user icon
user icon

Red Bull onthult exacte financiële situatie Toro Rosso uit 2018

  • Gepubliceerd op 15 jan 2020 10:43
  • comments 19
  • Door: Bjorn Smit

Hoeveel kost het runnen van een Formule 1-team in de middenmoot? Een blik in de financiële verslagen van Scuderia Toro Rosso laat zien dat het team in in 2018 162,5 miljoen euro uit heeft gegeven.

Scuderia Toro Rosso gaat per 2020 door het leven als Alpha Tauri, nadat Red Bull ervoor heeft gekozen om haar modemerk meer aandacht te laten genereren in de Formule 1. Het team rijdt al jarenlang in de middenmoot rond en ook qua budget is het team consistent in de middenmoot te vinden. Uit de financiële verslagen van het team uit 2018 blijkt dat er destijds een winst werd gedraaid van 1,7 miljoen euro.

Inkomsten Toro Rosso 2018

 

Betaling Red Bull 74,4 miljoen euro
Verkoop materiaal en reserveonderdelen 0,7 miljoen euro
Sponsoring 26,5 miljoen euro
Prijzengeld en subsidies 53,6 miljoen euro
Waardeverandering 9,6 miljoen euro
Totale inkomsten 164,8 miljoen euro

Uit de financiële documenten van het team blijkt dat Red Bull de grootste bron van inkomsten is voor Toro Rosso. Zij betaalden destijds 74,4 miljoen euro aan het Italiaanse team. Sponsoring en de verkoop van materialen en reserve-onderdelen leverde 27,2 miljoen op, terwijl er 53,6 miljoen euro werd ontvangen aan prijzengeld en subsidies voor onderzoek en ontwikkeling.

De laatste 9,6 miljoen euro komt uit de waardestijging van producten die in ontwikkeling zijn. In totaal betrof de omzet van Scuderia Toro Rosso in 2018 164,8 miljoen euro. 

Uitgaven Toro Rosso 2018

 

Investering in nieuwe uitrusting, machines, hardware 5,1 miljoen euro
Investering in nieuwe software 0,7 miljoen euro
Aankoop kleding, stickers en materialen 50,7 miljoen euro
Reizen, onderhoud, loon coureurs enz. 40,9 miljoen euro
Fees motoren, huren van auto's en testcircuits 20,3 miljoen euro
Loonkosten 35,9 miljoen euro
Voorzieningen 7,6 miljoen euro
Inschrijfgeld, boetes en andere fees 1,3 miljoen euro
Totale uitgaven 162,5 miljoen euro

De grootste uitgavenpost van Toro Rosso in 2018 bleek de inkoop van de materialen, kleding, stickers en andere gebruiksvoorwerpen te zijn. Dat kostte het team ruim 50 miljoen euro. De servicekosten, waaronder het loon van de coureurs, transport- en reiskosten en algemene services vallen, vormen een kostenpost van ruim 40 miljoen euro, terwijl het gebruik van zaken van derde partijen ruim 20 miljoen euro kostte.

De totale loonkosten, minus die van de coureurs, komen neer op bijna 36 miljoen euro, terwijl de overige kosten op zo'n 15 miljoen euro uitkomen. In totaal gaf Scuderia Toro Rosso in 2018 162,5 miljoen euro uit, waardoor het bedrijfsresultaat op 2,3 miljoen euro neerkomt. De nettowinst komt na belastingen uit op 1,7 miljoen euro. Dat mag een knap resultaat genoemd worden voor het Italiaanse team.

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Tom

    Posts: 378

    Wel een keer leuk om te lezen :-)

    Lees ik er overheen of geven ze geen geld uit aan het ontwerpen en bouwen van de 2 raceauto's?

    • + 0
    • 15 jan 2020 - 10:47
    • Nee, je leest er niet overheen Tom.
      Hier op de site wordt een oud en onvolledig overzicht weergegeven.

      "Purchases of teamclothing, stickers and materials
      used to build cars 56,5 milj Dollar." (2019)

      Dat is uiteraard wel in het 2019 overzicht van Forbes te lezen.

      • + 1
      • 15 jan 2020 - 11:03
    • Dat hebben ze gewoon 2x uitgegeven aan loonkosten ;)

      • + 0
      • 15 jan 2020 - 11:06
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.219

      Daarnaast kun je je ook afvragen of er inderdaad gesproken kan worden over 1,7 miljoen netto winst, wanneer je moederbedrijf er eerst 74,4 miljoen moet inpompen om überhaupt te kunnen functioneren.

      • + 1
      • 15 jan 2020 - 11:17
  • Waarom wordt hier een overzicht geplaatst over 2018??
    Forbes heeft het overzicht van 2019 online gezet en dat ziet er heel anders uit.
    Trouwens ook heel anders dan het jaarlijkse overzicht van Dieter Rencken op R*c*Fans.

    • + 0
    • 15 jan 2020 - 10:55
    • Mijn bericht klopt niet. Dat van Forbes is TOT 2019, dus over 2018.
      Dat het er heel anders uitziet komt doordat daar alles in Dollars
      wordt weergegeven.

      • + 0
      • 15 jan 2020 - 11:50
  • 50 miljoen voor een paar T-shirts en een paar stickers. Dus die auto's zijn van canvas en ducttape gemaakt.

    • + 0
    • 15 jan 2020 - 10:57
    • Ja ik vind dat ook nogal exorbitant veel..........??

      • + 0
      • 15 jan 2020 - 18:34
  • Brummbär

    Posts: 496

    Met een 2de bedrijf achter je wat je gewoon geld geeft tot je genoeg heb kan ik ook een bedrijf winstgevend maken.

    Hierboven hebben ze het over een winst van 1,7 miljoen.
    Ik zie een verlies/kostenpost van 72.7 miljoen die wordt opgehoest door redbull en daar onder het kopje (promotie van het merk) wordt weggeschreven.

    • + 2
    • 15 jan 2020 - 11:04
    • josdaboss

      Posts: 323

      Beide Teams zijn gewoon hobby's van een aantal miljardairs...

      • + 0
      • 15 jan 2020 - 11:14
    • Joeppp

      Posts: 2.400

      Ja hoor RedBull is een hobby. Dream on. Die pompen gewoon 80% van de omzet in marketing om de concurrentie voor te blijven en de racerij is voor hen marketing. Heeft niks met hobby te maken maar met een belachelijke goede strategie om een te zoet drankje te verkopen.

      • + 0
      • 15 jan 2020 - 12:05
    • nutstree

      Posts: 144

      Hoe is het anders als een titelsponsor die zoveel miljoen inbrengt? Torro Rosso is gewoon een reclamebord waar ze geld voor krijgen.

      • + 0
      • 15 jan 2020 - 12:54
    • Ik denk dat Josdaboss het over Williams heeft...?

      • + 0
      • 15 jan 2020 - 13:36
    • Voor Red Bull zijn dat reclamekosten en dus gewoon aftrekbaar......dan kost het nog maar ruwweg de helft.

      • + 0
      • 15 jan 2020 - 18:36
  • RBH2019

    Posts: 1.811

    Een waardestijging betekent natuurlijk niet dat je inkomsten ook stijgen...

    • + 0
    • 15 jan 2020 - 11:15
  • Wat mij opviel is dat TR best veel voor de motoren betaald. Ze waren in 2018 toch fabrieksteam?

    • + 0
    • 15 jan 2020 - 12:46
    • In italie is creatief boekhouden een nationale sport..........

      • + 0
      • 15 jan 2020 - 18:39
    • feuniks

      Posts: 37

      Er staat: Fees motoren, huren van auto's en testcircuits 20,3 miljoen euro

      Daar zit dus meer in. Bovendien staat bij de inkomsten:
      Sponsoring 26,5 miljoen euro

      Daar zal ook Honda geld in zitten.

      • + 0
      • 16 jan 2020 - 08:24
    • Ik weet me te herinneren dat Honda bij McL het salaris van ene Alonso betaalde dus daarom stond ik een beetje raar te kijken naar die getallen.

      van die 26,5 miljoen zit vast niet alleen Honda geld. Dus iets klopt er niet aan de balans.

      • + 0
      • 16 jan 2020 - 16:53

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar