user icon

Super Formula-coureurs: "Het is gekkenwerk dat wij hier nog racen"

  • Gepubliceerd op 28 maa 2020 15:53
  • comments 21
  • Door: Brick van Boxtel

Door het coronavirus staat alles in de hele wereld stil, behalve in Japan. In het land werd gewoon de Super Formula testsessie verreden, maar daar voelde de meesten zich niet prettig bij. 2019 Super Formula-kampioen Nick Cassidy zegt dat hij zich ongemakkelijk voelde toen hij deze week terugkeerde op de baan.

Terwijl elke andere grote serie ter wereld wordt gepauzeerd vanwege het coronavirus, ging de hoogste Japanse Formule-serie door met officiële tests op Fuji.

"Niet comfortabel", zei de regerend kampioen van de serie, Cassidy, een Nieuw-Zeelander, op sociale media. 

In China is inmiddels het leven weer rustig op gang aan het komen, maar dat betekent niet dat er in Japan gewoon geracet kan worden. Het is natuurlijk een beslissing die elk land of organisatie zelf moet maken. "Realiseer je dat de Olympische Spelen een groot probleem zijn, maar ik zou willen dat dit land niet zo naïef was voor een groot probleem als dit."

De tweedaagse officiële Super Formula-test was gesloten voor het publiek en de seizoensopener op Suzuka is afgelast. "We hopen oprecht dat dit vreselijke virus zo snel mogelijk zal verdwijnen", zegt Akira Kurashita, president van seriepromotor Japan Race Promotion.

Bekende coureurs die dit jaar meerijden zijn: Juri Vips en Sergio Sette Camara. De laatstgenoemde is pas benoemd als reservecoureur van Red Bull Racing, die vorig seizoen uitkwam in de Formule 2.

Reacties (21)

Login om te reageren
  • I hate to say it, maar het is op dit moment gewoon ongepast en respectloos om met autootjes op een circuit te rijden.

    • + 5
    • 28 maa 2020 - 16:08
    • @

      Posts: 182

      *Hamertje en spijker geeft* Alsjeblieft, jij weet hoe je ermee om moet gaan, iets met spijker en kop dus...

      • + 1
      • 28 maa 2020 - 17:08
    • mario

      Posts: 7.384

      Eensch!

      • + 1
      • 28 maa 2020 - 17:08
    • Helemaal mee eens @Schwantz.

      • + 1
      • 28 maa 2020 - 17:17
    • De Japanners sluiten hun ogen voor de gevolgen.

      Hebben ze zo gedaan....

      • + 1
      • 28 maa 2020 - 20:53
    • Als het toch op een veilige manier zou kunnen en dus zonder.publiek. had ik er toch wel blij mee geweest beetje racen op tv. Natuurlijk enkel als dit voor alle team leden personeel etc wel veilig zou kunnen..als.ze.onbesmet beginnen en enkel contact hebben met elkaar zou t mogelijk.geweest moeten zijn denk.ik. ongepast zou ik het niet vinden.

      • + 2
      • 28 maa 2020 - 23:01
    • Niet mee eens @schwantz!
      Als je van huis uit al je pak en je helm opzet en zelf ff je wagen afstelt en tankt,dan kan het makkelijk!
      Wat een ophef zeg...... pfffffff.

      • + 0
      • 28 maa 2020 - 23:46
    • Precies wat Schouten zegt.

      Het is mogelijk om veilig sport evenementen te houden. Je moet dan alleen personeel verminderen en dat personeel twee weken van te voren afsluiten om alles te checken.

      Dan het weekend door laten gaan en dan naar huis. Dan begint het vooraf aan.

      Het enige is dat het dan zonder publiek gebeurd.

      De vraag is alleen. Moet je dat willen en wil je dat.

      Daarover zegt men nee, dat wille. We niet.

      • + 0
      • 29 maa 2020 - 09:30
    • mario

      Posts: 7.384

      En jij wilt die teamleden gedurende het seizoen continu in quarantaine gaan zetten omdat de mensch thuis zonodig een race wil zien???

      • + 1
      • 29 maa 2020 - 10:24
    • @mario

      Niet steeds. Je past de kalender aan, om de drie weken een race, je mag met minder personeel.

      Waardoor je twee groepen krijgt. Een groep die even nummers qua races pakt en een groep die de oneven nummers pakt.

      En zoals ik al zei het is mogelijk. De vraag is alleen willen we dat en dat antwoord is nee.

      Wel alles goed lezen

      • + 0
      • 29 maa 2020 - 11:50
    • Trekhaak

      Posts: 220

      I hate to say it, maar het is allemaal niet zo erg als de media doet geloven, gewoon racen dus ook in de F1.
      Evenementen worden afgelast en supermarkten zijn gewoon open, what a joke.

      • + 0
      • 29 maa 2020 - 11:54
    • Ik ben zelf ook heel erg maatschappijkritisch, geloof meestal niet wat er in de media komt en weet dat de economie op een kunstmatige manier gestuurd wordt door de 'politiek'. Ook in dit verhaal ben ik kritisch, maar WAT als je er langs zit... (de andere mogelijkheid) Dan liever 'dom' en gezond als je 't mij vraagt. Ik neem het risico niet in deze.. En de supermarkten trekhaak, .. Die zijn open omdat we anders verhongeren!! Niet moeilijk om te begrijpen, toch?

      • + 1
      • 29 maa 2020 - 15:00
    • mario

      Posts: 7.384

      @Trekhaak: Hoe wil je anders aan je vreten komen???

      • + 1
      • 29 maa 2020 - 18:15
    • Je hebt helemaal gelijk @ schwantz

      • + 1
      • 29 maa 2020 - 19:03
  • Randyloft

    Posts: 34

    Ik durft te wedden dat 99 procent van de mensen die dit openlijk afkeuren zelf ook vrolijk overal uitzonderingen op die 1,5 meter maken. Hypocriet gedrag komt goed bovendrijven deze periode.

    • + 3
    • 28 maa 2020 - 21:09
    • Eens. Werken voor je geld en snel een beetje!

      • + 0
      • 29 maa 2020 - 01:04
    • Aiii

      Posts: 718

      Hoor ik ook eens bij die 1%, jippie!

      Aan jou en alle anderen die dat doen, schijnbaar, foei.

      • + 0
      • 29 maa 2020 - 08:52
  • Hellie112

    Posts: 8

    Ook bij de Japanse regering vinden ze de mensen niet zo belangrijk. Toen de kernramp net had plaatsgevonden hebben ze ook de straling norm enorm versoepelt zodat het leek alsof het bijna overal veilig was. De Japanse burgers waren zelfs afhankelijk van de Duitse informatie voorziening om te weten te komen wat er allemaal in hun land afspeelde..

    Is dit een cultuur ding in Japan of waar gaat het fout?

    • + 0
    • 29 maa 2020 - 10:35
    • Klus

      Posts: 1.064

      Hier in Nederland vindt men informatievoorziening ook onbelangrijk. Voor correcte informatie over covid19 moet je op zoek naar bronnen in Azie.

      • + 0
      • 29 maa 2020 - 11:52
    • @klus idd ze proberen hier zelfs het wiel uit te vinden terwijl bepaalde aziatische landen dat al hebben gedaan

      • + 0
      • 29 maa 2020 - 16:24
  • Testen is toch prima mogelijk met social distancing? Ik bedoel, er zijn ook mensen die gewoon naar hun werk moeten.

    • + 0
    • 29 maa 2020 - 20:41

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team DAMS
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 23 mei 1998 (22)
  • Geb. plaats Belo Horizonte, BR
  • Gewicht 61 kg
  • Lengte 1,69 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit