user icon
user icon

Alexander Albon: "Mijn 2019 was een droom die uitkwam"

  • Gepubliceerd op 08 dec 2019 13:45
  • comments 7
  • Door: Bjorn Smit

Alexander Albon was tijdens het Prize Giving-gala van de FIA een van de gelukkigen die in de prijzen viel. De Britse Thai ontving de prijs voor Rookie of the Year.

Het jaar 2019 was een achtbaan voor Albon, die debuteerde in de Formule 1 bij Scuderia Toro Rosso. Na afloop van de eerste seizoenshelft mocht hij zijn overall van dat team inruilen voor eentje in de kleuren van Red Bull Racing, waar hij een solide indruk maakte naast Max Verstappen. In acht van de negen races voor zijn nieuwe team eindigde Albon in de top 6, waarmee hij uiteindelijk naar de achtste positie in het kampioenschap klom.

Oorspronkelijk was het echter helemaal niet het plan dat Albon in de Formule 1 zou gaan rijden. Hij had al een contract ondertekend bij Nissan e.dams om zijn carrière in 2018/19 te vervolgen in de Formule E, nadat hij in 2018 derde werd in de Formule 2. Uiteindelijk kreeg hij toch nog het telefoontje van Red Bull dat hij Brendon Hartley mocht vervangen bij Toro Rosso.

"Het was iets wat ik me nooit voor kon stellen", vertelde Albon toen hij zijn prijs op het gala accepteerde. "Ik vond het al geweldig dat ik naar de Formule E kon gaan als professioneel coureur, en het voelde als een stap vooruit in de hele wereld van de autosport. Toen kreeg ik de oproep van Toro Rosso, wat een droom was die uitkwam. Het was geweldig dat ik zes maanden later de kans kreeg bij Red Bull."

Reacties (7)

Login om te reageren
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Volgend jaar moeten er wel een paar tandjes bij!

    • + 0
    • 8 dec 2019 - 14:00
    • mijn eerste reactie was ook; een halve seconde tekort komen op je teamgenoot, daar droom je toch niet van?? maar als je kijkt naar wat zijn vooruitzichten een dik jaar geleden waren, dan is het allemaal wel heel snel gegaan en kan ik me idd wel voorstellen dat het als een soort droom voelt allemaal. Ik denk dat hij er deze winter maar eens ff flink van moet genieten en dan idd kijken of het volgend jaar nog wat beter kan. Hij moet juist niet teveel gaan willen, Max is onaantastbaar bij RBR en hij is daar 2e coureur bij gebrek aan beter. Als de auto goed is volgend jaar kan hij vast hier en daar een podium meepakken en met wat geluk misschien zelfs wel een overwinning. Maar een paar tandjes erbij? ik weet niet of dat er wel in zit.

      • + 2
      • 9 dec 2019 - 12:14
  • Pappous

    Posts: 846

    Een mooi seizoen gereden Alexander. Ik geef het je te doen om in je eerste seizoen en dan ook nog eens twee verschillende auto’s leren kennen als achtste in het kampioenschap eindigen. Volgend jaar om deze tijd weten we pas echt hoe hij er voor staat maar dat zal ook voor een groot gedeelte afhangen van het materiaal dat hij onder zijn achterste krijgt.

    • + 3
    • 8 dec 2019 - 14:57
  • Maximo

    Posts: 6.284

    Leuke kerel die Albon, maar Russel heeft op mij de meeste indruk gemaakt en Norris dan toch ook nog iets meer door vaak goed stand te houden tegen de ervaren Sainz.

    Wie weet kan hij in 2020 meer aanhaken daarvan hij er van de start bij is, blijft het verschil met Max zo groot dan gaat Max het moeilijk krijgen om voor de titel te vechten zonder een sterke nummer 2.

    • + 1
    • 8 dec 2019 - 15:32
    • ik zou niet weten hoe ik Russell moet inschalen..
      Derderangs materiaal en een teamgenoot die geen soort van referentiekader was.
      Frisse jonge coureur, maakte weinig fouten, ik denk dat hij een grote zou kunnen worden..
      Meer kan ik niet over hem zeggen.
      En na 2020 nog niet aangezien het een herhaling van zetten wordt

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 08:12
    • zomaar uit nieuwsgierigheid, waarom heeft Russel zoveel indruk op jou gemaakt?

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 08:13
  • elflitso

    Posts: 404

    Mmmm "was mijn grootste droom"...?? Toch de Hulk naar RBR? :-)))

    • + 0
    • 8 dec 2019 - 19:48

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar