user icon
user icon

Carlos Sainz: "Circuit in Sochi is gevaarlijk en moet aangepast worden"

  • Gepubliceerd op 29 sep 2020 12:10
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra

Carlos Sainz sloeg aan het begin van de Russische Grand Prix een slecht figuur door vanwege een eigen fout in de muur te crashen. Hoewel hij zijn fout erkent, vindt hij ook dat er iets aan het ontwerp van het circuit moet worden gedaan.

De uitwijkroute als een coureur verkeerd rijdt in de tweede bocht is dit jaar weer aangepast ten opzichte van vorig jaar. Het komt de veiligheid niet ten goede, zo is Sainz van mening. Tegen F1TV zegt de Spanjaard: "Bij het ingaan van bocht 2 moest ik mijn stuur iets openen omdat ik voelde dat er iemand aan de binnenkant zat. Daarom sprong ik over de kerbstones. Op het moment dat ik de chicane voorbij was, had ik duidelijk te veel snelheid. Ik wilde om het bord heen gaan dat te krap was en ik schatte mijn snelheid volledig verkeerd in."

Na afloop waren er echter verschillende coureurs, waaronder George Russell en Daniel Ricciardo, die hun ongenoegen over bocht 2 uitten. Sainz voegde zich bij hen en vond de gedwongen vluchtroute bijzonder problematisch.

"Ik heb vandaag een fout gemaakt en ik bied mijn excuses aan het team daarvoor aan, maar ik denk ook niet dat die bocht erg goed is ontworpen. Je dwingt coureurs om heel vreemde lijnen langs een muur te rijden. Het zou in mijn optiek aangepast moeten worden want dit is gevaarlijk."

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Buurman

    Posts: 1.244

    Een mooie ouderwetse grindbak moet daar komen. Geen gelazer meer met die geïmproviseerde vluchtroutes.

    • + 4
    • 29 sep 2020 - 12:15
    • Mee eens. Volgens mij zijn die ‘old fashioned’ grindbakken zo slecht nog niet. Ook eerlijker! Een fout wordt zo meestal meteen afgestraft met óf een ‘einde race’ doordat je tot stilstand komt in de grindbak óf als het je wel lukt om eruit te komen dan vind je jezelf flink ver naar achteren met een wagen vol met grind en wellicht enige schade. Ook altijd leuk zijn de Safety Cars die nodig zijn om de gestrande wagens veilig op te kunnen ruimen

      • + 1
      • 29 sep 2020 - 12:28
    • wibi

      Posts: 4.377

      Waarom Seens? Omdat jij daar 2 keer gecrasht bent?

      • + 1
      • 29 sep 2020 - 12:29
    • Trelas

      Posts: 649

      Je kunt er wel een enorme grindbak willen, maar volgens mij staat er een gebouw wat ze eerst plat moeten gooien. Ik betwijfel of dat gaat gebeuren.. ;-)

      • + 0
      • 29 sep 2020 - 12:55
    • Prima hoor een grindbak,,, maar Sainz probeert wel zijn eigen blunder goed te praten.
      Er is niks gevaarlijks aan die plek daar, maar Sainz schat de hoek totaal verkeerd in.
      Een kind kan zien dat die hoek niet te halen is met die snelheid... maar nu heeft de baan van Socchi het gedaan volgens Carlos.
      ONzin !

      • + 2
      • 29 sep 2020 - 13:02
    • Buurman

      Posts: 1.244

      Dat is pas helemaal achter de vangrail, @Trelas. Hoewel het er achter misschien ook wat opfleurt, met wat mooie bloemen erin, vind ik het vooral fijner om er een op het circuit te hebben. ;)

      • + 1
      • 29 sep 2020 - 13:46
  • PWNieuw

    Posts: 553

    Voordat je het weet willen ze alleen nog maar rondjes rijden op een oval

    • + 1
    • 29 sep 2020 - 12:17
    • Hahah want dat is niet gevaarlijk? ;)

      • + 0
      • 29 sep 2020 - 12:39
    • @Felipe, vooruit, dragracen dan......

      • + 0
      • 29 sep 2020 - 13:56
  • Omdat de “uitwijk” mogelijkheid niet deugt moet het circuit aangepast worden?. Misschien die piepschuimblokken weghalen, of anders positioneren misschien.?

    • + 0
    • 29 sep 2020 - 12:23
    • AUDI_F1

      Posts: 1.681

      Misschien daar wel grind neerleggen?

      • + 0
      • 29 sep 2020 - 14:34
  • RBH2019

    Posts: 2.487

    Was het bord te krap? Grosjean had er geen moeite mee.

    • + 0
    • 29 sep 2020 - 12:33
  • Gewoon van de kalender halen die rukbaan.

    • + 0
    • 29 sep 2020 - 12:37
  • LimboF1

    Posts: 4.460

    Ik vind het toch iets aparts met het geroep om aanpassingen aan circuits door coureurs. Het is iets wat steeds meer voorkomt de laatste jaren, terwijl het de coureurs zijn die de fouten maken. De baan is niet veranderd en ze rijden uren in de simulator en gaat het niet volgens het boekje moet het circuit aangepast worden. Ze weten toch dat de race niet in de eerste ronde gewonden wordt, dus pas zelf iets aan ipv de baan. Wat een jankers zijn sommige toch.

    • + 1
    • 29 sep 2020 - 12:46
  • StevenQ

    Posts: 6.657

    Hij reed toch echt zelf tegen die muur, de keuze van Grosjean(dwars door het piepschuim heen) was de betere keuze en ook precies waarom die borden van piepschuim zijn.

    dat hij ZELF nu de verkeerde keuze maakte is geen reden om het circuit meteen gevaarlijk te noemen

    • + 0
    • 29 sep 2020 - 13:30
  • Maximo

    Posts: 6.381

    Na zo'n beginners fout is het beter eventjes heel stil te zijn in plaats van de schuld ergens anders neer te leggen.

    Ik vond dat hij vorig jaar een heel solide jaar had en dat dachten ze bij Ferrari denk ik ook, maar sinds hij dit seizoen na de nodige pech gevallen wat probeert goed te maken voor die gevallen maakt hij toch best regelmatig weer de foutjes zoals hij tot vorig seizoen vaak onder druk maakt.

    Ik vrees dat hij naast Lelcerc die nou eenmaal meer natuurlijk talent heeft, een moeilijk eerste periode met veel fouten zal hebben als hij zal proberen gelijke pas met Lelcerc te lopen.

    • + 1
    • 29 sep 2020 - 14:11
  • PKracing

    Posts: 749

    Ik lees het nog niet terug maar zag het bij Sky en daar zeiden ze het Max heeft iets meer skill blijkbaar dan Sainz. Als je ziet hoe die op hoge snelheid er door heen gaat. Sainz had gewoon vaart moeten minderen of beter moeten sturen.... punt

    • + 1
    • 29 sep 2020 - 14:28
    • De hoek waaronder ze naar die doorgang toe reden was totaal verschillend. Sainz kon er nooit doorheen, die had veel langzamer moeten rijden dan Verstappen.

      • + 0
      • 29 sep 2020 - 16:24
    • Tja Max heeft niet dezelfde hoek als Sainz had, maar die had zijn snelheid gewoon moeten minderen.
      Dwars door dat ding zoals Grosjean had ook een straf opgeleverd, maar nu ligt 'ie er gewoon uit na 2 bochten.

      • + 0
      • 30 sep 2020 - 07:51
  • Ja ik zag het ook.
    Die vangrail sprong zomaar ineens voor de Mclaren van Sainz! Levensgevaarlijk!
    Kon Carlos niks aan doen

    • + 0
    • 29 sep 2020 - 14:37
  • Niks meer aan doen.

    • + 0
    • 29 sep 2020 - 15:44
  • Mosquito

    Posts: 312

    Sainz moet gewoon om die muur heen rijden.

    • + 0
    • 29 sep 2020 - 23:07

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:00 - 13:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    14:10 - 16:10

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    12:00 - 13:30

    Vrije training 2

    16:00 - 17:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:10 - 16:10

    Snelste ronde

    14:10 - 16:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 850
  • Podiums 22
  • Grand Prix 113
  • Land AU
  • Geb. datum 1 jul 1989 (31)
  • Geb. plaats Perth, AU
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar