user icon

EA belooft meer racegames na overname van Codemasters

  • Gepubliceerd op 20 feb 2021 07:19
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

Electronic Arts, kortweg EA, heeft de overname van Codemasters afgerond. Met de overname van de producent van de officiële Formule 1-games door EA is een bedrag van 1,2 miljard dollar gemoeid. Hierdoor komt het Formule 1-spel in handen van het bedrijf dat ook jaarlijks verantwoordelijk is voor onder meer FIFA, NFL en NHL.

Codemasters bezit sowieso tot en met 2025 de rechten voor de officiële Formule 1-game, plus een optie voor nog eens twee jaar. Afgaande op de teksten van EA is het niet de bedoeling dat die rechten van de hand worden gedaan.

De gamegigant wil juist meer racegames uit gaan brengen. "We zijn opgetogen over deze kans om jullie vaker en meer racegames te bezorgen", staat in de verklaring van EA. "Dit verbond stelt ons ook in staat om innovatieve nieuwe manieren te creëren om interactie met elkaar te hebben en gezamenlijk van onze passie voor racegames te genieten."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • EA staat nou niet bekend om hoogstaande sport games..puur arcade en totaal geen realisme of diepgang.
    Waar zijn de tijden van Geoff Crammond gebleven....die games staan nog steeds op eenzame hoogte qua F1 beleving

    • + 2
    • 20 feb 2021 - 09:12
    • StevenQ

      Posts: 6.913

      EA had vroeger ook wel de F1 games, maar die lieten ze maken door ISI, het team dat later RFactor ging maken, dat waren toch heel goede games

      F1 challenge 99-02 bijvoorbeeld

      • + 2
      • 20 feb 2021 - 11:08
    • jd2000

      Posts: 4.692

      F1 games van Geoff Crammond stuk gespeeld op een Amiga. Heel wat anders dan die mainstream shit van EA.

      • + 0
      • 20 feb 2021 - 11:20
    • Illym3ns

      Posts: 145

      Helemaal mee eens. Stiekem hoop ik nog steeds op een nieuwe Grand Prix van Geoff.

      • + 0
      • 22 feb 2021 - 11:39
  • -NRG-

    Posts: 166

    Kwaliteit boven kwantiteit, hopelijk gaat de dirt serie er niet op achteruit. Gelukkig valt asetto corsa niet onder ze.

    • + 0
    • 20 feb 2021 - 09:34
    • De Dirtserie gaat al jaren achteruit... deel 2 en 3 waren stukken beter dan de nieuwere naar mijn mening. EA is alleen goed in Fifa... ook andere teamsporten zoals nfl wordt nauwelijks verbeterd (ook hier weer naar mijn mening).
      Ik hoop dat het codemaster team gewoon intact blijft en alleen de vlag waaronder veranderd

      • + 0
      • 20 feb 2021 - 10:20
  • DutchTH

    Posts: 5

    EA is tot nu toe de enige ontwikkelaar die voor aanvang van het seizoen een game heeft uitgebracht (f12000 op pc). Slechter dan codemasters kan in elk geval niet

    • + 1
    • 20 feb 2021 - 14:27
    • Kevin

      Posts: 4.891

      De F1 games zijn voor Codemasters nooit zo goed geweest.

      • + 0
      • 21 feb 2021 - 11:19
  • Numnum

    Posts: 2.526

    EA doet weer eens een "Facebook-je".
    Je koopt de concurrent tegen elk bedrag om hen op die manier de nek om te draaien en je de kennis toe te eigenen.

    • + 0
    • 20 feb 2021 - 22:38
    • Deden ze al voor Facebook bestond hoor. Een "Westwood-je" is dat, genoemd naar command & conquer ontwikkelaar Westwood studios. Daarmee is EA zijn opkoop strategie begonnen. En elke game die de gekochte studio's vervolgens produceren komt snel op markt en gaat achteruit in kwaliteit. Tot de studio leeggehaald is en wordt opgeheven

      • + 1
      • 21 feb 2021 - 09:14
    • Numnum

      Posts: 2.526

      Klopt. Ik kan me nog herinneren dat ze Earth and Beyond de nek omdraaiden.
      Was ook van Westwood.
      Zonde...

      • + 0
      • 21 feb 2021 - 23:47
    • StevenQ

      Posts: 6.913

      Inderdaad, ik mis de hele Command and Conquer serie, vooral de "Red Alert" spellen nog steeds, sterker nog : een hoop mensen spelen de oude games ook nog steeds, echt een raadsel waarom EA die serie zo verkloot heeft

      • + 0
      • 22 feb 2021 - 11:22
    • EA heeft altijd volgens de sell first en patch later strategie gewerkt. Bijna altijd werden verkoopcijfers bij de initiële release van een spel boven kwaliteit gekozen. En ze maken zoveel winst met FIFA en star wars dat de mening van klanten of critici hen geen lor interesseert. Dus IPV na een slechte recensie de kwaliteit te verbeteren stoppen ze er maar helemaal mee. Eerste spel waarin ze een beetje afweken was Star Wars squadrons. Geen loot box onzin, geen origin exclusieve deals en gewoon op steak beschikbaar. En nog leuk ook, enige punt van kritiek, toch weer te kort :)

      • + 1
      • 22 feb 2021 - 11:34
    • Steak moet natuurlijk steam zijn. Ik ga lunchen 😁

      • + 1
      • 22 feb 2021 - 11:35
  • EA...... begon vroeger zo goed... Nu is het meer om: zoveel mogelijk kleine extra's die je moet kopen.

    • + 0
    • 21 feb 2021 - 15:11
    • Maar daar in tegen kan EA in iedergeval de kwaliteit verbeteren qua rijden....

      • + 0
      • 21 feb 2021 - 15:12
  • Illym3ns

    Posts: 145

    De F1 reeks van Codemasters heb ik geheel laten passeren. Het gevoel/beleving is er gewoon niet. De reeks van Geoff Crammond is nooit geëvenaard vind ik.
    Dat EA het stokje overneemt stelt me ook niet gerust. Echter vond ik F1C 99-02 redelijk te doen voor die tijd.
    Maar ik greep toch altijd weer terug naar Grandprix 4.
    Persoonlijk gaf Grandprix 2 mij de beste ervaring.
    Heel benieuwd. Ik ben deels wel voor de verandering van CM heeft z’n kans gehad.

    • + 0
    • 22 feb 2021 - 11:48
  • Moet zeggen dat ik RR3 al jaren heel vermakelijk vind.. laatste jaren zelfs met F1… Geen sim niveau , maar gewoon leuk

    • + 0