user icon

Ricciardo nog niet overtuigd van reverse grid: ''Ik weet niet of dat voldoening geeft''

  • Gepubliceerd op 19 nov 2021 10:08
  • comments 18
  • Door: Martijn Arnoldus

In tegenstelling tot Ferrari-baas Mattia Binotto, twijfelt Daniel Ricciardo aan het format van een omgekeerde startopstelling. De McLaren-coureur erkende wel dat doordat Lewis Hamilton achteraan moest beginnen in de sprintrace het wel meer spektakel opleverde.

Toch blijft Riccardio - ondanks het spektakel - kanttekeningen houden bij het format van een reverse grid. ''Een overwinning moet gewoon een echte overwinning blijven. Een sprintrace heeft minder waarde. Je wilt dat de winnaar ook daadwerkelijk de beste was. Als je alleen maar wint door een poleposition die je hebt verkregen omdat je de sloomste was in de kwalificatie..., ik weet niet of dat veel voldoening geeft.''

Reacties (18)

Login om te reageren
  • MWHT

    Posts: 1.162

    ik herhaal mezelf maar even:
    ik zal wel een ouwe l*l zijn, maar blijf aub met je tengels van mijn sport af. sprint races, reversed grid, hoepel toch op! bijna elke kwalificatie is rete spannend en de meeste races zitten de nummers 1 en de achtervolgers op een paar seconden van elkaar. Elk seizoen wint een middenmoter wel minstens een race.
    in de jaren 90 waren de verschillen in zowel kwalificatie als race soms gigantisch. Men lijkt echt niet te beseffen hoe dicht het allemaal bij elkaar zit en al dat kunstmatig gedoe helemaal niet nodig is!

    • + 0
    • 19 nov 2021 - 10:09
    • AirJan

      Posts: 1.237

      Enige probleem van "jouw" sport is dat er al 7 jaar een uberdominant team rondrijd. Nu er een concurrent heel dichtbij gekomen is wat door alle niet fans van dat team als een verademing gezien wordt worden helaas alle politieke trucs uit de kast gehaald om toch te winnen. Dat is het probleem van de sport... Dominante teams zijn van alle tijden, maar langer dan 3 jaar hetzelfde team alles zien winnen is niet wat de sport nodig heeft.

      • + 0
      • 19 nov 2021 - 10:14
    • Snork

      Posts: 13.453

      Eens MWHT, die hele kermis moet stoppen. Sprintraces vind ik nog ok, afgelopen zaterdag vond ik een prachtige sprintrace en heb daar echt van genoten. Maar een reversed grid is een compleet absurd idee.

      • + 1
      • 19 nov 2021 - 10:15
    • MWHT

      Posts: 1.162

      Air Jan; ontgaat me een beetje wat de reversed grid e.d. met het eventueel tegenwerken van een team dat met MB concurreert te maken heeft?

      reversed grid en sprint races worden erdoorheen gedrukt om het (kunstmatig) spannender te maken, vooral voor hen die niet de concentratie schijnen op te kunnen brengen om nu een normale race te kijken van ongeveer anderhalf uur.

      • + 0
      • 19 nov 2021 - 10:25
    • d@nny

      Posts: 2.731

      Ik vindt een sprint race (en zelfs een reversed grid voor sprint races obv de stand in het kampioenschap) niet zo heel erg als het maar compleet wordt losgekoppeld van de kwalificatie en de GP zelf.

      Maar da's voor iedereen anders natuurlijk.

      Liefst houden ze gewoon het klassieke format aan in het weekend maar als een sprint race er toch moet komen (en daar ziet het wel naar uit) dan mag dat geen enkele invloed on de GP zelf hebben voor mij.

      • + 0
      • 19 nov 2021 - 10:38
    • Terug naar het klassieke format betekent op vrijdag vt en kwalificatie net als op zaterdag, zondag de race.

      Bring it on.
      Of beter gezegd:
      Bring it back!

      • + 1
      • 19 nov 2021 - 12:04
  • John6

    Posts: 5.845

    Ik kies voor een normaal weekend, en dat is zoals dit weekend, als alle rijders er ook maar achter staan,

    Dan blijft het bij het oude.

    • + 2
    • 19 nov 2021 - 10:17
    • weinig aktie als iedere rijder er achter blijft staan.. beetje saai voor een F1 race vind je niet? :-)

      • + 0
      • 19 nov 2021 - 10:48
  • Gewoon een reverse van de top 10, dan heeft q3 halen gelijk extra waarde, heb je gegarandeerd actie in een sprintrace, maar laat dan de kwalificatie wel de startopstelling van zondag bepalen.

    • + 0
    • 19 nov 2021 - 10:46
    • Pitcrew

      Posts: 220

      @Switchbackmove, ik ben geen voorstander van reversed grids. Niet voor het hele veld, niet voor de top 10, gewoon helemaal niet.
      Wat jij voorstelt gaat volgens mij alleen maar rare kwalificaties opleveren. Q3 hoort de ultieme krachtmeting te zijn, minimale brandstof, zachtste banden, auto en coureur tot op de limiet.
      In het geval van een reversed grid ga je, naar mijn mening, een anti climax krijgen. Iedereen gaat naar elkaar zitten kijken, proberen als laatste de baan op te gaan, kijken wat je concurrent doet en daar dan boven blijven qua tijd.
      Want dan sta je er weer voor.

      Voor mij gaat het echt compleet tegen het DNA van de Formule 1 in en moeten ze daar heel, heel ver van weg blijven!

      • + 0
      • 19 nov 2021 - 12:13
    • @pitcrew de race op zondag zal altijd belangrijker blijven dan die paar punten in de sprintrace, dus door kwalificatie op vrijdag de grid voor zondag te laten bepalen kunnen de rijders tijdens de sprintrace tot het gaatje gaan aangezien hun startplaats zondag veilig is. Dan kan je ook de top 10 omdraaien want je staat altijd liever 1 op zondag en 10 in sprintrace dan andersom.

      • + 0
      • 19 nov 2021 - 12:19
  • Sprintrace, Reversed grid; vind het allemaal maar niks. Je moet gewoon Mercedes en RBR voor een jaar verplicht op sabbatical sturen, moet je eens kijken hoe spannend het dan wordt. ;-)

    • + 0
    • 19 nov 2021 - 11:13
    • MWHT

      Posts: 1.162

      Red Cars Matters zal dat waarschijnlijk een heel goed idee vinden....

      • + 1
      • 19 nov 2021 - 11:16
    • Voor @Redcar: de coureurs per GP doorschuiven naar het volgende team, zodat iedere coureur aan het eind van een seizoen in de beste, slechtste en alles wat er tussenin zit, heeft gereden...

      • + 0
      • 19 nov 2021 - 12:08
  • Opzouten met je reverse grid, F1 is geen Clio cup!

    • + 1
    • 19 nov 2021 - 12:02
    • Ze moeten gewoon een richting op gaan en dit voor 10 jaar vastleggen , de eerste 3 jaar zullen de topteams de dienst uitmaken maar vervolgens zullen de kleinere teams dichterbij komen . een reverse grid zal hier niet echt veel aan bijdragen aan de spanning

      • + 0
      • 19 nov 2021 - 14:28
  • jd2000

    Posts: 5.198

    Al dat gesleutel en gediscussieer aan het format gebeurt omdat de F1 de afgelopen jaren kapot saai was door de dominantie van 1 team. Nu hebben we het over het mooiste seizoen sinds jaren omdat er twee coureurs uit verschillende teams strijden om de titel. Klaarblijkelijk is een kinderhand gauw gevuld. Er is maar 1 oplossing voor een mooi raceweekend en dat is competitie!!

    • + 1
    • 19 nov 2021 - 12:31
  • Alsof het uitmaakt waar Hamilton start...

    • + 0
    • 19 nov 2021 - 13:59

QA Grand Prix van Qatar

Lokale tijd 

QA Grand Prix van Qatar

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 996
  • Podiums 35
  • Grand Prix 255
  • Land Australië
  • Geb. datum 1 jul 1989 (32)
  • Geb. plaats Perth, Australië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar