user icon
user icon

Teams testen tijdens tweede testweek aangepaste bandenconstructie voor Zandvoort

  • Gepubliceerd op 21 feb 2020 21:43
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

De tweede week van de wintertests in Barcelona wordt door bandenleverancier Pirelli ingezet om speciale banden voor Circuit Zandvoort uit te proberen. Ieder team krijgt twee setjes van het aangepaste rubber.

Circuit Zandvoort heeft voor de terugkeer van de Nederlandse Grand Prix de nodige aanpassingen gedaan. Bij de verbouwingen, die begin maart helemaal afgerond moeten zijn, wordt een steile banking aangelegd in onder andere de Hugenholtzbocht en de Arie Luyendykbocht. Deze banking is liefst achttien graden, bijna twee keer zoveel als die op Indianapolis.

Daar ging het in 2005 helemaal fout, toen meerdere banden van Michelin de geest gaven en alleen de zes bolides op Bridgestone-banden startten tijdens de race. Ondanks eerdere aankondigingen dat er geen speciale banden ontworpen zouden worden voor Zandvoort, heeft Mario Isola toegegeven dat er op basis van aangeleverde data van het circuit toch besloten is om dat wél te doen.

Dit prototype is met een iets andere constructie ontworpen, omdat we de data vanuit Zandvoort nog steeds analyseren. We hebben wat analyses gedaan van de banking en het plan is om deze banden te gebruiken met een iets hogere bandenspanning", stelt Isola, die tegelijkertijd benadrukt dat het nog geen gegeven is dat de afwijkende constructie ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden op Circuit Zandvoort.

"Dus in de voorbereiding daarop en omdat we alles nog niet precies weten - we hebben nog geen definitieve data over het circuit, de ruwheid van het asfalt en dergelijke, is het idee om hier een ietwat afwijkende constructie uit te proberen." Alle teams krijgen dus tijdens de tweede testweek, die van 26 tot en met 28 februari loopt, twee setjes met de afwijkende constructie van Pirelli.

De eerste Nederlandse Grand Prix in 35 jaar tijd vindt tussen 1 en 3 mei 2020 plaats. Daar waar Pirelli in de afgelopen weken al wel de compound-nominaties voor de Grands Prix van Australië, Bahrein, Vietnam, China en Azerbeidzjan heeft doorgegeven, is er nog geen keuze gevallen voor de race op Zandvoort. Mogelijk wacht de Italiaanse bandenleverancier op de test in Barcelona voordat daar een definitief oordeel over wordt geveld.

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Verspilde energie, die GP gaat toch niet door....

    Maar alle gekheid op een stokje, mooi dat Zandvoort alles een beetje op z’n kop zet. Kon wel eens een knotsgekke race gaan worden.

    • + 0
    • 21 feb 2020 - 23:43
    • Ik hoop dat die slicks in de vrachtwaggels kunnen blijven liggen, en we het hele weekend Inters en Full Wets gaan zien. Maar ik heb dan ook geen kaartje gekocht ;)

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 00:20
    • mario

      Posts: 5.835

      @schwantz: Full Wets??? Ik heb d'r zelf ook geen problemen mee hoor, maar je weet wat de wedstrijdlijding doet tegenwoordig.... Die leggen de race tegenwoordig al stil als het iets te hard druppelt....

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 03:53
    • Gisteren maar eens op de Sim thuis een rondje gedaan op het oude circuit met de F2004 en ik moet zeggen, dat die laatste bocht als je die goed neemt dat die ook al bijna volgas is en ik haalde ook 320/330 op het rechte stuk.

      Voor mij hadden ze er geen kombocht hoeven neerleggen.

      Maar dat is persoonlijk, verder wel benieuwd naar de race en de rondetijden HAha

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 07:34
    • StevenQ

      Posts: 5.746

      regen op een baan met 2 kombochten, dat gaat denk ik meteen een rode vlag worden

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 14:33
    • Of juist niet , als er n paar achterstevoren glijden en zo n paar plekken verliezen kan t zomaar ipv een saaie optocht een hele mooie race worden

      • + 0
      • 23 feb 2020 - 05:51
  • Mikeen

    Posts: 76

    Zeg misschien ben ik gek, maar nu maken ze banden speciaal voor de banking. En ze gaan ze testen op een plek zonder banking. Hoe gaan ze dan in vredesnaam de juiste (de 'hoe doet ie het met 18 graden banking') data verzamelen?

    • + 1
    • 21 feb 2020 - 23:55
    • mario

      Posts: 5.835

      Dat vroeg ik mij dus ook meteen af na het lezen van dit artikel..... Barça heeft toch helemaal geen banking????

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 01:38
    • mordor

      Posts: 953

      testbaantje Lelystad?

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 02:46
    • Snork

      Posts: 6.491

      Ze willen weten hoe die iets aangepaste band zich op de baan gedraagt. Ook Zandvoort is voor 98% een vlakke baan.

      • + 1
      • 22 feb 2020 - 09:42
    • mario

      Posts: 5.835

      97% 😋

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 11:00
  • joshua85

    Posts: 37

    Ik verwacht pirelli één dezer dagen wel met hun test f1 auto op Zandvoort om paar rondjes data te verzamelen,die willen geen flater slaan net als michelin toen,

    • + 0
    • 22 feb 2020 - 09:17
    • Die flater slaan ze naar mijn mening anders al vanaf het moment dat ze ingestapt zijn. De bange poeperds zijn zo overtuigd van hun fragiele bandjes dat ze nu maar een testje inlassen. Lach me een kriek als blijkt dat ook dat niet heeft geholpen. Hoop alleen wel dat er geen nare ongelukken gebeuren.

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 14:24
    • Dat zou extreem gezichtsverlies voor Pirelli zijn aangezien de race al een tijd bekend is

      • + 0
      • 23 feb 2020 - 05:52
    • joshua85

      Posts: 37

      @climax denk je nou echt dat pirelli die banden niet kan maken? Hun maken de bande na wens van de fia, en ja je kan het beter ff testen van te voren

      • + 0
      • 23 feb 2020 - 08:51
    • @joshua85: Ja dat denk ik echt. Ik zie namelijk ook nergens iets dat het tegendeel bewijst. Vond het onder m'n eigen auto's ook prut en ben gauw weer teruggegaan naar het echte spul.

      • + 0
      • 25 feb 2020 - 13:33
  • MSB195

    Posts: 91

    Ik wordt ondertussen toch zo moe van het woord banking. ......

    • + 0
    • 23 feb 2020 - 14:39

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar