user icon
user icon

Louis Camilleri over Drive to Survive: "Mensen voelen zich weer aangetrokken tot de sport"

  • Gepubliceerd op 14 dec 2019 10:51
  • comments 9
  • Door: Brick van Boxtel

Netflix ging in 2018 in zee met de Formule 1 om een documentaireserie te produceren die de fans de ins en outs van de koningsklasse liet zien. Het eerste seizoen van de serie was een enorm succes, waardoor veel nieuwe fans werden aangetrokken tot de sport. ‘Drive to Survive’ bereidt zijn tweede seizoen voor over het kampioenschap van 2019, die gewonnen werd door Lewis Hamilton. De verwachtingen zijn nog hoger. In het nieuwe seizoen zullen zowel Ferrari als Mercedes deelnemen, wat niet gebeurde in 2018 omdat beide teams ‘te enthousiast waren in de strijd om het kampioenschap en geen zin hadden om tijd te verspillen aan opnames’.

Louis Camilleri, de CEO van Ferrari, is van mening dat Liberty Media er volledig in is geslaagd om de sport te populairder te maken met dit soort marketingmaatregelen. Deze mening over Camilleri is behoorlijk verrassend als we bedenken dat Ferrari tot op heden altijd terughoudend was geweest om deel te nemen aan de serie van het grootste online streamingplatform.

“Liberty Media is een Amerikaans bedrijf, ze willen samenwerkingen en hebben het goed gedaan. Ze leerden snel en namen goede beslissingen. Een voorbeeld is Netflix. Veel mensen hadden geen interesse in de Formule 1, maar dankzij Drive to Survive voelden ze zich aangetrokken tot onze sport. Het is een geweldig idee”, zo vertelde hij tegen TBES.

Geld niet het grootste doel

Voor Camilleri was het verdienmodel misschien niet het grote doel van Liberty Media met de serie, gezien het feit dat het bedrijf geen grote winstmarge heeft kunnen behalen, maar was de doelstelling om de Formule 1 groter en bekender te maken. "Ik weet niet zeker of ze daar veel geld uit hebben gehaald, maar vanuit het oogpunt van het imago en vanuit menselijk oogpunt was het belangrijk."

"30 jaar geleden waren mensen het belangrijkste element in de sport, maar dit is minder het geval in de afgelopen jaren. Met de budgettaire beperkingen en de nieuwe technische voorschriften, hoop ik dat het menselijke aspect weer naar voren komt en dat de jongere generaties zich weer aangetrokken voelen”, concludeert hij.

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Het menselijke aspect? Zeurende coureurs en politiek gewouwel van veel coureurs zie ik tijdens een seizoen. Voor de rest is het menselijk aspect ingedamd door overregulering van de sport en een strak keurslijf waar ze in zitten.

    • + 1
    • 14 dec 2019 - 11:31
  • "Het eerste seizoen van de serie was een enorm succes, waardoor veel nieuwe fans werden aangetrokken tot de sport." Sorry, maar in mijn ogen is dit klinkklare onzin. Als Netflix een serie maakt over kunstschaatsen, kijk ik het niet. Om de simpele reden dat ik geen fan ben van die sport. Drive to survive is een hele leuke extra voor de fans, dat wel. Als de sport dan al aan populariteit wint, is dat puur omwille van de nieuwe generatie rijders. That's it! Social media helpt een handje, daar ben ik van overtuigd maar om Netflix nu uit te roepen als HET groeimiddel voor de populariteit? ... hm, .. het komt natuurlijk uit het land waar ze iedereen (tot het wansmakelijke toe) ophemelen 'in front of the camera'.

    • + 0
    • 14 dec 2019 - 12:17
    • Joeppp

      Posts: 3.131

      Ik deel je mening niet. Mijn vriendin vond de F1 niks, gewoon dom rondjes rijden, maar na de serie op Netflix begon ze het te waarderen. Helaas zou ik bijna zeggen want nu wil ze mee naar Zandvoort volgend jaar.

      • + 0
      • 14 dec 2019 - 15:58
    • Op Reddit zie ik veel berichten langskomen op de F1 sub van mensen die via Drive To Survive geïnteresseerd zijn geraakt in F1, omdat het ze een springplank gaf de sport in. De serie heeft zeker geholpen met duidelijkheid geven hoe F1 werkt, welke teams er zijn, en wat hun verhalen zijn (tot op zekere hoogte).

      • + 0
      • 14 dec 2019 - 16:28
    • @benelux ik denk dat je er plank aardig misslaat.

      In m'n kennissenkring ook veel mensen die sinds het kijken van de docu behoorlijk geïnteresseerd zijn geraakt.

      • + 0
      • 14 dec 2019 - 17:27
    • snailer

      Posts: 3.760

      Ook in de VS, de belangrijkste doelmarkt voor Liberty, heet de serie goed werk gedaan. De F1 werd dit jaar extreem goed bezocht terwijl er tegelijkertijd een ander populair race event in de buurt was. Veel Amerikanen kozen toch voor de F1 race. Het zat er voller dan ooit.

      De echte F1 volgers zien natuurlijk dat de serie echt flink geregiseerd is. Maar dat weten de potentieel nieuwe kijkers niet. Die zien persoonlijke verhalen gecombineerd met mooie beelden. En dat rond autosport, wat in de VS redelijk populair is. De F1 zou daar best tussen kunnen passen.

      De volgende stap is dat er een top Amerikaanse rijder in F1 mee gaat doen.

      • + 0
      • 14 dec 2019 - 19:57
    • Zoals een coureur eens zei "Het maakt niet uit wat ze over je l*llen, zolang ze maar over je l*llen".

      • + 0
      • 15 dec 2019 - 01:17
    • @F1BeNeLux, Ik denk dat je jezelf hierin aardig vergist.
      Ik dacht eerst ook dat het slechts een leuke aanvulling was voor de F1 fans maar hoorde al snel van meerdere mensen om me heen (die voorheen niks met F1 hadden) dat ze de serie hadden gekeken en sindsdien ook de F1 volgden.
      Sterker nog... zelfs binnen mijn eigen gezin gebeurde dit;
      Mijn kinderen hadden eerst niet zo veel met de F1.
      Ze keken weliswaar met papa mee op de bank maar daarnaast kon het ze niet zo veel boeien.
      Maar na het zien van de serie (die ze overigens uit eigen initiatief hadden gekeken) gingen ze ook de vrije trainingen volgen en de kwalificaties kijken.
      Daarnaast hadden ze ineens vele inside verhalen te vertellen omdat ze de F1 op internet gingen volgen.

      • + 0
      • 15 dec 2019 - 07:29
  • Ik vind het maar een ruk serie. Veel te overdreven. F1 moet juist ''saai'' zijn.

    • + 0
    • 14 dec 2019 - 19:53

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar