user icon
user icon

FIA geeft Fernando Alonso groen licht voor Young Driver Test

  • Gepubliceerd op 03 dec 2020 14:12
  • comments 52
  • Door: Rob Veenstra

Fernando Alonso heeft groen licht gekregen om de 2020-auto van Renault te testen in de Young Driver Test in Abu Dhabi. Eerder werd het idee naar de prullenbak gewezen dat een 39-jarige tweevoudig wereldkampioen mogelijk als een 'jonge coureur' kan worden beschouwd, zelfs na een sabbatical van twee jaar.

Bronnen in de paddock melden echter dat F1-racedirecteur Michael Masi woensdag een ontmoeting heeft gehad met sportief directeuren van alle teams in Bahrein. Ze kregen te horen dat, naar verluidt, na de directe tussenkomst van FIA-president Jean Todt, coureurs die in ieder geval het afgelopen seizoen niet hebben geracet, in aanmerking komen om te testen in Abu Dhabi.

Renault zei dat het 'te zijner tijd' een verklaring zal afleggen over de test die vlak na het einde van het seizoen zal plaatsvinden. Aangenomen wordt dat Alfa Romeo nu van de gelegenheid gebruik zal maken om Robert Kubica te laten rijden, terwijl Red Bull Sebastien Buemi zal gebruiken.

Ondertussen vertelde een Spaanse mediabron ons: "Ferrari zal naar verwachting ook een verzoek doen om Carlos Sainz in staat te stellen de huidige auto zo snel mogelijk te testen."

Reacties (52)

Login om te reageren
  • Stitch

    Posts: 5.131

    Belachelijk

    • + 10
    • 3 dec 2020 - 14:18
  • Belachelijk!

    • + 10
    • 3 dec 2020 - 14:19
  • lachen!

    • + 0
    • 3 dec 2020 - 14:20
    • Kan wel janken zo belachelijk, eg verschrikkuluk.

      • + 0
      • 3 dec 2020 - 18:53
  • JV fan

    Posts: 2.039

    Naar verwachting zal Gerhard Berger voor Alpha Tauri achter het stuur kruipen

    • + 9
    • 3 dec 2020 - 14:20
    • Jean Alesi gaat voor Ferrari testen

      • + 4
      • 3 dec 2020 - 14:22
    • Leonhart

      Posts: 275

      Volgens de nieuwste geruchten zal McLaren toch deelnemen met Mika Hakkinen achter het stuur

      • + 2
      • 3 dec 2020 - 14:30
    • Stitch

      Posts: 5.131

      En Jos natuurlijk voor Red Bull

      • + 3
      • 3 dec 2020 - 14:30
    • Ik kreeg net een belletje van Toto...
      Of ik als voormalig BAR coureur de benz een dagje het circuit rond wil jagen tijdens de YDT

      • + 2
      • 3 dec 2020 - 15:46
    • @pete, dat is waarschijnlijker dan dat zijn dat gaat doen.

      • + 0
      • 3 dec 2020 - 22:48
  • Grosjean neemt de Young Driver Crashtest voor zijn rekening.....

    • + 5
    • 3 dec 2020 - 14:30
  • F1fever

    Posts: 29

    Misschien dat het vertrouwen in zichzelf een knak heeft gekregen na zijn *** "overwinning"*** in le Mans

    • + 2
    • 3 dec 2020 - 14:37
  • Boy B

    Posts: 65

    Schande! FIA is Maffia!

    • + 1
    • 3 dec 2020 - 14:51
  • f(1)orum

    Posts: 807

    En dan zijn er nog lieden die beweren dan een Sabbatical riskant is en geen nut heeft....
    Fernando is proving them wrong: Je stopt in de F1 als een oude coureur en je keert terug in de F1 als Young Driver. Wow; I'm having what he is having....

    • + 12
    • 3 dec 2020 - 14:54
  • marcio

    Posts: 2.465

    Belachelijk

    • + 3
    • 3 dec 2020 - 15:07
  • Avanti Fer, AVANTI!

    • + 2
    • 3 dec 2020 - 15:10
    • Buurman

      Posts: 1.412

      Jij schrijft het, ik hoor de woorden. 😁

      • + 2
      • 3 dec 2020 - 15:42
    • Giornata fantastica, giornata f a n t a s t i c a !

      • + 2
      • 3 dec 2020 - 19:55
  • Hoe gaan jullie nu de FIA met Renault "grappig" combineren?

    • + 0
    • 3 dec 2020 - 15:15
  • LimboF1

    Posts: 4.626

    Waarom hebben ze de young driver test ook weer in het leven geroepen....!? Dit is gewoon belachelijk en kan men ook niet maken. Nu is natuurlijk het hek van de dam en tuurlijk dat andere teams ook een testcoureur willen laten rijden.

    • + 3
    • 3 dec 2020 - 15:24
    • RBH1

      Posts: 481

      Ik ben 50+ en ik heb arcade / sim ervaring waar kan ik tekenen?

      • + 1
      • 3 dec 2020 - 19:11
  • Op zich snap ik wel dat het handig is om na 2 jaar absentie weer eens in zo'n ding te rijden, maar een young drivers test is daar niet de tijd en plaats voor. Alonso had makkelijk af en toe es een vrijdag training kunnen doen.

    Verder snap ik niet waarom sainz ineens in de huidige ferrari moet stappen tijdens de YDT. Als dat goedgekeurd wordt kun je er op wachten dat o.a. mclaren ricciardo wil laten rijden enzovoorts.

    • + 1
    • 3 dec 2020 - 15:40
    • Buurman

      Posts: 1.412

      Valt inderdaad wat voor te zeggen dat dit eigenlijk niet de bedoeling is.
      Echter is het ook eigen schuld van de FIA om het testen aan banden te leggen en volgend seizoen slechts 3 dagen te testen in het voorseizoen. Actions always have consequences.

      • + 0
      • 3 dec 2020 - 15:45
    • Sainz doet gewoon waar hij zelf zin in heeft, vervolgens passen ze daar de regels op aan, zo werkt het bij El Matador, en niet anders...

      • + 1
      • 3 dec 2020 - 15:47
    • nr 76

      Posts: 1.002

      Mwa, testen aan banden... een raceweekend bestaat meer uit trainingen dan uit racen, dus in dat opzicht zouden er best wel wat meer talenten/Alonsos in VT1 kunnen rijden

      • + 0
      • 3 dec 2020 - 15:51
    • @J.V., Sainz gaat in de Ferrari van 2018 ergens testen, niet tijdens de YDT.

      • + 0
      • 3 dec 2020 - 18:10
    • @pietje;

      "Ondertussen vertelde een Spaanse mediabron ons: "Ferrari zal naar verwachting ook een verzoek doen om Carlos Sainz in staat te stellen de huidige auto zo snel mogelijk te testen.""

      • + 1
      • 3 dec 2020 - 19:07
    • Ja, ik las het vanavond op Twitter. Logisch, als Alonso dat mag, dan ......

      • + 0
      • 3 dec 2020 - 22:59
  • nr 76

    Posts: 1.002

    Goed om te zien dat aanstormend talent een kans krijgt! Gedurfde zet van Renault ook om een talent als Alonso vast te leggen, zonder hem eerst in een juniorteam te laten rijpen...

    • + 6
    • 3 dec 2020 - 15:44
  • Een groot kampioen en een fan favorite: dit is precies waarvoor de FIA deze uitzondering voor in het leven heeft geroepen.

    Want dit is natuurlijk de comeback van de eeuw en door hier slim aan mee te werken zal de doorgaans matig bekeken Young Driver Test veel publiciteit genereren.

    Een keuze die op all fronten is te verdedigen.

    • + 2
    • 3 dec 2020 - 16:31
    • nr 76

      Posts: 1.002

      Òf een precedent om voortaan voorwaarden voor een test te omzeilen? Wat al gebeurd is, want Sainz mag nu testen voor Ferrari. Het is wachten op groen licht om rookie Vettel in de Racing Point te zien...

      • + 2
      • 3 dec 2020 - 16:42
    • Moos

      Posts: 444

      Vermoedelijk mag Sainz de Ferrari ook gewoon testen omdat hij dit seizoen nog niet in een Ferrari gereden heeft.

      • + 0
      • 3 dec 2020 - 18:01
    • Sainz gaat in de 2018 Ferrari testen. Weet niet meer wanneer en waar.

      • + 0
      • 3 dec 2020 - 18:11
    • @Pietje Bell vast in de trant van!; Filmdagen
      en/of puur voor de marketing ofzo?

      • + 0
      • 3 dec 2020 - 18:26
  • Old driver test

    • + 1
    • 3 dec 2020 - 18:45
    • Ja, wat kan het schelen: haal Massa ook maar weer van stal...

      • + 0
      • 3 dec 2020 - 19:10
  • RBH1

    Posts: 481

    We passen gewoon alles aan naar die huilebalk Alonso, wat maakt het uit.

    • + 1
    • 3 dec 2020 - 19:08
  • Doet me wel deugd dat ik in de ogen van de FIA nog jong ben.

    • + 2
    • 3 dec 2020 - 19:33
    • @RUTH

      Je bent pas oud als je jezelf oud vindt.

      • + 0
      • 3 dec 2020 - 21:21
    • Niet mee eens. Als ik weer eens ga joggen zoals weleer en ik voel m'n lichaam de dag erna... dan weet ik dat ik geen 16 meer ben ;)

      • + 0
      • 3 dec 2020 - 23:15
  • Numnum

    Posts: 2.275

    Maar dit schept dat toch meteen een precedent voor andere senioren die weer eens willen testen?

    • + 0
    • 3 dec 2020 - 23:43
    • MLTG

      Posts: 266

      Klopt , staat ook in het artikel. Buemi voor RBR en Kubica voor Alfa, dus Young Driver concept kan geschrapt worden.

      • + 0
      • 4 dec 2020 - 12:12

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 78
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk
17 - 19 jul 2020
Hongarije
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië
14 - 16 aug 2020
Spanje
28 - 30 aug 2020
België
4 - 6 sep 2020
Italië
11 - 13 sep 2020
Italië
25 - 27 sep 2020
Rusland
9 - 11 okt 2020
Duitsland
23 - 25 okt 2020
Portugal
31 - 1 nov 2020
Italië
13 - 15 nov 2020
Turkije
27 - 29 nov 2020
Bahrein
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul 2020
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug 2020
28 - 30 aug 2020
4 - 6 sep 2020
Italië Monza
11 - 13 sep 2020
Italië Mugello
25 - 27 sep 2020
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt 2020
Duitsland Nurburgring
23 - 25 okt 2020
31 - 1 nov 2020
13 - 15 nov 2020
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov 2020
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar