user icon

Pirelli trekt zich niets aan van kritiek op nieuwe harde compound

  • Gepubliceerd op 24 mei 2011 11:58
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra
Bij bandenleverancier Pirelli raakt niemand in paniek na de kritische woorden die tijdens en na het Grand Prix-weekend in Spanje vielen over de nieuwe harde band. Coureurs vonden de nieuwe compound te hard en te langzaam. Vooral bij Ferrari verwonderde men zich over het nieuwe rubber.

Pirelli trekt zich er niets van aan. Motorsportbaas Paul Hembery vertelde aan Auto Motor und Sport: “Het was fantastisch. Er was vrijwel geen slijtage, maar dan moest je de harde band wel aan de praat krijgen. Vier stops is niet wat we wilden zien, maar de leiders zetten het hele veld op een rondje. Het is moeilijk een strategie te ontwikkelen die voor iedereen werkt.”

“Het was een prachtige finish van de race, met Lewis Hamilton en Sebastian Vettel die in de laatste ronde op de nieuwe Pirelli-banden uitvochten wie zou winnen. Beiden reden magnifiek en trakteerden ons op een fantastisch spektakel. Het was ook opwindend om de geweldige start van Fernando Alonso en Ferrari te zien.”

“Hoewel het een mooie race was zijn we niet blij met het idee van vier stops als ideale tactiek. Ons doel is drie pitstops per coureur per wedstrijd. Het werd veroorzaakt door het prestatieverschil tussen de harde en de zachte band. De meeste teams kozen voor een sprint als aanpak, wat ook blijkt uit de snelheid waarmee deze race zich voltrok. Daar zullen we voor de toekomst verder naar kijken.”

Reacties (10)

Login om te reageren
  • de teams kunnen nu kiezen wat ze willen. bij mclaren kwam dat naar voren: lewis op een 4 en button op een 3 stopstrategie. allebei op het podium. het kan dus wel degelijk. ik vind het mooi om te zien dat het toch geprobeerd wordt.

    • + 0
    • 24 mei 2011 - 12:02
  • rafael

    Posts: 2.265

    waarom zo veel kritiek met nam Ferrari..iedere coureur MOET op harde en zachte banden rijden.het maak niet uit als jij geen grip meer hebt in de wagen!!!!!!!!!

    • + 0
    • 24 mei 2011 - 12:32
  • ik vond het fantastisch! leuke tactische strijd!

    • + 0
    • 24 mei 2011 - 12:59
  • Ik was criticus van het eerste uur en vond op voorhand de Pirelli\'s maar helemaal niks. Na vijf GP\'s kan ik niet anders dan terugkomen op mijn vooringenomenheid en niets anders dan lof en hulde toekennen aan Pirelli.

    • + 0
    • 24 mei 2011 - 13:04
    • Het is alleen jammer dat factoren als banden, kers en drs de wedstrijd bepalen...en de FIA natuurlijk die er voor zorgen wanneer drs gebruikt mag worden.

      • + 0
      • 24 mei 2011 - 13:25
    • @ DutchF1: Al die factoren zijn wel gelijk voor iedereen. DRS is nog in ontwikkeling, sommige GP\'s werkt het beter dan andere GP\'s. KERS is vind ik een mindere technologie, mede omdat niet het hele veld er gebruik van (kan) maken. Maar de banden zijn perfect! Natuurlijk wil Pirelli terug naar 3 stops, maar het komt nu ten minste aan hoe je met de banden omgaat en welke tactiek je kiest. Dat is ook racen, maar nu wel spannend!

      • + 0
      • 24 mei 2011 - 18:38
    • M4U...drs is er niet voor iedereen op hetzelfde moment. Je zal jezelf maar het snot voor de ogen hebben gereden de gehele wedstrijd en in de laatste ronde wordt je op basis van drs ingehaald....is er dus geen mogelijkheid meer om ook in te halen, dus hoezo voor iedereen hetzelfde.

      • + 0
      • 24 mei 2011 - 23:08
  • Giovanny

    Posts: 106

    Bij Ferari heeft mijn inziens de strateeg lopen slapen. Ze hebben te veel geanticipeert op RBR. Zij hadden Alonso desnoods Felippe na een korte eerste stint op de zachte band een relatief lange stint op de harde band moeten maken.Z-H-Z-Z zou een groter voordeel hebben opgeleverd. Maar ja dat blijft altijd, achteraf praten.

    • + 0
    • 24 mei 2011 - 13:27
    • JAM

      Posts: 69

      Ik vraag me af of dat de juiste aanpak was geweest. In inder geval had ferrari niet die mogelijkheid want ze hadden maar 2 zachte setjes ter beschikking. Dat is ook precies het verschil met RedBull, deze hadden wel 3 setjes zacht.

      En verder is het precies zoals Pirelli aangeeft, je moet de harde band wel aan de praat krijgen. Daar hadden ze aan moeten werken bij ferrari, in plaats van setjes zachte banden op te roken!

      • + 0
      • 24 mei 2011 - 14:47
  • Nou, denk dat het gerucht dat Ferrari voordeel zou hebben bij banden van Pirelli, omdat beide Italiaans zijn, nu wel verleden tijd is.

    • + 0
    • 24 mei 2011 - 15:05

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    14:00 - 16:00

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    14:00 - 16:00

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:00 - 16:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    14:00 - 16:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 211
  • Podiums 2
  • Grand Prix 183
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis - Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec