user icon
user icon

Latifi en Stroll racen in 2020 met Amerikaanse licentie in Formule 1

  • Gepubliceerd op 11 feb 2020 17:30
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

Lance Stroll en Nicholas Latifi racen in 2020 niet met een Canadese licentie, maar met een licentie die uitgevaardigd is door de Verenigde Staten. De bevoegde Canadese instantie heeft het mandaat van de FIA neergelegd.

Voordat coureurs aan de start van races kunnen verschijnen, moeten ze een licentie aanvragen bij de autoriteit die daarvoor bevoegd is in hun thuisland. In Canada is dat de ASN Canada FIA, wat ook het orgaan is dat de autosport in zijn totaliteit organiseert in het Noord-Amerikaanse land. De instantie legde haar bevoegdheid voor het uitvaardigen van licenties afgelopen december echter neer.

De voormalige president en vice-president van ASN Canada FIA besloten dat zij niet langer de toewijding konden opbrengen om de instantie te besturen, mede doordat de heren allebei de tachtig al gepasseerd waren. Het gevolg: Canadezen Stroll en Latifi konden dus geen licentie aanvragen bij de autoriteit in Canada, zo werd door Racing Point en Williams bevestigd tegenover RaceFans.

Latifi en Stroll blijven Canada vertegenwoordigen

De Internationale Sportieve Code van de FIA en de Automobile Competition Committee in de Verenigde Staten boden echter een uitweg. Een nationale sportautoriteit heeft toestemming om ook licenties af te geven aan coureurs uit andere landen, zo heeft de FIA bepaald. Doordat Stroll en Latifi hun licentie niet aan konden vragen in Canada, hebben ze dat bij de bevoegde instantie in de VS gedaan. Daardoor racen de Canadezen dit jaar met een Amerikaanse licentie.

Het rijden met een andere licentie heeft geen gevolgen voor bijvoorbeeld podiumceremonies. De Internationale Sportieve Code stelt dat de coureurs gebruik blijven maken van hun nationaliteit op hun paspoort in alle officiële documenten, publicaties en bij prijsuitreikingen. 

Reacties (17)

Login om te reageren
  • kortvdl

    Posts: 915

    Gelukkig, was al bijna bang dat we geen Canadees Volkslied zouden horen dit jaar, ik zie een van beide heren wel eens een verdwaalde overwinning pakken dit jaar.

    • + 0
    • 11 feb 2020 - 17:37
    • Ik zie deze twee heren dat alleen lukken als ze met hun F1 wagen meedoen aan een F2 race.

      • + 0
      • 11 feb 2020 - 21:17
    • Dat z a l wat wezen een podium oké maar winnen?

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 00:41
  • JV fan

    Posts: 1.894

    lekker is dat zeg.. voor zoiets zorg je toch dat er altijd een back up is ??

    • + 0
    • 11 feb 2020 - 17:38
  • DBGates

    Posts: 2.210

    Niet dat er een podium ceremonie komt voor de heren

    • + 0
    • 11 feb 2020 - 17:38
    • Pas nou op, Stroll gaat Monaco winnen dit jaar.

      • + 0
      • 11 feb 2020 - 17:52
    • Nee, Baku.

      • + 0
      • 11 feb 2020 - 19:30
    • Als Stroll met zn bibberende stuurbewegingen Monaco weet te winnen met een hijgende Hamilton/Vettel/Verstappen/Leclerc in zijn nek koop ik direct een schaalmodel van die auto... Geheid dat het geld oplevert over een aantal jaar. Ik heb op dit moment ook die van Maldonado 1/18. Ook die is aardig wat tientjes gestegen inmiddels.

      • + 0
      • 11 feb 2020 - 20:22
    • Een verdwaalde 3e plek in een gekke race is echt niet ondenkbaar....Ligier die een verregende Monaco won met Panis....dus ja...wie weet! Het is niet onmogelijk alleen maar onwaarschijnlijk

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 00:08
  • maxiking

    Posts: 121

    goeie bureaucratie zo een licentie.. waar slaat het aanvragen van zo een licentie dan nog op?

    • + 0
    • 11 feb 2020 - 18:15
  • Klinkt alsof de canadese knaf bestuurd wordt door de grootouders van sjaak veelzuur.

    Hoogtijd voor een nieuw baantje voor sjaak?

    • + 0
    • 11 feb 2020 - 19:28
  • Canada schaamt zich dood voor deze twee paydrivers vermoed ik...1 op de 10 Formule 1 coureurs is nu Canadees en dan ook nog enkel omdat ze een steenrijke papa hebben en niet om de eerste plaats voor hun talent. Overigens ben ik er wel blij mee dat ze zoveel geld over hebben voor de hobby van hun zonen..anders had er wellicht wel een F1 stal omgevallen.

    • + 0
    • 11 feb 2020 - 22:31
  • Wat is dit voor vaag iets?!? Zijn er geen opvolgers voor die 2 (bejaarde) bestuursleden van de ASN Canada FIA te vinden?!? Kennelijk stelt deze Canadese autosport organisatie niet veel voor..

    • + 0
    • 12 feb 2020 - 03:08
  • Kubica

    Posts: 3.519

    Dan koopt Pa Stroll binnenkort waarschijnlijk de ASN Canada FIA ook op.. Another problem solved....

    • + 0
    • 12 feb 2020 - 08:07

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar