user icon

Giovinazzi mentaal gesloopt na intense Grand Prix van Monaco

  • Gepubliceerd op 25 mei 2021 10:00
  • comments 19
  • Door: Rob Veenstra

Antonio Giovinazzi was tevreden met zijn tiende plaats tijdens de Grand Prix van Monaco, maar de meedogenloze aard van het circuit heeft ervoor gezorgd dat hij mentaal gesloopt is na de 78 ronden door het prinsdom. De Alfa Romeo-coureur scoorde zijn eerste punt van het seizoen en zijn team nadat hij zondag in de punten wist te eindigen in Monte-Carlo.

Omdat de Italiaan er in het weekend in slaagde om goed te presteren met zijn auto, was hij blij met zijn resultaat dat hij wist neer te zetten.

Tegenover Racefans zei Giovinazzi: "Het was een geweldig weekend. Vanaf de eerste vrije training had ik vertrouwen in de auto. Zaterdag hebben we een geweldige ronde neergezet waardoor ik in Q3 kwam. Punten zijn natuurlijk altijd goed voor het team - vooral de eerste punten van het jaar. Ik denk dat we het iets beter hadden kunnen doen, misschien was een achtste of negende mogelijk geweest. Maar toch ben ik heel blij en het is ook een goede motivatie voor het team."

Geen Safety Car

De Grand Prix van Monaco heeft meestal een kans van 90% op een Safety Car, waarbij het krappe en bochtige circuit vaak ongelukken veroorzaakt die opgeruimd moeten worden. In die tijd krijgen de overgebleven coureurs de kans om even uit te rusten van de constante concentratie die nodig is om snel rond 's werelds beroemdste stratencircuit te rijden.

Dat was echter een luxe die zondag niet aan het veld werd geboden, omdat er geen uitvalbeurten waren waarvoor een Safety Car nodig was om in te grijpen. Dit droeg voor Giovinazzi bij aan de uitdaging van wat al de moeilijkste race op de kalender is.

"Ik denk dat het de eerste Grand Prix van Monaco is sinds tijden zonder Safety Car. Er is dus geen één coureur die een fout heeft gemaakt."

"Het was behoorlijk intens, die 78 ronden. Ik probeer altijd op de limiet te blijven met veel brandstof in de auto, dus het was helemaal niet makkelijk. Ik ben mentaal gesloopt, niet fysiek. Dat ik dan punten scoor is uiteraard iets waar ik blij van word."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Gio slaagt er steeds vaker in om Kimi te verslaan. Aangezien ik Gio niet het grootste talent van de paddock vind, betekend dit dat Kimi zijn tijd echt voorbij is.

    • + 5
    • 25 mei 2021 - 10:13
    • snailer

      Posts: 5.237

      Gio is natuurlijk wel een behoorlijk talent. Alleen verbleekt hij bij een hele generatie super talenten. Gio heeft wat aan een slechte naam gedaan toen hij die race in het nat (was dat Brazilie?) knullig crashte. Daarna heeft hij 2 jaar aan de kant gestaan. We weten ondertussen wat dat doet. Zelfs Ocon, toch een wat groter talent, had moeite na 1 jaar aan de kant.

      Ben het wel eens dat Kimi nu langzaam maar zeker een stoeltje bezet houdt voor een andere goede rijder. Ik zou bijvoorbeeld Albon wel eens willen zien in de Alfa/Sauber. Er zullen wast meer voorbeelden zijn.

      • + 0
      • 25 mei 2021 - 10:27
    • Alfa in 2022 met een Red Bull powertrain (Honda) en Albon en Gio als line-up... hmmmm!? Geen slecht idee!

      • + 3
      • 25 mei 2021 - 10:51
    • snailer

      Posts: 5.237

      Wowwwww! Daar had ik nog niet eens aan gedacht!

      • + 0
      • 25 mei 2021 - 11:05
    • CBR600F

      Posts: 596

      @Rogier hier, het kan ook zomaar die kant op gaan. Vasseur staat bijvoorbeeld aan de kant van RBR als het gaat om de regelgeving rondom de flexwings. Zou een politiek punt kunnen zijn. Ik zou het wel mooi vinden.

      • + 1
      • 25 mei 2021 - 11:19
    • Ook lijkt de relatie met Ferrari op losse schroeven staan en is het nog maar de vraag of Alfa Romeo blijft als sponsor van het Sauber team

      • + 1
      • 25 mei 2021 - 12:09
    • snailer

      Posts: 5.237

      Door de budget cap heeft Red Bull geld over. Wie weet gaan ze Sauber sponsoren.

      • + 1
      • 25 mei 2021 - 12:17
    • nr 76

      Posts: 1.663

      Het feit dat Ferrari Schumacher bij Haas stalt, en niet bij Sauber/Alfa vond ik al opmerkelijk. Ik denk dat Alfa inderdaad van motorleverancier gaat ruilen, ik had eerlijk gezegd verwacht dat Renault ze zou gaan leveren. Die hebben al vaker aangegeven te willen leveren, wat natuurlijk logisch is, aangezien ze talenten hebben die een stoeltje verdienen, en graag meer data zouden verzamelen

      • + 1
      • 25 mei 2021 - 12:49
    • @Nr.76,
      Ferrari heeft Schumacher bij Haas gestald omdat het na de fusie van FCA (Fiat Chrysler Automobiles) en PSA (Peugeot Société Anonyme) niet zeker was/is of Alfa Romeo als merk zou blijven bestaan.
      Er gaan hoogstwaarschijnlijk wel wat merken verdwijnen en onder andere Alfa is na de zoveelste herpositionering nog steeds geen hoogvlieger.

      • + 0
      • 25 mei 2021 - 14:09
  • Snork

    Posts: 11.136

    Gio heeft goed gereden, ik vind hem steeds beter worden. Kwalificeert goed en doet met die Alfa wat er mogelijk mee is. Is daarnaast ook Kimi steeds vaker de baas. Goed bezig!

    • + 3
    • 25 mei 2021 - 10:21
  • nutstree

    Posts: 314

    Gio en Stroll zijn beide coureurs die geen indruk gemaakt hebben bij hun introductie in de F1, maar met meer ervaring wel laten zien de F1 waardig te zijn.

    Het enige wat Kimi voor buitenstaanders onzichtbaar als voordeel zou kunnen bieden, is zijn feedback voor de coureurs. Op de baan laat Kimi het in ieder geval niet zien.

    • + 3
    • 25 mei 2021 - 10:26
  • Mental Gio!

    • + 1
    • 25 mei 2021 - 12:47
  • Pete was ook helemaal gesloopt na het kijken van die ellenlange optocht...
    En denk je dat hij daarvoor credits krijgt? Nope.

    • + 1
    • 25 mei 2021 - 12:54
    • nr 76

      Posts: 1.663

      Van mij wel Pete, ik voel je pijn...

      • + 0
      • 25 mei 2021 - 13:10
    • Heel veel sterkte Pete!

      • + 0
      • 25 mei 2021 - 13:12
    • Daar geloof ik niks van Pete.
      Wees nu maar eerlijk, jij bent helemaal gesloopt door het kijken van het Eurovisie Songfestival.
      Dat is natuurlijk een veel grotere prestatie, waarvoor je alle lof en credits verdient. En begrijpelijk dat jij je daarvoor schaamt. ;)

      Eddy.

      • + 0
      • 25 mei 2021 - 13:28
    • Snork

      Posts: 11.136

      Lamme rechter arm na het kijken naar die drie snollebollekes uit Servië?

      • + 1
      • 25 mei 2021 - 13:51
  • Klus

    Posts: 1.111

    Het lijkt me dat Kimi ook gesloopt was. Ik las ergens dat hij de gehele race niet kon drinken.

    • + 0
    • 25 mei 2021 - 16:38
  • Hij had ook een prachtige inhaalactie op Ocon in de eerste ronde.

    • + 0
    • 25 mei 2021 - 23:47

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Alfa Romeo Racing
  • Punten 19
  • Podiums 0
  • Grand Prix 46
  • Land IT
  • Geb. datum 14 dec 1993 (27)
  • Geb. plaats Martina Franca, IT
  • Gewicht 63 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov