user icon
user icon

Video: Contouren Arie Luyendykbocht met banking worden langzaam zichtbaar

  • Gepubliceerd op 13 jan 2020 14:52
  • comments 37
  • Door: Bjorn Smit

Circuit Zandvoort zit middenin de voorbereidingen op de eerste Nederlandse Grand Prix in 35 jaar. Het spektakelstuk van de huidige verbouwingen is de aanleg van de vernieuwde Arie Luyendykbocht.

De Arie Luyendykbocht, de laatste bocht voor het rechte stuk met de finishlijn en de pitsstraat, was tot en met 2019 een vlakke bocht zonder uitloopstrook. Om het circuit geschikter te maken voor de Formule 1 is echter te besloten om de bocht uit te rusten met een banking van 18 graden. Hierdoor moeten de coureurs voor de laatste bocht hun DRS-systeem kunnen openen, wat inhalen op het rechte stuk makkelijker moet maken.

De aanleg van de banking is op dit moment in volle gang, zoals in onderstaande video goed te zien is. De contouren van de bocht en het hoogteverschil tussen de binnen en buitenkant van de bocht (4,5 meter) worden steeds beter zichtbaar.

Reacties (37)

Login om te reageren
  • Ik was sceptisch maar dit wordt wel heel cool allemaal. Erg benieuwd naar het eindresultaat.

    • + 1
    • 13 jan 2020 - 15:01
    • RBH2019

      Posts: 1.448

      Ja ik ook! Ik denk dat het een waanzinnige bocht wordt. Ik vrees alleen wel dat het te smal blijft als geheel voor echt racen in deze lange brede auto's, maar dat wil niet zeggen dat het niet spektaculair kan worden.

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 15:15
    • bij mij het tegenovergestelde, ik was optimistisch................. ;)

      • + 1
      • 13 jan 2020 - 15:16
    • Ik ga me bij jou aansluiten @wouter666..

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 15:16
    • Ik vond het heel cool maar ben juist sceptisch geworden...
      Het was een mooie baan maar ik zie steeds meer zand?
      Hier drone beelden van vandaag: youtu.be/TPOtZADBiCw

      • + 4
      • 13 jan 2020 - 15:18
    • nutstree

      Posts: 130

      @RBHH2019
      Die bocht "verlengt" het rechte stuk en de DRS zone. In deze bocht zul je niet snel nog naast iemand zitten (al heeft max soms schijt aan bepaalde verwachtingen wat er mogelijk is) maar ben je je aan het positioneren om in te halen en op het einde van de DRS vlak voor de tarzanbocht in te halen.

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 15:37
    • mario

      Posts: 5.292

      Dakar periode....

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 15:41
    • Diszaidup
      steeds minder asfalt en steeds meer zand, een zorgelijke ontwikkeling..
      je ziet nog amper de afscheiding tussen circuit en strand.
      geluk dat het geen hoog zomer is want dan zouden de strandgasten zich vergissen en d'r badlaken zo in de Luyendijk bocht leggen.
      dat er nog steeds mensen zijn die geloven dat die gp er komt, onbegrijpelijk

      • + 5
      • 13 jan 2020 - 15:43
    • Das nog niet het ergste Piet. Met die Duitsers en hun kuilen kan het nog link worden ook. Of een parasol. Zo’n punt past mooi tussen die halo.

      • + 2
      • 13 jan 2020 - 18:34
    • Dat zand is natuurlijk het geheime wapen. Een tijd geleden was er toch een foto van Max en z’n Red Bull in het sahara zand? Die was dus aan het oefenen.

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 22:06
    • @Brabham
      of dat Verstappen de pit inkomt omdat er een paar topless chicks om zijn pirelli supersofts gedraaid zijn..

      • + 1
      • 14 jan 2020 - 08:08
    • Ai, dat zou wel zonde zijn Piet

      • + 0
      • 15 jan 2020 - 17:17
  • Matn

    Posts: 931

    Zaterdag op het circuit en zondag vanaf thuis kijken lijkt voor mij voorlopig nog de beste keuze geweest.
    Live actie net voor de Tarzan bocht, gevolgd door een gedetailleerde race voor de buis.

    Die bocht ziet er echt wreed uit...ben benieuwd!

    • + 0
    • 13 jan 2020 - 15:17
    • Ik kom hier al eeuwen via de oude F1 link dus ook vandaag. ;)
      En verhip, je hebt gelijk!
      Op de één of andere manier zat ik deze week op de homepage terwijl ik normaal gesproken rechtstreeks naar het "F1"gedeelte ga (omdat ik geen interesse heb in de andere raceklasses en me dus stoor als ik die verhalen toch door mijn strot geduwd krijg).
      Maar dat is dus nu, dankzij jou @Mario, weer helemaal opgelost! Thanks!

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 16:56
    • *schaam* De bovenstaande reactie hoorde dus een verdiepinkje lager.....
      #dikkevingers #onkunde

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 16:58
  • Gaan we echt serieus twee keer per week nieuwsberichten krijgen over Zandvoort.?

    • + 2
    • 13 jan 2020 - 15:25
    • mario

      Posts: 5.292

      Niemand verplicht jou om op de link te klikken en het artikel te lezen......

      • + 5
      • 13 jan 2020 - 15:41
    • Weer zo'n domme opmerking.. Je probeert een nieuwssite te zijn, en komt met bagger. Elke week zand verschuiven is geen nieuws.

      • + 3
      • 13 jan 2020 - 15:56
    • de site houdt de geïnteresseerden op de hoogte over de voortgang, punt nu gaat over de Luyendijk bocht

      ik zie het probleem niet eerlijk gezegd.

      Niet ieder artikel kan voor iedereen even interessant zijn, zo heb ik weer weinig tot niets met het Dakar nieuws

      • + 12
      • 13 jan 2020 - 16:03
    • Nikos

      Posts: 282

      Ik vind het wel leuk om de voortgang te zien en handig dat de filmpjes hier worden geplaatst. Hoef ik zelf niet op zoek. Misschien moet je eens over je eigen opmerkingen nadenken.

      • + 2
      • 13 jan 2020 - 16:11
    • " ....zo heb ik weer weinig tot niets met het Dakar nieuws."

      Toch wel leuk om te horen dat Alonso vandaag 2e is geworden
      @Clemenza?! ;-)

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 16:15
    • Ik stoor me juist aan het feit dat ze Dakar nieuws plaatsen in het F1 gedeelte.

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 16:20
    • mario

      Posts: 5.292

      Als je in het menu bovenaan "F1" aanklikt staat er geen Dakar nieuws bij hoor.... Op de homepage natuurlijk wel, want dat is al het autosport nieuws.... Het heet ook geen F1 vandaag meer he.... ;-)

      • + 2
      • 13 jan 2020 - 16:24
    • greinsje

      Posts: 13

      zuur pruim

      • + 1
      • 13 jan 2020 - 18:46
  • mario

    Posts: 5.292

    Nice!!! :)

    • + 0
    • 13 jan 2020 - 15:40
  • walter33

    Posts: 554

    En dat moet over 4 maanden klaar zijn,pfff hebben ze nog heel veel te doen.

    • + 0
    • 13 jan 2020 - 15:48
    • 7 maart 2020,
      De Final 4 – Zandvoort Reborn vormt de finale van het Winter Endurance Kampioenschap en daarmee ook de eerste officiële wedstrijd op het vernieuwde circuit van Zandvoort.
      Dit evenement heeft gratis entree voor bezoekers.
      Voor parkeren dient wel betaald te worden.
      De race kent een lengte maximaal 4 uur.

      • + 1
      • 13 jan 2020 - 15:56
    • Asfalt is binnen 1 week gelegd. het gaat meer om de voorbereidingen vooraf. Ben er verleden week nog geweest. No worrie dat komt af hoor.

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 20:56
    • sterker nog , in 6 weken is t af

      • + 0
      • 14 jan 2020 - 03:45
  • k.w

    Posts: 604

    Ik dacht er maar weinig veranderingen moesten gebeuren aan het Zandvoort Circuit ?! . Maar het lijkt wel of men een volledig nieuw aan het bouwen is !... Ben er zelf nog nooit geweest , maar de toeschouwers lijken mij zo als in Spa vanuit de bos of hier de duinen aan de zijkant te moeten kijken ?. hier en daar zal men wel een tijdelijke stelling als tribune neer zetten maar zie niet veel mogelijkheden .

    • + 0
    • 13 jan 2020 - 16:03
    • Pssst....
      www.gptoday.net/nl(...)-prix-van-nederland

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 16:22
    • Door al die duinen kan je je kont niet meer keren als bezoeker, tenzij je een schuttersputje graaft, en er een paar mijnen met prikkeldraad omheen legt.

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 18:43
    • Volgens mij is nu het moment Schwantz. Geen hond die het nu opvalt dat jij een versterkte uitkijkpost op een strategische plek uitgraaft. Gewoon iets over banking etc mompelen en zeggen dat ze ff meehelpen omdat de tijd dringt.

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 21:18
  • Vraagje voor de Zandvoort Circuit kenners: Heb je van de Ben Pon tribune/grandstand goed zicht op de Arie Luyendijk bocht, of is dat te ver weg?

    • + 0
    • 13 jan 2020 - 22:40
    • Toter Wolf

      Posts: 10

      Die breken ze af.

      • + 0
      • 14 jan 2020 - 09:44
    • @VeerTheMan, dat kan niemand je vertellen.
      De bocht wordt momenteel nog aangelegd dus niemand heeft deze bocht in de nieuwe vorm ooit gezien.
      Voorheen lag er een hoge duin aan de binnenzijde van deze bocht waardoor het zicht vanaf de tribune beperkt was.
      Deze duin (en alle omliggende duinen) worden momenteel aangepast, verplaatst, etc... ivm de verbouwingen van het circuit.
      Daarnaast verschijnen er tegen die tijd een hoop tijdelijke tribunes rondom de baan die wellicht het zicht op andere delen van de baan (die normaal wel zichtbaar zijn) kunnen beperken.

      • + 0
      • 14 jan 2020 - 11:01
    • @Disz...bedankt voor je reactie. Eigenlijk wel logisch wat je schrijft.

      • + 1
      • 14 jan 2020 - 16:18

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa 2019
Australië
29 - 31 maa 2019
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr 2019
China
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan
10 - 12 mei 2019
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei 2019
Monaco
7 - 9 jun 2019
Canada
21 - 23 jun 2019
Frankrijk
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië
26 - 28 jul 2019
Duitsland
2 - 4 aug 2019
Hongarije
30 - 1 sep 2019
België
6 - 8 sep 2019
Italië
20 - 22 sep 2019
Singapore
27 - 29 sep 2019
Rusland
11 - 13 okt 2019
Japan
25 - 27 okt 2019
Mexico (land)
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov 2019
Brazilië
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa 2019
Australië Albert Park
29 - 31 maa 2019
12 - 14 apr 2019
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei 2019
23 - 26 mei 2019
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun 2019
21 - 23 jun 2019
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul 2019
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug 2019
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep 2019
6 - 8 sep 2019
Italië Monza
20 - 22 sep 2019
27 - 29 sep 2019
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt 2019
25 - 27 okt 2019
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov 2019
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar