user icon
user icon

Alexander Albon: "Mijn 2019 was een droom die uitkwam"

  • Gepubliceerd op 08 dec 2019 13:45
  • comments 7
  • Door: Bjorn Smit

Alexander Albon was tijdens het Prize Giving-gala van de FIA een van de gelukkigen die in de prijzen viel. De Britse Thai ontving de prijs voor Rookie of the Year.

Het jaar 2019 was een achtbaan voor Albon, die debuteerde in de Formule 1 bij Scuderia Toro Rosso. Na afloop van de eerste seizoenshelft mocht hij zijn overall van dat team inruilen voor eentje in de kleuren van Red Bull Racing, waar hij een solide indruk maakte naast Max Verstappen. In acht van de negen races voor zijn nieuwe team eindigde Albon in de top 6, waarmee hij uiteindelijk naar de achtste positie in het kampioenschap klom.

Oorspronkelijk was het echter helemaal niet het plan dat Albon in de Formule 1 zou gaan rijden. Hij had al een contract ondertekend bij Nissan e.dams om zijn carrière in 2018/19 te vervolgen in de Formule E, nadat hij in 2018 derde werd in de Formule 2. Uiteindelijk kreeg hij toch nog het telefoontje van Red Bull dat hij Brendon Hartley mocht vervangen bij Toro Rosso.

"Het was iets wat ik me nooit voor kon stellen", vertelde Albon toen hij zijn prijs op het gala accepteerde. "Ik vond het al geweldig dat ik naar de Formule E kon gaan als professioneel coureur, en het voelde als een stap vooruit in de hele wereld van de autosport. Toen kreeg ik de oproep van Toro Rosso, wat een droom was die uitkwam. Het was geweldig dat ik zes maanden later de kans kreeg bij Red Bull."

Reacties (7)

Login om te reageren
  • Mojito

    Posts: 4.550

    Volgend jaar moeten er wel een paar tandjes bij!

    • + 0
    • 8 dec 2019 - 14:00
    • mijn eerste reactie was ook; een halve seconde tekort komen op je teamgenoot, daar droom je toch niet van?? maar als je kijkt naar wat zijn vooruitzichten een dik jaar geleden waren, dan is het allemaal wel heel snel gegaan en kan ik me idd wel voorstellen dat het als een soort droom voelt allemaal. Ik denk dat hij er deze winter maar eens ff flink van moet genieten en dan idd kijken of het volgend jaar nog wat beter kan. Hij moet juist niet teveel gaan willen, Max is onaantastbaar bij RBR en hij is daar 2e coureur bij gebrek aan beter. Als de auto goed is volgend jaar kan hij vast hier en daar een podium meepakken en met wat geluk misschien zelfs wel een overwinning. Maar een paar tandjes erbij? ik weet niet of dat er wel in zit.

      • + 2
      • 9 dec 2019 - 12:14
  • Pappous

    Posts: 562

    Een mooi seizoen gereden Alexander. Ik geef het je te doen om in je eerste seizoen en dan ook nog eens twee verschillende auto’s leren kennen als achtste in het kampioenschap eindigen. Volgend jaar om deze tijd weten we pas echt hoe hij er voor staat maar dat zal ook voor een groot gedeelte afhangen van het materiaal dat hij onder zijn achterste krijgt.

    • + 3
    • 8 dec 2019 - 14:57
  • Maximo

    Posts: 5.841

    Leuke kerel die Albon, maar Russel heeft op mij de meeste indruk gemaakt en Norris dan toch ook nog iets meer door vaak goed stand te houden tegen de ervaren Sainz.

    Wie weet kan hij in 2020 meer aanhaken daarvan hij er van de start bij is, blijft het verschil met Max zo groot dan gaat Max het moeilijk krijgen om voor de titel te vechten zonder een sterke nummer 2.

    • + 1
    • 8 dec 2019 - 15:32
    • ik zou niet weten hoe ik Russell moet inschalen..
      Derderangs materiaal en een teamgenoot die geen soort van referentiekader was.
      Frisse jonge coureur, maakte weinig fouten, ik denk dat hij een grote zou kunnen worden..
      Meer kan ik niet over hem zeggen.
      En na 2020 nog niet aangezien het een herhaling van zetten wordt

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 08:12
    • zomaar uit nieuwsgierigheid, waarom heeft Russel zoveel indruk op jou gemaakt?

      • + 0
      • 9 dec 2019 - 08:13
  • elflitso

    Posts: 320

    Mmmm "was mijn grootste droom"...?? Toch de Hulk naar RBR? :-)))

    • + 0
    • 8 dec 2019 - 19:48

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa 2019
Australië
29 - 31 maa 2019
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr 2019
China
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan
10 - 12 mei 2019
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei 2019
Monaco
7 - 9 jun 2019
Canada
21 - 23 jun 2019
Frankrijk
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië
26 - 28 jul 2019
Duitsland
2 - 4 aug 2019
Hongarije
30 - 1 sep 2019
België
6 - 8 sep 2019
Italië
20 - 22 sep 2019
Singapore
27 - 29 sep 2019
Rusland
11 - 13 okt 2019
Japan
25 - 27 okt 2019
Mexico (land)
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov 2019
Brazilië
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa 2019
Australië Albert Park
29 - 31 maa 2019
12 - 14 apr 2019
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei 2019
23 - 26 mei 2019
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun 2019
21 - 23 jun 2019
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul 2019
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug 2019
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep 2019
6 - 8 sep 2019
Italië Monza
20 - 22 sep 2019
27 - 29 sep 2019
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt 2019
25 - 27 okt 2019
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov 2019
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar