user icon

Alonso momenteel niet bezig met terugkeer naar Formule 1: "Wordt lastiger en lastiger"

  • Gepubliceerd op 21 okt 2019 13:04
  • comments 35
  • Door: Bjorn Smit

Keert Fernando Alonso nog terug in de Formule 1? De Spanjaard is er op korte termijn nog niet mee bezig, maar hij beseft wel dat het met de jaren lastiger en lastiger gaat worden om terug te komen.

Eind 2018 nam Alonso afscheid van de sport waarin hij twee keer wereldkampioen werd. In 2005 en 2006 was hij de beste van de wereld in de Formule 1, maar daarna maakte de Spanjaard keuzes waardoor hij telkens naast de wereldtitel greep. Na vier weinig succesvolle jaren bij McLaren tussen 2015 en 2018 koos Alonso ervoor om de Formule 1 te verlaten en zich op andere avonturen in de autosport te richten.

Alonso heeft destijds geen definitief afscheid genomen van de Formule 1 en dat roept sindsdien al vragen op over een terugkeer. Tegenover La Sexta gaf de tweevoudig wereldkampioen toe dat hij voorlopig geen plannen heeft voor een terugkeer. "Iedereen vraagt wanneer ik ga terugkeren, maar het zit voorlopig nog niet in mijn plannen. Op middellange termijn zal ik er misschien over nadenken."

In gesprek met GQ liet Alonso doorschemeren dat hij weet dat een terugkeer met het jaar lastiger wordt. "Het is niet onmogelijk, maar op mijn leeftijd wordt het wel lastiger en lastiger. Ik zou nu terug kunnen keren en ervan genieten, wat onmogelijk was in mijn laatste jaren in het kampioenschap. Er is niets veranderd. Ik heb in Abu Dhabi in 2018 afscheid genomen. Na al deze jaren moest ik mijn hoofd leegmaken. De jaren daarvoor waren lastig."

'In Formule 1 ben je een marionet van het team'

Komende winter gaat Alonso een nieuw avontuur aan met deelname aan de Dakar Rally. Het is een uitdaging die hem veel meer vrijheid geeft dan hij in de Formule 1 heeft kunnen ervaren. "Die vrijheid bestaat niet in de Formule 1. Ik kan niet het juiste woord vinden, maar je bent een soort marionet van het team in de F1. De hele dag door krijg je te horen wat je moet doen, wat je moet eten, hoe je moet trainen en wanneer je moet gaan slapen."

"Ik ben echter al een completere coureur geworden door te oefenen voor Dakar. Dat is precies waarom ik ervoor koos deze verschillende dingen te doen. Ik wil me ontwikkelen als coureur. Met meer geluk had ik drie of vier keer wereldkampioen kunnen worden. Ik denk echter niet dat ik zoveel respect zou hebben als ik nu heb zonder dat ik de andere dingen had gedaan."

Reacties (35)

Login om te reageren
  • Dat is gewoon zo..

    • + 0
    • 21 okt 2019 - 13:06
  • Alonso moet eens gaan babbelen met zijn manager. Die plugt hem voor de F1 waar hij maar kan. Alonso plugt alleen Alonso. Hij komt steeds narcistischer op me over.

    • + 1
    • 21 okt 2019 - 13:07
    • Buurman

      Posts: 716

      Wat hij ook zegt, het is nooit goed hè? 😆

      • + 2
      • 21 okt 2019 - 14:58
    • @Rogier hier

      Het woord "narcistischer"/"narcisme" begint wel een modewoord te worden in de F1- wereld.

      • + 1
      • 21 okt 2019 - 16:04
    • Rogier de salonpsycholoog 😆

      • + 1
      • 21 okt 2019 - 20:50
  • vjenne

    Posts: 536

    Als Red Bull verstandig is dan doen ze Alonso een aanbod. Met Albon naast Verstappen ga je geen wereldkampioen worden. Je hebt nu ervaring nodig om die auto te ontwikkelen.

    • + 1
    • 21 okt 2019 - 13:18
    • Alonso wil enkel terugkeren als hij een gooi naar de titel kan doen, waarom zou hij dan naast Max plaatsnemen..

      • + 1
      • 21 okt 2019 - 13:21
    • Mojito

      Posts: 4.414

      Voor jullie beide meningen valt wat te zeggen.

      Persoonlijk zie ik Alonso ook liever wegblijven. Echter ben ik ook eens dat RB zich met Albon, Kvyat of Gasly ook te kort doet voor de titelaspiraties.

      Een Alonso halen zou dat kunnen oplossen. Echter haalt RB met Alonso denk ik een hoop neveneffect binnen die je ook niet wil ald je echt om de titel wil strijden.

      Alonso gaat de rol van 2e viool nooit accepteren, en is ook geen goede teamplayer.

      In dat opzicht kummen ze nog beter voor Hulkenberg opteren. Is beter dan de dtie die ze hebben, en qua persoonlijkheid ook beter als wingman in te zetten. Daarnaast ook weer niet zo goed dat hij Max echt kan bedreigen.

      • + 1
      • 21 okt 2019 - 13:38
    • Pappous

      Posts: 302

      Red Bull weet maar al te goed dat Honda niet met Alonso door één deur wil. Om Alonso de ontwikkeling van een auto toe te vertrouwen is wel een heel erg optimistische gedachte lijkt me. Laat Alonso maar lekker geloven dat hij nog steeds de beste is, de aanbiedingen zijn kant op zeggen genoeg. De F1 kan heel goed zonder Alonso.

      • + 3
      • 21 okt 2019 - 13:51
    • inderdaad zie ik geen hernieuwde samenwerking tussen Honda en Alonso..
      Ten tweede, ik zie de ervaring van Alonso absoluut wel als meerwaarde, maar zo'n eerzuchtige jongen als Alonso gaat echt niet naar RBR om het team of zijn teammaat aan de titel te helpen, nope, die wil zelf kampioen worden

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 13:56
    • Omdat Alonso zo bekend staat in het ontwikkelen van een wagen? Daar hebben we anders maar weinig van gezien in zijn carriere. Je zou eerder denken dat Alonso de ontwikkeling meer in de weg staat dan dat hij een bijdrage levert.

      • + 6
      • 21 okt 2019 - 13:57
    • Mrduplex

      Posts: 270

      Opvallend is in ieder geval hoe snel McLaren de weg naar boven weer gevonden heeft

      • + 1
      • 21 okt 2019 - 14:09
    • Ik denk dat het binnen halen van Alonso voor heel veel problemen gaat zorgen bij Red Bull, denk alleen aan Honda die nooit meer met Alonso wil samenwerken.
      Dan is de keuze anders : Alonso in de wagen dan de Honda eruit en wat dan ?
      Nee, laat Alonso maar lekker Dakar rijden, ik zie Albon nog wel beter worden, heeft in elk geval meer potentieel dan Gasly of Kvyat, volgens mij.

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 15:16
    • z0mer

      Posts: 1.936

      Grappig, terwijl Max Verstappen zegt dat het nagenoeg 0 invloed heeft op de ontwikkeling van de auto.

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 15:24
    • ''. Daarnaast ook weer niet zo goed dat hij Max echt kan bedreigen.''

      Dat gaat geen 1 rijder meer doen in dezelfde wagen de komende 10 jaar.

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 17:42
    • Alonso wilde tijdens zijn hoogdagen al nooit langs een toprijder met gelijke status rijden, zie niet in waarom hij nu langs Verstappen zou komen te rijden terwijl hij zelf een jaar uit de running is geweest. Kan alleen maar triest aflopen voor beide rijders. Ik begrijp dat RBR hun vingers er niet aan willen verbranden.

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 18:43
  • jd2000

    Posts: 2.857

    Alonso, voormalig F1 coureur. Punt.

    • + 3
    • 21 okt 2019 - 13:25
    • Die 2 X Wk reed tegen een Schumacher in topvorm!

      • + 3
      • 21 okt 2019 - 13:40
    • Wat jd2000 zegt heeft niks te maken met de kwaliteiten van Alonso ;) maar ik denk hem ook niet meer terug te zien.

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 14:03
    • Voormalig F1 piloot is niet bepaald flaterend..

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 14:47
    • Met Michelin banden en een massa demper......

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 17:09
    • "2 X Wk reed tegen een Schumacher in topvorm!"
      Schumacher was noch in 2005 noch de eerste helft van 2006 in topvorm. Dan heb je Schumacher in zijn beste dagen echt niet zien rijden. Schumacher was gewoon nog steeds erg goed.

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 18:44
  • Had toch graag gezien wat hij met deze McLaren kon...

    • + 0
    • 21 okt 2019 - 13:38
    • Ik ook, wil deze jongens niet tekort doen want ze rijden (met name Carlos Sainz) heel erg sterk, toch denk ik dat Alonso hier of daar een fractie beter zou doen, al blijft RBR ongrijpbaar voor McLaren

      • + 1
      • 21 okt 2019 - 13:59
    • masf1

      Posts: 5.707

      Dat zien we met Albon,elke keer een MCL voor ze snuffert in de uitslag.

      • + 1
      • 21 okt 2019 - 14:23
    • StevenQ

      Posts: 5.281

      Albon is nog niet achter een McLaren gefinisht, ik denk dat je hem verwart met Gasly

      • + 1
      • 21 okt 2019 - 14:36
  • En welk team wil hem dan?
    Precies. Niemand.

    • + 2
    • 21 okt 2019 - 13:38
    • Je hebt je contacten bij de teams?

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 13:39
    • Nee das gewoon logisch. Hij is klaar in de F1.

      • + 2
      • 21 okt 2019 - 13:51
    • Alleen Zak Brown heeft een gigantische Alonso poster in zijn slaapkamer hangen maar de rest van de F1 is klaar met Alonso.

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 21:13
  • oale

    Posts: 470

    Ga weg Heintje Davids van de F1. Doei, oant sjens, bonjour, arriverdeci, auf wiedersehen

    • + 0
    • 21 okt 2019 - 15:40
  • Maar ondertussen blijft de naam Alonso rondzingen zonder dat er concreet iets gebeurt, maar wel iedere keer met een foto van hem erbij met een kimoa petje op, prima reclame toch? En slim mannetje is het wel.

    • + 0
    • 21 okt 2019 - 16:22
    • Goh, hij moet het wel enorm druk hebben om bij alle posts ervoor te zorgen dat ze zeker een foto gebruiken met z'n kimoa petje. 😉 Geen wonder dat een terugkeer lastiger wordt, .. hij heeft er de tijd niet meer voor! 😋

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 17:00
    • Vind wel mooi petje heb hem ook gekocht :)

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 20:23

Gerelateerd nieuws

BR Grand Prix van Brazilië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 3

    16:00 - 17:00

    Race

    18:10 - 20:10

  • Vrije training 2

    19:00 - 20:30

    Kwalificatie

    19:00 - 20:00

    Snelste ronde

     

Bekijk meer foto's

BR Grand Prix van Brazilië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 2

    19:00 - 20:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    19:00 - 20:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    18:10 - 20:10

    Snelste ronde

    18:10 - 20:10

Bekijk meer foto's

Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Zit Max Verstappen bij nog wel op de juiste plek bij Red Bull Racing?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 78
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (38)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar