user icon

Helmut Marko moedigt worstelende Daniel Ricciardo aan: "Geef nooit op"

  • Gepubliceerd op 31 mei 2021 13:40
  • comments 17
  • Door: Arjan Hoefakker

Daniel Ricciardo moet de moed niet laten zakken: "Geef niet op", adviseert Red Bull adviseur Dr. Helmut Marko zijn voormalig personeelslid. 

Sinds zijn overstap van Renault naar McLaren worstelt de Australische coureur 'big time'. Hij kan zijn teamgenoot Lando Norris niet bijhouden en legde in Monaco zelfs bijna een volle seconde toe op Norris tijdens de kwalificatie. Tijdens de race reed Norris vanaf de vijfde plaats naar het podium, Ricciardo reed de MCL35M van de twaalfde startplek naar een beschamende twaalfde plaats. Ricciardo heeft weinig vertrouwen in zijn McLaren en heeft in de eerste vijf races nog maar weinig indruk kunnen maken in de oranje bolide. 

Ingemaakt door teamgenoot

In Monaco werd Ricciardo zelfs op een rond gereden door zijn teamgenoot in een identieke auto. Ricciardo vertelde L'Equipe dat het hem allemaal doet terugdenken aan zijn laatste jaar bij Red Bull Racing. In 2018 werd Ricciardo ook het snot voor de ogen gereden door zijn toenmalige teamgenoot Max Verstappen

"Dat was een van de ergste jaren van mijn carriere", zo vertelt Ricciardo aan de Franse dagelijkse sportkrant. "Nadat ik wist te winnen in Monaco, was ik in de zevende hemel. Daarna was er ineens het grote niets."

"Het was mijn laatste overwinning, mijn laatste podium. Ik herinner mij zelfs dat ik niet naar de volgende race wilde na Mexico. Natuurlijk wist ik dat ik dat gewoon zou doen, maar het is maar om jou een idee te geven van wat ik in die tijd doormaakte." 

Gedesillusioneerd

De autosportwereld was dan ook geschokt toen hij aan het einde van dat seizoen bekend maakte dat hij het jaar erna de gele Renault-overall zou dragen. Inmiddels zijn we een aantal jaren en een team verder en nu blijkt het leven van de Australische coureur vooral een worsteling bij McLaren. 

"Ik kwam Carlos onlangs tegen en hij zei: 'Wat vind jij van de auto. Gek, is het niet?", zo refereert Ricciardo aan de McLaren-bolide. 

Er wordt gespeculeerd dat Ricciardo gedesillusioneerd is over zijn Formule 1-loopbaan, vooral nadat Ferrari en Red Bull geen gebruik van zijn diensten wilden maken in 2021. Dr. Helmut Marko zegt nu tegen sport1.de dat Ricciardo vooral de hoop niet moet opgeven. 

Marko: "Ik denk dat hij nu nog niet moet opgeven."

Alles moet weer op z'n plek vallen 

Volgens Marko toont Sebastian Vettel in Monaco juist aan dat Ricciardo ook zo'n soort wederopstanding kan beleven gedurende de komende races. 

Marko: "Als alles weer op z'n plek valt dan worden zijn (Vettel's) oude kwaliteiten weer hersteld. Hopelijk zal dat ook gebeuren bij Ricciardo."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • elke rijder die met Max heeft gereden in dezelfde wagen houdt er een trauma aan over. 1tje is er alleen maar sterker van geworden: de oerdegelijke Carlos. de rest is achtergebleven met alleen maar dromen. Al heb ik die gasly nog niet afgeschreven.

    Perez heeft denk ik nog 3 jaar nodig om te wennen. Maar die gaat op een gegeven moment ook wel inzien dat je het tegen een rijder moet opnemen die alleen nog maar beter wordt en geen maat op staat.

    • + 0
    • 31 mei 2021 - 13:49
    • Dan worden ze slecht begeleid. Max, maar zeker RBR, heeft een degelijke wingman nodig. Perez doet dat voorlopig als beste en heeft zeker nog marge.

      • + 0
      • 31 mei 2021 - 19:13
  • "De autosportwereld was dan ook geschokt toen hij aan het einde van dat seizoen bekend maakte dat hij het jaar erna de gele Renault-overall zou dragen" Nou Arjan, wat jij er allemaal bij verzint.... hij maakte het tijdens de zomerstop al bekend.

    • + 5
    • 31 mei 2021 - 13:50
    • snailer

      Posts: 5.228

      Tsjah. Ik dacht ook al. De chronologie klopt niet.

      • + 0
      • 31 mei 2021 - 18:01
  • sailor

    Posts: 10.408

    Ricciardo rijdt niet slechter , Norris is momenteel niveau Max

    • + 0
    • 31 mei 2021 - 14:17
    • Albon werd ook wel eens op een rondje gezet door Max. Is niet goed afgelopen.

      Wat ik van Youtube begrepen heb is dat de Mercedes motor anders accelereert dan de Renault motor, met name in de lage toeren is de Renault beter. De remstijl is anders, bochten eerder aansnijden, uitaccelereren etc. etc.

      Ricci moet "even" 10 jaar rijstijl aanpassen en dat is niet makkelijk. Geheel begrijpelijk.

      • + 0
      • 1 jun 2021 - 13:07
  • Toch wel netjes...

    • + 0
    • 31 mei 2021 - 14:27
  • ""Ik kwam Carlos onlangs tegen en hij zei: 'Wat vind jij van de auto. Gek, is het niet?", zo refereert Ricciardo aan de McLaren-bolide. " wie is hij? want zoals ik het lees zei Carlos, Wat vind jij van de auto? en dan zou het antwoord van Ricciardo zijn " Gek is het niet?"

    • + 2
    • 31 mei 2021 - 14:31
  • Vind het nog steeds echt oprecht jammer voor Ricciardo. . Hij en Norris zijn zonder t2wijfel het meest symphatieke rijdersduo op de grid.
    Daniel had nooit naar Renault/Abiteboul moeten overstappen. Nu heeft 'ie daar 2 seizoenen verloren en is hij 2 jaar ouder.
    Hij komt nooit meer aan zijn oude vorm terug.

    • + 1
    • 31 mei 2021 - 14:37
    • tja wat had hij dan moeten doen? Gelijk naar Mclaren had achteraf wel beter geweest. Maar vechten om overwinningen ga je in beide wagens niet hebben gedaan. Bij RB blijven en een soort Webber worden had gekund. Maar hij zag ook wel dat dat het hoogste haalbare was.

      Ferrari had hem ook even op het oog. Ik schat hem in de categorie coulthard/Webber/Button Met dominant materiaal en een mindere teamgenoot zit er misschien een wonder in.

      • + 1
      • 31 mei 2021 - 15:07
    • @ROY Hij HAD gewoon bij RBR moeten blijven. Wat is er voor schande om niet nr 1 in dat team te zijn. Beter nr 2 bij RBR dan 2 jaren geknoei bij Renault (met 2 podiums, maar verder weinig eer).
      Nu zit 'ie bij McLaren. Redelijke kans dat McLaren een strakke p3 in de constructeurstitel pakt, maar nu zit 'ie weeer tegen een jongeling aan te kijken.
      Had 'ie beter 2 jaar eerder kunnen doen met Max, en nog een paar overwinningen meepakken.

      • + 0
      • 31 mei 2021 - 18:52
    • @royalere Button werd wel kampioen natuurlijk... F1 is ook 'de juiste stap zetten op het juiste moment'. Zie ook; Lewis. Trouwens, Max gaat ook pas kampioen worden met dominant materiaal/team en een mindere teamgenoot. Zo zie ik F1. Dus als Max wint, zal ook RBR winnen. Damned!

      • + 0
      • 31 mei 2021 - 19:21
  • zou Ricciardo als enige het echte talent van Ricciardo gezien hebben?

    • + 1
    • 31 mei 2021 - 15:12
  • Die Helmut heeft het maar druk met de anderen.

    • + 3
    • 31 mei 2021 - 15:27
    • Misschien heeft gpvandaag het heel druk met Helmut Marco......

      • + 0
      • 31 mei 2021 - 17:27
    • delange

      Posts: 1.531

      Helmut die iemand aanmoedigt? .....heb ik te lang in de zon gezeten?

      • + 0
      • 31 mei 2021 - 17:39
    • Zonder pet lange?

      • + 0
      • 31 mei 2021 - 18:06
    • snailer

      Posts: 5.228

      Door de kop van het verhaal wordt er enorm veel gewicht aan gehangen. Maar ik denk zo dat Marko juist deed wat jij vindt dat hij zou moeten doen: Een kort antwoord geven op een vraag van een interviewer.

      Ik bedoel. 1 klein zinnetje refererend aan Ricciardo.

      Als je een anti Red Bull man of vrouw bent, wat ik niet weet, dan zou ik denken dat je stemming aan het maken bent. Het alternatief benoem ik maar helemaal niet.

      • + 1
      • 31 mei 2021 - 18:07

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar