user icon
user icon

Steiner: "Haas F1 wordt geen opleidingsinstituut voor F1-coureurs"

  • Gepubliceerd op 12 aug 2019 13:53
  • comments 12
  • By: Bjorn Smit & Dieter Rencken

Haas F1 gaat niet optreden als opleidingsinstituut voor Formule 1-coureurs. Teambaas Günther Steiner wil geen coureur aannemen die maar een seizoen kan blijven, omdat dit voor het team niet productief is.

Voor het derde jaar op rij rijdt Haas F1 dit jaar met Romain Grosjean en Kevin Magnussen, maar de toekomst van dit duo is onzeker na een reeks botsingen met elkaar. Vooral Grosjean lijkt zich zorgen te moeten maken, omdat hij verder dit jaar weinig goede resultaten heeft weten te boeken. Mercedes-junior Esteban Ocon werd met het plekje in verband gebracht voor 2020.

Volgens Steiner is dat niet waarschijnlijk. Haas F1 wil stabiliteit en daar past het niet bij om een coureur voor slechts één seizoen aan te nemen. "Het is niet echt productief om een coureur voor één jaar aan te nemen. Het moet voor meer dan een jaar zijn. Voor de rest weet ik niet met wie ze banden hebben, maar het moet voor meer dan een jaar zijn. Wij willen geen trainingsplatform zijn."

Wehrlein naar F1 halen 'een groot risico'

Een andere mogelijkheid zou het terughalen van Pascal Wehrlein zijn. De Duitser reed afgelopen jaar in de Formule E en is aan het simulatorprogramma van Ferrari verbonden. Volgens Steiner is een terugkeer van Wehrlein echter een groot risico en daardoor ook geen ABC'tje. "Een van de dingen met Pascal is dat hij er twee jaar uit is geweest en het wordt lastig voor hem om terug te keren."

"Maar wil hij ook terugkeren? Dat is de volgende vraag. Hij racet in de Formule E, dus hij racet in ieder geval. Er is altijd een verlangen voor hem om terug te komen, maar het is voor hem ook een groot risico. De vraag is dus eerder of hij dat risico zou willen nemen. Op dit moment is het lastig om terug te komen als er meer dan twee jaar uit hebt gelegen."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • beerkuh

    Posts: 1.856

    lol ik zeg Rossi :)

    • + 0
    • 12 aug 2019 - 14:14
    • Dat roep ik al jaren. Toen Rossi F1 reed deed hij het helemaal niet slecht. Een echte kans heeft hij nooit gehad en hij kan echt wel wat, en is als Amerikaan ook nog eens interessant.

      • + 0
      • 12 aug 2019 - 14:41
    • En waarom zou Rossi naar de F1 willen? Hij zit nu zo perfect in de IndyCar. Is daar momenteel de rijder 'to have' voor vele teams.

      • + 0
      • 12 aug 2019 - 15:22
  • Ik zou er toch maar één gaan opleiden :-P

    • + 0
    • 12 aug 2019 - 14:27
    • Grosjean mag er nu wel uit, en Alexander Rossi of Pascal Wehrlein in zijn plaats lijkt me erg interessant.

      • + 1
      • 12 aug 2019 - 14:41
    • @Damon

      Inderdaad.

      • + 0
      • 12 aug 2019 - 14:47
  • Volgens mij heeft Günther op die foto, de chili con carne van "Checo" Pérez genuttigd.

    • + 0
    • 12 aug 2019 - 14:30
    • snailer

      Posts: 3.370

      Je moet hem niet in het donker tegenkomen inderdaad. Maar ik vind het erg goed dat hij niet daarvoor of voor een rijder kiest om het geld. (Een goede rijder die geld meebrengt is natuurlijk wat anders)

      • + 0
      • 12 aug 2019 - 14:50
  • Bottas en Hulkenberg lijken mij goede kandidaten, Steiner kiest altijd conservatief en heeft liever ervaren rijders dan jonge honden, beiden zijn ook ongetwijfeld bereid om een meerjarig te tekenen.

    • + 0
    • 12 aug 2019 - 14:52
    • Hülkenberg lijkt een beetje Renault-moe te worden.... en begrijpelijk!
      Maar.... iets met Magnussen en likkende ballen? Gaat dat wel samen?

      En Bottas zal wel echt eerst proberen bij Mercedes te blijven.

      • + 1
      • 12 aug 2019 - 15:09
  • Hier volg ik Steiner even niet meer. Allemaal geen logisch verhaal . Als je een topcoureur bent ben je na 2 jaar ook snel. En waarom per se lange contracten , het gaat erom dat je snelle rijders hebt.

    • + 0
    • 12 aug 2019 - 15:19
    • Patrace

      Posts: 2.178

      Hij wil wel snelle rijders, maar geen snelle rijders die hij even een jaartje 'te leen' heeft van een topteam. Hij wil coureurs waar hij een team omheen kan bouwen en minimaal 2 jaar bij het team blijven.

      • + 0
      • 12 aug 2019 - 19:37

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Related news

Test calendar

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

World Championship standings 2020

Show full world champion standings

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
Bekijk volledige kalender
show sidebar