user icon

Bernie Ecclestone vreest: "Laat geen erfenis na, mensen zijn mij snel vergeten"

  • Gepubliceerd op 05 dec 2019 15:35
  • comments 23
  • Door: Bjorn Smit

Bernie Ecclestone vreest de snel veranderende wereld. De voormalige baas van de Formule 1 vreest dat hij daardoor geen erfenis voor de sport zal achterlaten.

Dat vertelde Ecclestone in de podcast Beyond the Grid, waar de 89-jarige te gast was. Tussen de jaren '80 en januari 2017 was de Brit de grote baas van de Formule 1, daarna werd hij als gevolg van de overname door Liberty Media vervangen door Chase Carey. Sinds zijn gedwongen vertrek is er het nodige veranderd in de Formule 1 en Ecclestone vreest daardoor dat hij snel 'vergeten' zal worden.

"Ik laat geen erfenis achter. Ik zal verdwijnen en net als de meeste mensen binnen een aantal maanden vergeten worden. Niemand zal mij herinneren en de wereld gaat door. Er zijn nieuwe mensen en er gebeuren nieuwe mensen. De wereld beweegt zich nu veel sneller voort dan voorheen, misschien zelfs twintig jaar geleden. Het is makkelijk voor mensen om te kiezen voor nieuwe dingen en nieuwe ideeën", stelt Ecclestone.

Ecclestone weigerde benoeming tot Commandeur van Britse Rijk

Als coureur lukte het Ecclestone niet om te slagen, maar later kwam hij als manager van onder andere Jochen Rindt terug in de Formule 1. Daarna kocht hij renstal Brabham en vanuit die functie begon hij steeds meer (commerciële) facetten van de sport te controleren. Voor zijn inzet in de sport zou Ecclestone in 1996 benoemd worden tot Commander of the British Empire, maar hij weigerde die erkenning omdat hij vond dat hij dat niet verdiende.

"Ik ben het niet heel erg eens met dit soort dingen. Zo'n twintig jaar geleden kreeg ik wel de kans, maar ik koos ervoor het niet te doen. Ik ben namelijk van mening dat de dingen die ik gedaan heb geen erkenning van anderen verdient. Met alle dingen die ik gedaan heb, deed ik het zonder dat ik iets goeds voor het land wilde doen. Als het wel zo is dat ik iets goeds heb gedaan voor het land, dan is dat mooi, maar het was niet mijn intentie.

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Snork

    Posts: 11.220

    Beste F1 liefhebbers op dit forum,
    Man of vrouw, braaf of juist je reinste porem,
    Sinterklaas-avondje is vanavond weer daar,
    Wie weet staat er voor iemand al wel een racestuurtje klaar.
    Of een mooi boek over onze passie, de Formule 1,
    Die passie, die houdt ons hier bijeen.
    Met bijzondere nicknames, dat dan weer wel,
    En soms is het in discussies kommer en kwel.
    Maar vooral veer humor, soms feiten en heul errug vaak pure geruchten,
    Dat is zo’n beetje wat we hier van elkaar hebben te duchten.
    Mercedes versus Red Bull, Hamilton versus Verstappen,
    Outsiders zullen onze discussies vaak amper kunnen snappen.
    Deze Sint geniet van de discussies van jullie allemaal,
    Laten we komend jaar verder genieten van onze F1-kwaal.
    Wordt het Max, “juweeltje Charlie” of tocht weer Hamilton,
    Eind 2020 zeggen we gewoon dat de beste de WK titel won.
    Maak er met z’n allen een gezellig avondje van,
    En als dit gedicht je niet bevalt, nou…uh…jammer dan ?
    Ik pak nog een stukkie banketstaaf, netjes met mes en vork,
    Groetjes van Sintersnork.

    • + 31
    • 5 dec 2019 - 15:48
    • Die is leuk, Snork!

      • + 1
      • 5 dec 2019 - 16:05
    • Ja leuk.

      • + 2
      • 5 dec 2019 - 16:26
    • Ik kan je geen plusje geven maar zeker verdiend ;)

      • + 1
      • 5 dec 2019 - 16:26
    • Ik wou ook wat rijmen, maar ik kan alleen maar schunnige woorden, en dat mag hier niet.

      • + 3
      • 5 dec 2019 - 16:30
    • Toch nog gelukt!

      • + 1
      • 5 dec 2019 - 16:32
    • Waar blijft mn chocoladeletter Snork? ;')

      • + 2
      • 5 dec 2019 - 16:32
    • mordor

      Posts: 1.181

      Ik pink effe een traantje weg

      • + 1
      • 5 dec 2019 - 17:27
    • ik word zowaar een beetje emotioneel van deze mooie rijmerij! +je

      • + 1
      • 5 dec 2019 - 17:35
    • Sintersnork kapoene ..
      Ik mot nieuwe schoene..
      Niet van die goedkope ..
      Daar kan ik nie op lope.

      • + 2
      • 5 dec 2019 - 17:42
    • Heb een schijthekel aan sinterklaas, dus van mij geen plusje.
      Voor je rijmpje had ik nog wel een half plusje willen geven, moar da ga nie.

      • + 1
      • 5 dec 2019 - 18:14
    • https://youtu.be/Qc5xHHBp6Hs

      • + 2
      • 5 dec 2019 - 18:22
    • Mooi man!! Ik heb nog steeds een glimlach op m'n gezicht.

      • + 0
      • 5 dec 2019 - 18:33
    • Achteruit schaatsen met m'n handen op m'n buik.

      Hoe verzin je het.

      • + 2
      • 5 dec 2019 - 20:43
    • Toon was niet de minste! ;)

      • + 0
      • 5 dec 2019 - 21:50
    • mario

      Posts: 7.866

      Netjes gedaan @Snork!!!! ?

      • + 0
      • 6 dec 2019 - 05:49
    • Top dit. Dikke plus! :)

      • + 0
      • 6 dec 2019 - 09:59
    • Deze mag tot aan de Kerst gewoon bovenaan de lijst met topics blijven staan.

      Goed bezig @snork!

      • + 0
      • 7 dec 2019 - 07:02
  • Dat die ouwe niks na zou laten was mij al bekend.
    Ik had namelijk een heel persoonlijke brief gestuurd met het verzoek of hij de komende 10 jaar mijn tickets wou betalen . Ik kreeg alleen een brief terug of ik die 70 cent voor de postzegels nog even wilde overmaken . ;)

    • + 3
    • 5 dec 2019 - 17:38
  • Wie?

    • + 0
    • 5 dec 2019 - 18:33
  • Eerlijke Kerel die Bernie!!

    Hij zegt op heel nette manier dat hij niets voor het land of de sport heeft gedaan, alleen zoals een autoverkoper het betaamt zijn eigen zakken gevuld!

    • + 0
    • 6 dec 2019 - 14:34
  • maxioos

    Posts: 1.696

    Ik heb dat gisteren tijdens sporten geluisterd. Hij vreest dat helemaal niet. Hij hoopt/verwacht dat. Hij heeft geen eigen dunk of behoefte aan "fame". Hij heeft ridderschap Engels koningshuis geweigerd omdat hij vindt dat hij dat niet verdient.

    • + 0
    • 7 dec 2019 - 10:51

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land GB
  • Geb. datum 28 okt 1930 (90)
  • Geb. plaats Bungay, Suffolk, England, UK, GB
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 1,59 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar