user icon

Britse advocaat Graham Stoker wil Jean Todt opvolgen als FIA-president

  • Gepubliceerd op 25 mei 2021 15:36
  • comments 19
  • Door: Arjan Hoefakker

Volgens het Algemeen Nederlands Persbureau stelt de Britse advocaat Graham Stoker zich kandidaat om Jean Todt op te volgen als voorzitter van de internationale autosportbond FIA. 

De Fransman is ook de jongste niet meer en heeft aangeven af te treden in december. In 2009 volgde Todt de gisteren overleden Max Mosley op als FIA-president. 

Graham Stoker is geen onbekende voor Todt. Stoker is nu sportief directeur bij de FIA.  De FIA bestuurt ondermeer de Formule 1, maar ook bijvoorbeeld het Europees kampioenschap Karting en de Porsche Supercup. 

Stoker werkte al veel samen met Jean Todt. In een slim ingestoken persbericht stelt hij dan ook dat hij graag zou "voortbouwen op het uitstekende werk dat voorzitter Jean Todt de afgelopen twaalf jaar heeft verricht", zo meldt het ANP. 

Er is ook al nagedacht wie dan de huidige functie van Stoker zou moeten overnemen, mocht het dan zo uitpakken dat Stoker ook daadwerkelijk zou worden verkozen tot FIA-president. 

Dat lijkt echter vooral een formele kwestie. 

De zaak lijkt al geheel in kannen en kruiken. Mocht Stoker dan daadwerkelijk worden verkozen, dan kan de Deense Tom Kristensen die vacante plek direct opvullen.

Kristensen wist maar liefst negen keer de 24 uur van Le Mans te winnen. Hij is in de race om plaatsvervangend sportief directeur te worden bij de Federation Internationale de l'Automobile

Stoker heeft al iemand op het oog die zijn rol overneemt indien hij wordt gekozen tot voorzitter van de FIA. Dan wordt de Deen Tom Kristensen, negenvoudig winnaar van de 24 Uur van Le Mans, plaatsvervangend sportief directeur.

De Brit is de tweede kandidaat voor het voorzitterschap van de FIA. Voormalig rallyrijder Mohammed bin Sulayem uit Dubai heeft zich eerder aangemeld om Todt op te volgen.

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Op zich een logische opvolger, denk ik. Geen spel tussen te krijgen. Immers, bij ons volgt ook na de Todt veelal de Stoker, toch? ;-)

    • + 0
    • 25 mei 2021 - 16:11
    • klinkt logisch idd, na de Todt van Todt Stookt de Stoker hem netjes op, einde verhaal

      • + 1
      • 25 mei 2021 - 16:15
    • Het stookt er flink op los f(1)orum ;)

      • + 1
      • 25 mei 2021 - 16:16
    • Gemiste kans voor jou misschien f(1)orum? De man is advocaat en juridisch onderlegd als gevolg - wie weet brengt dat wel de verandering die je wenst ;)

      • + 1
      • 25 mei 2021 - 20:08
    • Maar ik wil niet stoken voor alle duidelijkheid ;)

      • + 1
      • 25 mei 2021 - 20:10
    • @Mr_Flexible: Yes! Geen dodgy deals meer, geen onderhandse akkoorden meer, geen wereldvreemde ideeën meer, geen (ver)buiging van de regels meer, geen oeverloze discussies over onduidelijke reglementen meer... Yes! Straatfeest! ik ga mezelf trakteren op een Macallan!........ Euh..... wacht even, zei je advocaat? Advocaat? Hmm, misschien is die Mohammed zo gek nog niet? ;-)

      • + 1
      • 25 mei 2021 - 21:20
    • mario

      Posts: 7.853

      De broer van???

      • + 0
      • 26 mei 2021 - 09:40
  • ik wil de boel hier niet opstoker, Maar todtdat Jean er nog zit hebben we hier niet veel aan.

    • + 2
    • 25 mei 2021 - 16:15
    • RBH2019

      Posts: 2.929

      Heb je een cursus gehad van Schwantz? Goed bezig hoor.

      • + 1
      • 25 mei 2021 - 17:25
    • Ja dat is mijn leermeester. hij leert me vooral om de bull scherp te houden.

      • + 2
      • 25 mei 2021 - 17:31
    • In het vorige bericht over Stoker stonden een bull woordgrapjes..

      • + 1
      • 25 mei 2021 - 19:55
  • 'De Fransman is ook de jongste niet meer en heeft aangeven af te treden in december.'

    Dat zou hij misschien best willen, maar FIA regels schrijven voor dat 3 termijnen het maximale is of ouder dan 75 bij nieuwe verkiezingen.

    • + 2
    • 25 mei 2021 - 16:51
  • Dit hele bericht hurts my brain.. Leest niemand meer iets voordat ze het posten ?

    • + 2
    • 25 mei 2021 - 17:23
    • Je ergert je er todt aan?

      • + 0
      • 25 mei 2021 - 18:51
    • En als ik m e niet vergis heb ik dit een hele tijd terug hier ook al gelezen

      • + 0
      • 25 mei 2021 - 19:22
  • Laat ik hier eens wat heel geks gaan zeggen nu: Even stoppen met nieuwe Britten in hoge functies benoemen die met F1 te maken hebben. De Britse invloed op de F1 is al zo ontzettend gigantisch groot, de F1 lijkt wel een open-Brits F1 kampioenschap heb ik wel eens het idee. Zelf op de officiële F1 youtube kanalen alleen maar Britten te zien en te horen. Ook ergerlijk dat 7 van de 10 teams hun basis hebben op dat eiland. 1 grote clusterfuck daar in het VK.
    Kijk dus ook eens naar andere nationaliteiten als optie...over diversiteit gesproken!

    • + 2
    • 25 mei 2021 - 17:28
  • JH56

    Posts: 126

    Liever die arabier. Heeft tenminste geraced. Van Stoker weet ik dat niet

    • + 0
    • 25 mei 2021 - 17:45
    • RBH2019

      Posts: 2.929

      Ik heb liever een goede bestuurder dan iemand die ooit heeft geracet.

      • + 0
      • 25 mei 2021 - 18:05
  • Kunnen ze niet een technisch aangelegd persoon nemen i.p.v. een jurist. Juristen kijken meestal niet verder dan de €/$/£'s

    • + 0
    • 25 mei 2021 - 18:22

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land FR
  • Geb. datum 25 feb 1946 (75)
  • Geb. plaats Pierrefort, France, FR
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit