user icon

Geen podiumceremonie na sprintraces om onderscheid te maken

  • Gepubliceerd op 08 maa 2021 12:13
  • comments 23
  • Door: Rob Veenstra

De top drie van een sprintrace wordt na afloop niet gehuldigd op het podium. Dat valt op te maken uit de woorden van Formule 1-directeur Stefano Domenicali. De koningsklasse van de autosport is van plan om komend seizoen drie keer te experimenteren met een sprintrace op de zaterdag.

Nog niet alle details van dat plan zijn bekend, maar om de sprintrace duidelijk te onderscheiden van de hoofdrace op zondag zal de prijsuitreiking in ieder geval op een andere manier geschieden - als er al een prijsuitreiking komt. Niet zoals gebruikelijk met een podiumceremonie, maar op een wijze waaruit blijkt dat de sprintrace slechts een voorproefje voor het echte werk op zondag is.

Hoe precies, dat doet de Formule 1 later uit de doeken. Domenicali: "We werken aan de details en presenteren die voor Bahrein. We moeten duidelijk onderscheid maken tussen de sprintrace en de hoofdmoot. De podiumceremonie na een Grand Prix is het sluitstuk van het evenement, dus we kunnen niets vergelijkbaars doen op de zaterdag."

Voor de sprintraces is ook al een naam bedacht: super-kwalificatie. Het is dus echt een kwalificatierace voor de hoofdrace, al zijn er mogelijk wel punten te verdienen. Jean Todt, voorzitter van de internationale autosportbond FIA: "De intentie is om bij twee of drie Grands Prix de super-kwalificatie te introduceren. We werken graag mee aan dit soort experimenten om meer opwinding te creëren, maar we willen de sport niet beschadigen."

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Ik stel voor om toch 'n kleine ceremonie te houden.
    1ste; 3 lollies.
    2de; 2 lollies.
    3de; 1 lollie of 'n schuimblok.

    • + 3
    • 8 maa 2021 - 12:39
    • Max Verstappen is dol op die schuimblokken, dus de motivatie om te winnen is bij deze ook foetsie

      • + 1
      • 8 maa 2021 - 13:00
    • Chupa Chups dient zich al aan om de ceremonie te sponsoren

      • + 1
      • 8 maa 2021 - 13:01
    • Snork

      Posts: 10.361

      Geen zakjes chips dus?

      • + 2
      • 8 maa 2021 - 13:25
  • Jongens hier hebben jullie een sticker, en nu opzouten.

    • + 2
    • 8 maa 2021 - 12:43
    • Snork

      Posts: 10.361

      Na de sprintrace in Zandvoort kan de top 3 kiezen uit een frikandel speciaal, een kroket of een bamischijf.

      • + 2
      • 8 maa 2021 - 13:26
    • Toch wel vegan hé, voor Lewis.

      • + 0
      • 8 maa 2021 - 14:25
    • Snork

      Posts: 10.361

      Vooruit, een Vietnamese loempia, vegetarisch.

      • + 0
      • 8 maa 2021 - 17:34
  • lijkt me wel wat , zolang het maar niet van de tijd van de hoofd race afgaat , 1 uur voor de race begint , ga ik bier zuipen , dan nog 2 uur bier zuipen , zal me genaaid voelen als ik dan maar 2 uur bier kan zuipen .

    • + 0
    • 8 maa 2021 - 13:10
    • ja, mee eens, hoop dat ze daar bij stilgestaan hebben, als Pete te weinig bier kan zuipen op de zondag dan wordt hij giftig. En nou hoor ik mensen denken "ja maar er hoeft niet perse F1 op tv te zijn om bier te kunnen drinken"...
      ja weet ik, maar met F1 op tv smaken de biertjes beter, en bovendien bemoei je met je eigen f*cking zaken

      • + 1
      • 8 maa 2021 - 13:18
    • Daarom kijk ik ook altijd de herhaling van de herhaling en hetzelfde herhaal ik dan weer als er geen race op is, maar wel de herhaling opgenomen heb.

      • + 1
      • 8 maa 2021 - 13:24
    • Daarom heb ik de regel dat ik maar bij twee gelegenheden bier drink...

      Als het regent, en als het niet regent :-)

      • + 0
      • 8 maa 2021 - 15:43
  • Snork

    Posts: 10.361

    Logisch ook, je schiet je zak ook niet leeg bij het voorspel.

    • + 2
    • 8 maa 2021 - 13:27
    • Sh****t, dat zeg je nu pas

      • + 2
      • 8 maa 2021 - 13:49
    • Ja, haha.
      Op mijn jonge leeftijd onder de douche eerst mezelf leegpompen, naar de bar om achter de dames aan te gaan.
      Want stel je voor dat als, ik zeg als, je 'n meisje had gescoord, en je mocht dan gaan voor 'n wip, zou het zonde zijn om na 'n paar keer duwen alles te verschieten.

      Ja, wat waren we toch naïef op ons 15e-16e levensjaar.

      • + 0
      • 8 maa 2021 - 14:22
    • ik begon vroeger gelijk te vuren alsof ik John Rambo was,
      dan had je het maar gehad,
      kon je daarna weer snel naar de bar, bier halen

      • + 1
      • 8 maa 2021 - 14:38
    • En dan de hele avond met 'n plakzak rondlopen zeker.

      Nee, eerst bier drinken, daarna de lat naar buiten trekken.

      • + 0
      • 8 maa 2021 - 15:12
    • Ik deed altijd eerst ff sjorren en dan hoeren gaan en dan zeggen dat ze der vak niet verstaat....

      • + 0
      • 8 maa 2021 - 15:42
    • Snork

      Posts: 10.361

      Pete, John Rambo met de puddingbuks?

      • + 0
      • 8 maa 2021 - 17:35
    • klopt Snork,

      mijn versierzin was "Don't Push it. Don't push it, or I'll give you war you won't believe"

      werkte keer op keer

      • + 0
      • 8 maa 2021 - 17:41
    • Snork

      Posts: 10.361

      Zelfs in een Australian joggingpak. Is op zich best knap.

      • + 0
      • 8 maa 2021 - 17:48
    • Rukken voor het scoren is het devies!

      • + 0
      • 8 maa 2021 - 18:47
  • Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik begrijp dit soort experimenten niet.. Wat voegt een sprintrace nou toe?!?

    Laten ze zich nou maar gewoon vooral bezig houden met de auto's weer beter geschikt te maken voor close racing dan met dit soort kunstmatige ingrepen in de format van de sport.. Er is niks mis met het traditionele format van kwalificatie en een race over 300km en 1 rondje.. Je gaat in het voetbal ook niet kortere wedstrijden van 20 minuten houden omdat de jeugd zogenaamd niet meer 1,5 uur de aandacht erbij kan houden..

    • + 0
    • 8 maa 2021 - 16:54

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land FR
  • Geb. datum 25 feb 1946 (75)
  • Geb. plaats Pierrefort, France, FR
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit