user icon
user icon

Marc Surer: "F1 mag blij zijn als ze dit jaar 11 races kunnen rijden"

  • Gepubliceerd op 25 maa 2020 15:17
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra

De Formule 1 ligt helemaal stil door de uitbraak van het coronavirus. Alle teams, monteurs en coureurs (behalve Pierre Gasly) zijn inmiddels weer thuis in Europa en fabrieken worden, al dan niet verplicht door de lokale overheid, gesloten. De grote vraag is uiteraard wanneer de F1 kan starten aan het seizoen 2020.

11 F1-races in 2020

Volgens voormalig F1-coureur Marc Surer mag de FOM en F1-teams zichzelf in de handen wrijven als het dit jaar nog 11 races kan rijden in het kampioenschap van 2020. De Zwitser vertelde aan Speed Week: "Er stonden 22 races op de kalender, de langste kalender ooit voor de F1, maar inmiddels mogen we blij zijn en in onze handen wrijven als eind 2020 11 races zijn verreden."

Ross Brawn, sportief directeur van de F1, zei dat hij hoopt op een resterende en vernieuwde kalender met 17 tot 18 races, terwijl F1 CEO Chase Carey aan heeft gegeven dat Liberty gokt op minimaal 15 races in de tweed helft van het jaar.

Marc Surer is van mening dat 11 races ook voldoende moet zijn: "Met 11 races zou het seizoen ook officieel een wereldkampioenschap mogen heten en ook zo meetellen. Volgens de reglementen moet je daarvoor namelijk minimaal 8 races hebben gereden. Het gaat mijn pet te boven hoe Chase Carey voor elkaar wil krijgen om nog 15 tot 18 races te rijden in 2020."

Surer reed als coureur van 1979 tot en met 1986 in de Formule 1 voor Ensign, ATS, Theodore, Arrows en Brabham en kwam tot 88 Grand Prix-starts.

Reacties (16)

Login om te reageren
  • stel in mei gaat het afvlakken. En die kans lijkt mij vrij groot. Maar ook dan zit je er nog wel 2 maanden aan vast. dan is het juli/augustus. en stel je gaat dan plannen.... laten we zeggen voor eind september.

    Dan zou je ventueel in september/oktober/november/december/Januari op bepaalde banen misschien wel 3 keer per maand kunnen racen. dan kom je wel op ongeveer 15 races uit.


    Ik zeg absoluut niet dat dit gaat gebeuren hoor. Laat dat duidelijk zijn. Maar onmogelijk moet het ook niet worden genoemd.

    • + 0
    • 25 maa 2020 - 15:33
    • en uiteraard wel zonder publiek dan. Als er nog geen sterk medicijn of vaccin is.
      Er moet wel een klein wondertje gebeuren.....

      • + 1
      • 25 maa 2020 - 15:38
    • Joeppp

      Posts: 3.729

      Dan maakt het niet meer uit of het met of zonder publiek is. Als er weer gereisd mag worden kan er ook publiek bij want dan is de dreiging over. Mag er niet gereisd worden dan kunnen de teams ook niet komen.

      • + 1
      • 25 maa 2020 - 16:53
    • hoe wilde ze dat in Bahrein dan gaan doen? Daar wilden ze zonder fans gaan racen. als straks de maatregelen een beetje versoepelen dan lijkt me dat wel weer haalbaar.

      • + 0
      • 25 maa 2020 - 16:59
    • Aanvulling: en je kan dan veel sneller je circuit klaarhebben. eigenlijk hoef je dan alleen de baan/paddock/beveiligers/rijders/teams nodig te hebben. tribines en dingen buiten het circuit heb je dan geen last van.

      Als ze nog gaan/willen rijden dit jaar dan moet dat haast wel zonder publiek.

      • + 1
      • 25 maa 2020 - 17:02
    • Joeppp

      Posts: 3.729

      Ja maar er is een tijd voor en na het coronatijdperk. Reken er maar op dat reizen de komende jaren een stuk ingewikkelder wordt.

      • + 2
      • 25 maa 2020 - 18:12
  • Marc Zuurer....

    • + 0
    • 25 maa 2020 - 15:40
    • Dan heb je frits asijn nog niet gehoord. die verwacht helemaal geen races meer.

      • + 0
      • 25 maa 2020 - 15:42
    • Marc not so Surer!

      • + 1
      • 25 maa 2020 - 18:36
  • Eerlijk gezegd zie ik een race dit jaar niet meer gebeuren. En Maakt me verder ook niet uit. En aangezien de regels voor 2021 verschoven worden naar 2022, vind ik het gek om dit jaar met auto's te rijden, die volgend jaar gewoon weer het zelfde zijn.

    En Mocht er dan toch een race komen, dan zonder publiek lijkt mij het meest veiligst.

    • + 0
    • 25 maa 2020 - 18:05
    • Eerlijk gezegd maakt het mij wel uit. Als we dit jaar niet racen. Verwacht ik Geen williams , geen haas, en binnenkort nog meer teams die uitstappen. Dan kan het nog wel eens einde F1 zijn vrees ik.

      • + 1
      • 25 maa 2020 - 22:22
  • Edward M

    Posts: 976

    Denk dat er dit jaar helemaal niet gereden gaat worden zijn er nog lang niet van af, het begint nu pas in india ,afrika en midden en zuid amerika
    Ook in China is het nog lang niet klaar grote delen daar zijn nog afgesloten van de buiten wereld en daar is het al 4 maanden bezig en nog lang niet over.

    • + 1
    • 25 maa 2020 - 19:39
  • twslex

    Posts: 570

    History in the making, er zal als 2020 helemaal uitvalt nog jaren aan gedacht worden. Het jaar dat renault het wcc had kunnen halen.

    • + 0
    • 25 maa 2020 - 21:28
    • Ja en Max WDC....

      • + 0
      • 25 maa 2020 - 21:44
    • 2020. Het jaar dat Williams evenveel punten binnenhaalt als Mercedes. Wie had dat in december gedacht?

      • + 2
      • 25 maa 2020 - 22:54
  • In acht nemend dat we heel Afrika nog gaan krijgen en Zuid-Amerika, waar t nu pas begint, zie ik het beslist niet voor de zomervakantie gebeuren. Ook al vlakt 't af in de zomer bij ons, dan zijn er nog steeds brandhaarden elders in de wereld. Het lijkt mij sterk dat een F1 circus daar allemaal omheen en tussendoor kan wurmen.
    2021 Is zelfs geen zekerheid; virologen voorspellen weer een opleving in de komende winter. Zolang er geen wereldwijde vaccinatie is geweest zitten we met z'n allen met de brokken op alle gebieden.
    Mijn glas is helaas half leeg. Mss wel bijna helemáál leeg. Want logischerwijze overleven bedrijven dit niet allemaal, in een decor van een ongekende economische crisis. Het voortbestaan vd F1 is zeker in gevaar. Natuurlijk kan het wel weer na een aantal jaren opgestart worden, maar de wereldeconomie is even heel erg K.O. vrees ik.
    Verder kan ik nog wel lachen hoor. ;-)

    • + 0
    • 26 maa 2020 - 08:40

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 22 nov 1953 (67)
  • Geb. plaats Ireland, Groot Brittannië
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk
17 - 19 jul 2020
Hongarije
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië
14 - 16 aug 2020
Spanje
28 - 30 aug 2020
België
4 - 6 sep 2020
Italië
11 - 13 sep 2020
Italië
25 - 27 sep 2020
Rusland
9 - 11 okt 2020
Duitsland
23 - 25 okt 2020
Portugal
31 - 1 nov 2020
Italië
13 - 15 nov 2020
Turkije
27 - 29 nov 2020
Bahrein
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul 2020
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug 2020
28 - 30 aug 2020
4 - 6 sep 2020
Italië Monza
11 - 13 sep 2020
Italië Mugello
25 - 27 sep 2020
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt 2020
Duitsland Nurburgring
23 - 25 okt 2020
31 - 1 nov 2020
13 - 15 nov 2020
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov 2020
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar