user icon
user icon

Jo Ramirez: "Zag in regen in Duitsland dat Verstappen de nieuwe Senna is"

  • Gepubliceerd op 03 nov 2019 15:01
  • comments 34
  • Door: Bjorn Smit

In eerste instantie wilde hij het niet geloven, maar sinds de Grand Prix van Duitsland weet Jo Ramirez het zeker: Max Verstappen is volgens hem de nieuwe Ayrton Senna.

Ramirez werkte tot het begin van het nieuwe millennium ruim veertig jaar in de autosport en de Formule 1. In de jaren '60 ging de Mexicaan met landgenoot Ricardo Rodriguez mee naar Europa en Ferrari, waarna hij via Eagle, Tyrrell en Copersucar bij McLaren uitkwam. In 1983 voegde hij zich als team coördinator bij de Britse renstal, waar hij onder andere samenwerkte met Alain Prost en Ayrton Senna.

Met Senna bouwde Ramirez een goede band op en bij McLaren zag hij uit eerste hand wat voor een talent de Braziliaan was. Toen Red Bull-adviseur Helmut Marko in eerste instantie naar hem toe kwam om te zeggen dat hij de nieuwe Senna had gevonden, kon de Mexicaan zijn lach bijna niet inhouden. Inmiddels is dat wel anders.

"Toen Helmut Marko zei dat hij de nieuwe Senna had gevonden, heb ik hem keihard uitgelachen. Dat vond ik onzin, want Max was veel te jong. En kijk nu eens, na honderd races. Tijdens de regenrace in Duitsland zag ik de nieuwe Senna. Hij is zo sterk en dat al op die leeftijd", vertelde Ramirez daarover aan de NOS.

'Snelheid Verstappen in Mexico was zo indrukwekkend'

Inmiddels geniet ook Ramirez van de verrichtingen van Verstappen, die in Mexico voor de tweede keer in zijn carrière de snelste was in de kwalificatie. Dat die pole position hem werd afgenomen door het negeren van een gele vlag kon volgens de 78-jarige voorkomen worden als het team hem beter had gecoacht. "Het was een voorrecht dat ik hem in Mexico de trofee voor de pole position mocht overhandigen."

"In de drie uur daarna is er veel commotie geweest omdat Max gele vlaggen had genegeerd, maar zijn snelheid was zo indrukwekkend. Juist in dat ene rondje zie je wie de beste is. De opmerkingen in de persconferentie waren niet slim en dat heeft hem genekt. Een grote fout, maar toch geniet ik ervan. Max is net als Senna een echte racer. Ze halen bijna nooit hun voet van het gas, maar daarom moet het team hem juist beter begeleiden."

Reacties (34)

Login om te reageren
  • meister

    Posts: 2.302

    Aan de hand van een tombola race tot die conclusie komen, knap

    • + 0
    • 3 nov 2019 - 15:05
    • @Meister; ach, ik denk dat 40 jaar ervaring op front row en de vraagstelling er meer mee van doen hebben

      • + 7
      • 3 nov 2019 - 15:59
    • Op je teentjes getrapt? Elke echte kenner ziet dat dit een talent is wat maar 1 keer in de 20 jaar voorbij kmt.

      • + 1
      • 3 nov 2019 - 17:08
    • In een Tombola komen de echte boven drijven

      • + 1
      • 3 nov 2019 - 18:53
    • jd2000

      Posts: 3.105

      Natuurlijk ook belachelijk om te veronderstellen dat iemand die meer als 50 jaar in de racerij zit er verstand van heeft.

      • + 1
      • 3 nov 2019 - 19:14
  • Brazil 2016🔥🔥🔥

    • + 9
    • 3 nov 2019 - 15:07
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.226

      Mooi he, die overwinning van Lewis in Brazilië 2016l En dan vooral hoe Lewis naast foutloos ook nog een klap sneller was dan de nieuwe Senna, uhhj Max, was! Wat een held!

      • + 0
      • 3 nov 2019 - 18:28
    • Wie is Lewis?? Die made in China Schumacher??? @Sun-Tzu

      • + 1
      • 3 nov 2019 - 18:30
    • MisterT

      Posts: 1.739

      Sneller😂 als de race een paar rondes meer had geduurd had ie verloren.

      • + 0
      • 3 nov 2019 - 19:03
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.226

      Yup, Sun-Tzu kwam idd uit China Messi. En wie Lewis is? Geen idee, maar hij schijnt een dijk van een race te hebben gereden in Brazilië 2016. Genieten!

      @MisterT, niet overal op happen 😉

      • + 0
      • 3 nov 2019 - 19:43
  • RBH2019

    Posts: 1.812

    Misschien had hij die conclusie beter kunnen trekken na Brazilië 2016.

    • + 8
    • 3 nov 2019 - 15:08
  • louc_

    Posts: 2.220

    Dit is hier echt de goednieuws Max Verstappen site in plaats F1 site!

    • + 5
    • 3 nov 2019 - 15:09
    • MisterT

      Posts: 1.739

      We wonen in Nederland, ben je nou echt zo dom dat je niet snapt dat sites veel bezoekers krijgen door nieuw van Nederlanders? Kijk eens in het buitenland, dit is normaal.

      • + 10
      • 3 nov 2019 - 15:14
    • RBH1

      Posts: 435

      Je kan ook het engelse gedeelte bezoeken, moet je even je vlag veranderen rechtsbovenin, of natuurlijk voetbal gaan kijken.

      • + 4
      • 3 nov 2019 - 16:01
    • Cicero

      Posts: 695

      Op al die voetbal sites hebben ze het ook vooral over Nederlandse clubs, of clubs waar Nederlanders spelen, onbegrijpelijk toch haha

      • + 3
      • 3 nov 2019 - 16:35
    • snailer

      Posts: 2.973

      Ik vind dat toch wel tege vallen, MisterT. Op deze site zitten een hele berg leden die absoluut tegen Verstappen zijn.
      Ik snap dat om meerdere redenen niet, maar het is wel degelijk waar. Check elk artiekel er maar op na hier. Altijd weer wordt Max er bij gehaald. Niet alleen voor de mensen die tegen heb zijn. Ook door de mensen die dik fan van hem zijn. En dat laatste geeft dan weer de anties (sorrie voor dit woord. Niet zo negatief bedoeld.) de kans om te reageren.

      Uiteindelijk is het zo dat er de afgelopen 5 jaar maar 1 voor heeft gezorgd dat het bloemencorso rijden steeds verder achter ons ligt. Max trekt er zich weinig van aan en gaat vol de strijd aan met wie er voor hem rijdt of acht hem probeert in te halen. Dit seizoen zijn er 5 echt boeiende races geweest. Van begin tot eind. En in alle 5 speelde Max een zeer belangrijke rol. Ondertussen wordt zijn rijstijl ondersteund door een aantal andere jonge rijders met Leclerc voorop. Ook deze laatste, hoewel naar mijn mening nog niet op het niveau van Max (wat wel zal gaan gebeuren), heeft lak aan de gevestigde orden en gaat vol ten strijde.

      Wij moeten Max en Leclerc koesteren. Het zijn twee zeer speciale rijders die de nog veel wedstrijden boeiend gaan maken.

      De anderen waarom ik het niet snap is dat ook de rijders waar iemand geen fan van is best met wat meer egards behandeld mag worden. Ik heb in het verleden wel eens gevraagd wat nu de reden was. Ik kreeg de meest zinloze antwoorden. Ik zal er twee noteren als voorbeeld:
      - Ik doe dit Max fanboys....
      - Ik heb een hekel aan die suikerdrankjesfabrikant....

      Ik weet dat ik een roepende in de woesternij ben. Maar dat men geen fan van een rijder is wil toch niet zeggen dat je die rijder maar te pas en te onpas af moet branden? Het is trouwens veel leuker om positief te zijn over iets dan zo negatief.

      • + 3
      • 3 nov 2019 - 17:45
    • Montfort

      Posts: 486

      "Dit is hier echt de goednieuws Max Verstappen site in plaats F1 site!"

      Tja, aan je aantal posts te zien en je reactie hier vind je niets leukers dan goed nieuws over Max te lezen...🤔

      Maar trek het je niet aan hoor, wat weet die Ramirez er nou helemaal van, weer zo'n Max fanboy die vergeten is zijn oranje bril af te zetten...😛

      • + 2
      • 3 nov 2019 - 18:30
  • RBRFIRST

    Posts: 518

    Oh god, het is weer Waldorf en Statler tijd hier hoor. Lekker afgeven op een ander, en zelf 0,0 verstand hebben van wat zich daadwerkelijk achter de schermen in de F1 afspeelt. Ik neem zijn woorde serieuzer dan die van een Max hater.

    • + 1
    • 3 nov 2019 - 15:17
    • RBH2019

      Posts: 1.812

      Over wie heb je het?

      • + 1
      • 3 nov 2019 - 15:24
    • Joeppp

      Posts: 2.410

      Een verregende zondagmiddag brengt niet het beste in iedereen boven. Zullen we het anders over Zandvoort hebben? Dan krijg je altijd positieve reacties op.

      • + 0
      • 3 nov 2019 - 15:38
    • Er zijn hier geen Max-haters RBRFIRST. Dat hun adoratie niet dezelfde is dan de jouwe, is een ander verhaal.

      • + 0
      • 3 nov 2019 - 16:12
    • RBRFIRST

      Posts: 518

      @RBH2019 Over de starter van dit topic.

      @f1 benelux Aangezien het over een reactie van Jo Ramirez gaat t.o.v. Max. De beste man is de laatste die snel iemand zou gaan vergelijken met Senna. Maar toch krijg je weer iemand hier (@ meister) die gelijk zo nodig de prestatie op zich in de grond probeert te boren. De term "Max hater" is te extreem, dat geef ik toe.

      • + 0
      • 5 nov 2019 - 11:36
  • Daarnaast gaat ie net zoals Senna voor ider gaatje hoe klein ook en heeft ie z'n hart op de tong. Soms maakt dat het moeilijk om Max fan te zijn maar meestal is het een enorm genot om hem bezig te zien.

    • + 3
    • 3 nov 2019 - 15:33
  • Er is geen nieuwe Senna, Max is gewoon Max Verstappen.

    Kap nou eens met die onzinnige vergelijkingen.

    • + 4
    • 3 nov 2019 - 15:59
    • Ware het niet dat in dit bijzondere geval een vergelijking gezien de verbluffende overeenkomsten mensen niet verweten kan worden.

      • + 1
      • 3 nov 2019 - 16:08
    • Tja , En Hamilton geen Jezus, al denken sommige fans dat ook wel is....

      • + 5
      • 3 nov 2019 - 16:16
    • Als je evenveel kwaliteiten hebt is de in jouw ogen "onzinnepige vergelijking" snel gemaakt. ;)

      • + 2
      • 3 nov 2019 - 16:35
    • RBRFIRST

      Posts: 518

      " Er is geen nieuwe Senna, Max is gewoon Max Verstappen"

      Ik denk dan ook niet dat het zozeer bedoelt is dat Max beter of even goed is, maar meer als referentiekader.

      • + 0
      • 5 nov 2019 - 11:39
  • Interview van de NOS, tja.... Tegen de BBC zegt hij , man oh man , that Dutch guy, Its terrible, what a idiot... ;)

    • + 1
    • 3 nov 2019 - 16:15
  • Ga zometeen lekker aan de Nasi Ramirez!

    • + 2
    • 3 nov 2019 - 16:52
  • Senna was goed,maar om 'm nou met Max te vergelijken....

    • + 7
    • 3 nov 2019 - 17:01

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 948
  • Podiums 31
  • Grand Prix 102
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender