user icon
user icon

Alexander Albon: "Mijn 2019 was een droom die uitkwam"

  • Gepubliceerd op 08 dec 2019 13:45
  • comments 7
  • Door: Bjorn Smit

Alexander Albon was tijdens het Prize Giving-gala van de FIA een van de gelukkigen die in de prijzen viel. De Britse Thai ontving de prijs voor Rookie of the Year.

Het jaar 2019 was een achtbaan voor Albon, die debuteerde in de Formule 1 bij Scuderia Toro Rosso. Na afloop van de eerste seizoenshelft mocht hij zijn overall van dat team inruilen voor eentje in de kleuren van Red Bull Racing, waar hij een solide indruk maakte naast Max Verstappen. In acht van de negen races voor zijn nieuwe team eindigde Albon in de top 6, waarmee hij uiteindelijk naar de achtste positie in het kampioenschap klom.

Oorspronkelijk was het echter helemaal niet het plan dat Albon in de Formule 1 zou gaan rijden. Hij had al een contract ondertekend bij Nissan e.dams om zijn carrière in 2018/19 te vervolgen in de Formule E, nadat hij in 2018 derde werd in de Formule 2. Uiteindelijk kreeg hij toch nog het telefoontje van Red Bull dat hij Brendon Hartley mocht vervangen bij Toro Rosso.

"Het was iets wat ik me nooit voor kon stellen", vertelde Albon toen hij zijn prijs op het gala accepteerde. "Ik vond het al geweldig dat ik naar de Formule E kon gaan als professioneel coureur, en het voelde als een stap vooruit in de hele wereld van de autosport. Toen kreeg ik de oproep van Toro Rosso, wat een droom was die uitkwam. Het was geweldig dat ik zes maanden later de kans kreeg bij Red Bull."

Reacties (7)

Login om te reageren
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Volgend jaar moeten er wel een paar tandjes bij!

    • + 0
    • 8 dec 2019 - 14:00
    • mijn eerste reactie was ook; een halve seconde tekort komen op je teamgenoot, daar droom je toch niet van?? maar als je kijkt naar wat zijn vooruitzichten een dik jaar geleden waren, dan is het allemaal wel heel snel gegaan en kan ik me idd wel voorstellen dat het als een soort droom voelt allemaal. Ik denk dat hij er deze winter maar eens ff flink van moet genieten en dan idd kijken of het volgend jaar nog wat beter kan. Hij moet juist niet teveel gaan willen, Max is onaantastbaar bij RBR en hij is daar 2e coureur bij gebrek aan beter. Als de auto goed is volgend jaar kan hij vast hier en daar een podium meepakken en met wat geluk misschien zelfs wel een overwinning. Maar een paar tandjes erbij? ik weet niet of dat er wel in zit.

      • + 2
      • 9 dec 2019 - 12:14
  • Pappous

    Posts: 783

    Een mooi seizoen gereden Alexander. Ik geef het je te doen om in je eerste seizoen en dan ook nog eens twee verschillende auto’s leren kennen als achtste in het kampioenschap eindigen. Volgend jaar om deze tijd weten we pas echt hoe hij er voor staat maar dat zal ook voor een groot gedeelte afhangen van het materiaal dat hij onder zijn achterste krijgt.

    • + 3
    • 8 dec 2019 - 14:57
  • Maximo

    Posts: 5.965

    Leuke kerel die Albon, maar Russel heeft op mij de meeste indruk gemaakt en Norris dan toch ook nog iets meer door vaak goed stand te houden tegen de ervaren Sainz.

    Wie weet kan hij in 2020 meer aanhaken daarvan hij er van de start bij is, blijft het verschil met Max zo groot dan gaat Max het moeilijk krijgen om voor de titel te vechten zonder een sterke nummer 2.

    • + 1
    • 8 dec 2019 - 15:32
    • ik zou niet weten hoe ik Russell moet inschalen..
      Derderangs materiaal en een teamgenoot die geen soort van referentiekader was.
      Frisse jonge coureur, maakte weinig fouten, ik denk dat hij een grote zou kunnen worden..
      Meer kan ik niet over hem zeggen.
      En na 2020 nog niet aangezien het een herhaling van zetten wordt

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 08:12
    • zomaar uit nieuwsgierigheid, waarom heeft Russel zoveel indruk op jou gemaakt?

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 08:13
  • elflitso

    Posts: 351

    Mmmm "was mijn grootste droom"...?? Toch de Hulk naar RBR? :-)))

    • + 0
    • 8 dec 2019 - 19:48

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar