user icon

Russell sluit F1-seizoen 2019 definitief af met 18-inch bandentest in Abu Dhabi

  • Gepubliceerd op 09 dec 2019 09:20
  • comments 18
  • Door: Bjorn Smit

Ook voor George Russell zit het Formule 1-seizoen 2019 er nu eindelijk op. De Williams-coureur testte zondag nog in Abu Dhabi met de nieuwe 18-inch banden van Pirelli.

Pirelli gaat in 2021 banden en velgen met een grootte van 18 inch te introduceren in de Formule 1. In de aanloop daar naartoe zal de Formule 2 vanaf het seizoen 2020 al met de grote maat banden en velgen gaan rijden, terwijl er voor de Formule 1-teams een uitgebreid testprogramma is uitgestippeld.

Gedurende het seizoen 2019 mocht Renault als eerste een test verrichten met de banden van 18-inch: dat gebeurde in september op Circuit Paul Ricard. Bijna drie maanden later was het in Abu Dhabi de beurt aan Mercedes om een test te verrichten. Niet vaste coureurs Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, die beiden andere verplichtingen hadden dit weekend, maar reservecoureur George Russell mocht de test afwerken.

Russell, die gedurende het seizoen 2019 voor Williams reed en dat ook in 2020 zal doen, reed precies 100 ronden op het Yas Marina Circuit, waarbij hij data voor bandenleverancier Pirelli heeft verzameld. De nieuwe banden zullen zoals gezegd in 2021 hun intrede doen als onderdeel van grote veranderingen aan het technische en sportieve reglementen, met het doel om de teams en coureurs dichterbij elkaar te brengen op het asfalt.

De wissel naar 18-inch banden in 2021 houdt in dat de Formule 1 na zeer lange tijd afscheid gaat nemen van de 13-inch banden. Dat gaat gebeuren na afloop van het seizoen 2020.

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Aadfanaat

    Posts: 780

    Die zal wel even bij moeten komen, maar super gaaf dat hij nu in een formule 1 auto heeft gereden.

    • + 3
    • 9 dec 2019 - 10:26
    • mario

      Posts: 8.664

      Hehehe...... Russel: "Dat het zo hard kan gaan????"

      • + 1
      • 9 dec 2019 - 10:38
    • ik denk dat binnen nu en een paar jaar een echt formule 1 team George een kans gaat geven

      • + 1
      • 9 dec 2019 - 10:50
    • Stitch

      Posts: 5.426

      Ha, ha, ja, dan is het echter wel weer ff slikken als je dan weer terug naar Williams moet.

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 10:58
    • Claire moet eens een keer haar trots en ego opzij zetten en haar broer eens een grondig voorstel doen. A. De ruzie bijleggen. B. haar trots aan de kant zetten en Jonathan betrekken bij F1 en C. Jonathan het aanspreekpunt maken voor personeel, zelf de creatieve mastermind blijven...

      F1 is een mannensport... en ik betwijfel of alle trotste britten bij Williams nu wel allen 1 richting op kijken nu er een vrouw volledig aan t roer staat. Daarnaast betwijfel ik of Claire de aandeelhouders wel altijd goed kan overtuigen... niet omdat zij haar werk niet goed zou doen... maar bepaalde mannen hebben nog altijd een afkeer tegen vrouwen in een top positie... er zou maar 1 of 2 aandeelhouders zo denken en telkens tegen stemmen.

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 11:29
    • nutstree

      Posts: 364

      @TylaHunter
      over je laatste alinea... daarmee zeg je dat niet Claire het probleem is als vrouw, maar dat de rest van de wereld een fout denk patroon heeft. Als dat zo is zou ik haar juist supporten, alleen maar vanuit principe.

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 11:48
  • mario

    Posts: 8.664

    Ik vond de 18'' velgen al geen bezwaar, maar zeker zo op snelheid ziet het echt wel goed uit en past het ook helemaal bij de huidige tijd naar mijn mening!

    • + 0
    • 9 dec 2019 - 10:39
    • Stitch

      Posts: 5.426

      Practisch gezien heb je gelijk, maar die dikke wielen von ik persoonlijk mooier.

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 10:49
    • Snork

      Posts: 12.432

      Ik denk dat we heel snel aan de 18 inch gaan wennen. Zo snel zelfs dat we 13 inch al in het eerste seizoen (2021) er wat oubollig uit vinden zien.

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 11:06
    • Snarf058

      Posts: 273

      @Snork dat was bij mij met de halo ook het geval, ben er inmiddels wel aan gewend.

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 11:20
    • Zolang de velg er maar goed uit ziet gaat het prima worden... Als ze bijvoorbeeld met wheeldiscs gaan rijden weet ik niet wat ik beter vind.

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 11:22
    • wat is "gewend"?
      Ik vind de Halo nog altijd een verschrikking. Ik zou het nog altijd graag zien verdwijnen, of vervangen zien worden door iets wat minder lelijk is. Ik vind de wagens anno nu vele weg hebben van zo'n ouderwetse VW spijlbus.
      Maar wat heeft het voor zin om erover te blijven klagen aangezien het een blijvertje is.

      Voor wat betreft de grotere wielen, ik denk dat ik daar wel aan kan wennen, wel oogt het mooier als het een setje blinkende gepolijste wielen zijn ipv die zwarte wielen op de foto

      • + 3
      • 9 dec 2019 - 11:25
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.914

      Geheel mee eens Clemenza. Ik vind de Halo nog altijd een afschuwelijk ding. De enige reden dat ik soms over dat onding heen kan kijken, is omdat de huidige bolides ook met de dag lelijker en lelijker worden.

      Nog even en we kijken namelijk naar goed opgevoerde vrachtwagens... De lengte van de huidige F1 bolide is belachelijk, het gewicht evenzo. Er is gewoog zo'n vierkante meter lege ruimte tussen de sidepod, de slanke motorkap en het achterwiel aan weerskanten. En dat in een tijd met een zeer kleine en compacte krachtbron...

      Afijn, dat stukje anti schoonheid zorgt er nog wel eens voor dat ik de Halo soms kortstondig uit het zicht raak. Ik tel de dagen in ieder geval af tot men met een betere oplossing komt.

      • + 3
      • 9 dec 2019 - 11:39
  • Is er eigenlijk al bekend waar Russell last van had in Abu Dhabi?

    • + 0
    • 9 dec 2019 - 11:50
    • Zitvlak puist

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 12:14
    • nutstree

      Posts: 364

      @Maxiaans
      Geen idee of je serieus bent of een grap maakt, maar ik dacht al serieus aan een probleem met zijn zitvlak. Beetje suf alleen om daar zo geheimzinnig over te doen...

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 13:28
    • Dat is wel wat ik had vernomen @nutstree.. Misschien toch wel beetje schaamte?
      En daarbij is een serieuze steenpuist op je zitvlak behoorlijk pijnlijk en moet toch echt met chirurgisch staal worden in gesneden. Hechting of twee a drie daarna..

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 13:44
  • walteij

    Posts: 1.550

    Komen er eindelijk gewoon vette 18 inch BBS velgen onder de F1 auto's.
    13 inch, dat is zoooo 1986 ;)

    • + 0
    • 9 dec 2019 - 14:19

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Williams
  • Punten 18
  • Podiums 2
  • Grand Prix 91
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 15 feb 1998 (23)
  • Geb. plaats King's Lynn, Groot Brittannië
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,85 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar