user icon
user icon

Jan Lammers: "Waarom geen races op dinsdag- of woensdagavond?"

  • Gepubliceerd op 09 apr 2020 12:31
  • comments 21
  • By: Rob Veenstra

Nu de Formule 1 creatief moet zijn om het schema voor het seizoen 2020 gestalte te geven, wemelt het van de ideeën. Zo bestaan er plannen voor meerdere races op hetzelfde circuit - al dan niet op verschillende lay-outs - ingekorte Grand Prix-weekenden, veel triple-headers­ en ga zo maar door. Jan Lammers is ook niet te beroerd om een proefballonnetje op te laten.

De racedirecteur van de Nederlandse Grand Prix op Zandvoort opperde tegenover de NOS het idee voor doordeweekse races. "Waarom kan een Grand Prix niet op dinsdag- of woensdagavond worden verreden, zoals de Champions League in het voetbal? Waarom moeten die grands prix altijd 's middags in het weekeinde worden verreden, op primetime familytime? Als je misschien andere dingen zou willen doen met je familie die niet van autosport houdt?"

"Doordeweeks racen vereist een andere aanpak, omdat de organisatie zo ingrijpend is. Maar als je het misschien organisatorisch iets luchtiger maakt, zodat het niet zo'n enorme financiële aanval is op de budgetten van de organiserende landen? Dan kun je misschien wat kortere evenementen hebben op gevarieerde tijdstippen."

Lammers ziet ook elders mogelijkheden. "Het circuit van Portimão in Portugal heeft nu ineens een Formule 1-licentie gekregen. Misschien dat daarnaar kan worden uitgeweken en provisorisch een race kan worden georganiseerd. En in Engeland denken ze aan een kampioenschap op drie verschillende uitvoeringen van het circuit van Silverstone. Als er straks weer kan worden geracet, logistiek en financieel, waarom zou je fans dat dan onthouden?"

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Jan heeft het virus ook goed te pakken.....

    • + 2
    • 9 apr 2020 - 12:39
    • Zou goed kunnen, want Jan snap nog niet dat Champions League, Copa Libertadores, CAF Champions League, AFC Champions League, CONCACAF Champions League, OFC Champions League en Copa Panamericana heel anders wordt bekeken en op heel andere tijden dan de F1.

      • + 0
      • 10 apr 2020 - 00:50
  • z0mer

    Posts: 2.049

    Waarom niet elke dag?

    • + 2
    • 9 apr 2020 - 13:01
  • waarom geen grand prix op donderdagochtend om 9:25?

    • + 2
    • 9 apr 2020 - 13:11
    • Simpel, dan zijn alle gestreepte padden nog niet goed wakker.

      • + 2
      • 9 apr 2020 - 13:18
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.401

      Wel heerlijk voor alle azijnzeikers die rondom het circuit wonen. Gratis wekker zo doordeweeks. Ik zeg doen!

      • + 1
      • 9 apr 2020 - 15:16
    • Supersoft

      Posts: 910

      Mag het 10 min later, kan ik nog net ff mijn verplichtingen doen.

      • + 0
      • 9 apr 2020 - 15:23
    • @Ouw, volgens de geleerden schijnt de gestreepte pad die ook veel voorkomt in het duinengebied van Zandvoort de bron te zijn van het coronavirus,
      ik dacht het wel, linksom of rechtsom nemen die beestjes een keer wraak op de F1....

      • + 2
      • 9 apr 2020 - 15:55
    • Misschien was dat barbecue'en van die hagedissen ook niet zo'n strak plan.

      • + 2
      • 9 apr 2020 - 17:10
  • Ik denk dat Jantje moet stoppen met drinken.

    • + 3
    • 9 apr 2020 - 13:19
  • Goed idee Jan!
    Is de brief al onderweg naar de FOM?

    • + 1
    • 9 apr 2020 - 13:20
  • JM_K

    Posts: 764

    Goed dat hij meedenkt maar ik denk, bij de wereldwijd event, wat de F1 is zit je op zondag middag onze tijd, redelijk safe... dinsdagavond hier is natuurlijk dinsdag middag in Amerika en woensdagnacht in Asïe .. en als je er vanuit gaat gaat veel mensen door de week werken.....hmmmmm.... Ik denk dat gemiddelde op een zondag 14 of 15 uur CET wereldwijd redelijk safe is. Gewoon lekker op zondag en dan bv elke week.. als t haalbaar is.

    • + 0
    • 9 apr 2020 - 13:43
    • @JM_K

      Goed dat hij meedenkt?
      Hij heeft het over dinsdag- en woensdagavond!
      Dan mag Jantje wel alvast wat lampjes gaan bestellen.
      Of komt Jan dalijk op het briljante idee om op elke F1 wagen 2 koplampen te laten monteren....

      • + 2
      • 9 apr 2020 - 13:58
    • walteij

      Posts: 949

      In de zomer is het anders in erg veel landen waar geraced wordt (noordelijk hafrond) tot 21:30u echt wel normaal licht hoor (zonsondergang is in augustus in NL rond 21:30).
      Dus de race beginnen om 19:00u en je hebt helemaal geen verlichting nodig, zelfs een normale regen race kan dan gewoon verreden worden.

      Alleen Australie en Brazilie hebben voor een avondrace een probleem, maar die zouden 'gewoon' op zondagmiddag kunnen.

      Maar ik geloof niet dat dit plan enige levensvatbaarheid heeft.
      De vergelijking met voetbal gaat ook een beetje mank. Voor een voetbalwedstrijd moet 20 spelers en hun staf naar een locatie brengen. Dat kan dus eenvoudig in een bus (of bij langere afstand een trein of vliegtuig).
      Voor de F1 moet er ook heel veel materiaal getransporteerd worden. Uitpakken, opbouwen, wagens prepareren, racen op zondag, dan weer racen op dinsdagavond. Dinsdagacht alles afbouwen en inpakken, transport naar nieuwe locatie en het hele circus opnieuw.
      Zelfs zonder de grote hospitalities is dit niet meerdere weken vol te houden. Monteurs krijgen op die manier bijna geen rust en zullen binnen no-time volledig uitgeput zijn.

      • + 2
      • 9 apr 2020 - 15:35
  • Joeppp

    Posts: 2.837

    Portimão is een geweldige plek om te racen. Leuker dan in China!

    • + 0
    • 9 apr 2020 - 14:42
  • Patrace

    Posts: 2.161

    Goed idee van Jan, de F1 tegenover de Champions League zetten.

    Twee concurrerende sportevenementen op hetzelfde tijdstip zetten.. dan kun je ervan uitgaan dat je flink wat kijkers gaat inleveren. Want er zijn nog altijd veel mensen die zowel van voetbal als van de F1 houden en die moeten opeens dus gaan kiezen. En dan heb ik het nog niet eens over eventuele gezinsleden met wensen op prime time.

    • + 0
    • 9 apr 2020 - 15:52
  • Rossi46

    Posts: 35

    Als ze maar niet een idee hebben om in augustus op Zandvoort te gaan rijden en om vervoerskosten te besparen een week later op Assen.

    • + 0
    • 9 apr 2020 - 16:45
  • Jantje ziet een probleem dat er niet is. En als het al een probleem was, dan zou je met een doordeweekse GP juist weer andere problemen creëren.

    • + 0
    • 9 apr 2020 - 18:00
  • Klus

    Posts: 859

    De F1 in de avond daar zou ik een voorstander voor zijn. Het maakt me niet uit welke dag, maar het weekend lijkt me het meest praktisch. Lammers heeft gelijk mbt primetime familytime.

    • + 0
    • 9 apr 2020 - 18:32

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 15:10

Related news

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

World Championship standings 2020

Show full world champion standings

Coureursprofiel

  • Team -
  • Points -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Nederland
  • Date of b. 2 jun 1956 (64)
  • Place of b. Zandvoort, Netherlands, Nederland
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Show full profile

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
Bekijk volledige kalender
show sidebar