user icon

Alexander Albon: "Mijn 2019 was een droom die uitkwam"

  • Gepubliceerd op 08 dec 2019 13:45
  • comments 7
  • Door: Bjorn Smit

Alexander Albon was tijdens het Prize Giving-gala van de FIA een van de gelukkigen die in de prijzen viel. De Britse Thai ontving de prijs voor Rookie of the Year.

Het jaar 2019 was een achtbaan voor Albon, die debuteerde in de Formule 1 bij Scuderia Toro Rosso. Na afloop van de eerste seizoenshelft mocht hij zijn overall van dat team inruilen voor eentje in de kleuren van Red Bull Racing, waar hij een solide indruk maakte naast Max Verstappen. In acht van de negen races voor zijn nieuwe team eindigde Albon in de top 6, waarmee hij uiteindelijk naar de achtste positie in het kampioenschap klom.

Oorspronkelijk was het echter helemaal niet het plan dat Albon in de Formule 1 zou gaan rijden. Hij had al een contract ondertekend bij Nissan e.dams om zijn carrière in 2018/19 te vervolgen in de Formule E, nadat hij in 2018 derde werd in de Formule 2. Uiteindelijk kreeg hij toch nog het telefoontje van Red Bull dat hij Brendon Hartley mocht vervangen bij Toro Rosso.

"Het was iets wat ik me nooit voor kon stellen", vertelde Albon toen hij zijn prijs op het gala accepteerde. "Ik vond het al geweldig dat ik naar de Formule E kon gaan als professioneel coureur, en het voelde als een stap vooruit in de hele wereld van de autosport. Toen kreeg ik de oproep van Toro Rosso, wat een droom was die uitkwam. Het was geweldig dat ik zes maanden later de kans kreeg bij Red Bull."

Reacties (7)

Login om te reageren
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Volgend jaar moeten er wel een paar tandjes bij!

    • + 0
    • 8 dec 2019 - 14:00
    • mijn eerste reactie was ook; een halve seconde tekort komen op je teamgenoot, daar droom je toch niet van?? maar als je kijkt naar wat zijn vooruitzichten een dik jaar geleden waren, dan is het allemaal wel heel snel gegaan en kan ik me idd wel voorstellen dat het als een soort droom voelt allemaal. Ik denk dat hij er deze winter maar eens ff flink van moet genieten en dan idd kijken of het volgend jaar nog wat beter kan. Hij moet juist niet teveel gaan willen, Max is onaantastbaar bij RBR en hij is daar 2e coureur bij gebrek aan beter. Als de auto goed is volgend jaar kan hij vast hier en daar een podium meepakken en met wat geluk misschien zelfs wel een overwinning. Maar een paar tandjes erbij? ik weet niet of dat er wel in zit.

      • + 2
      • 9 dec 2019 - 12:14
  • Pappous

    Posts: 846

    Een mooi seizoen gereden Alexander. Ik geef het je te doen om in je eerste seizoen en dan ook nog eens twee verschillende auto’s leren kennen als achtste in het kampioenschap eindigen. Volgend jaar om deze tijd weten we pas echt hoe hij er voor staat maar dat zal ook voor een groot gedeelte afhangen van het materiaal dat hij onder zijn achterste krijgt.

    • + 3
    • 8 dec 2019 - 14:57
  • Maximo

    Posts: 6.803

    Leuke kerel die Albon, maar Russel heeft op mij de meeste indruk gemaakt en Norris dan toch ook nog iets meer door vaak goed stand te houden tegen de ervaren Sainz.

    Wie weet kan hij in 2020 meer aanhaken daarvan hij er van de start bij is, blijft het verschil met Max zo groot dan gaat Max het moeilijk krijgen om voor de titel te vechten zonder een sterke nummer 2.

    • + 1
    • 8 dec 2019 - 15:32
    • ik zou niet weten hoe ik Russell moet inschalen..
      Derderangs materiaal en een teamgenoot die geen soort van referentiekader was.
      Frisse jonge coureur, maakte weinig fouten, ik denk dat hij een grote zou kunnen worden..
      Meer kan ik niet over hem zeggen.
      En na 2020 nog niet aangezien het een herhaling van zetten wordt

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 08:12
    • zomaar uit nieuwsgierigheid, waarom heeft Russel zoveel indruk op jou gemaakt?

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 08:13
  • elflitso

    Posts: 560

    Mmmm "was mijn grootste droom"...?? Toch de Hulk naar RBR? :-)))

    • + 0
    • 8 dec 2019 - 19:48

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar