user icon

Horner blijft geheimzinnig over KERS: "Ik ga niet alles vertellen"

  • Gepubliceerd op 26 maa 2011 14:57
  • comments 16
  • Door: Robin Smeets
In de paddock van Albert Park doken vanmiddag geruchten op dat Red Bull Racing gebruik zou maken van een speciaal KERS-systeem. Deze zouden Sebastian Vettel en Mark Webber alleen bij de start van de race kunnen gebruiken, wat een hoop gewicht scheelt in de auto. Teambaas Christian Horner verklaarde het één en ander, maar bleef geheimzinnig.

Teams gingen na afloop van de kwalificatie gissen waarom Vettel en Webber geen enkele keer gebruik maakten van KERS in de sessie. Daarbij werd gezegd dat Red Bull Racing KERS alleen bij de start van de race gebruikt waardoor het lichter en kleiner is dan bij andere teams. Dit scheelt ook een hoop gewicht vanwege het ontbreken van koelingssystemen.

"Het was een strategische beslissing om KERS niet te gebruiken in de kwalificatie", vertelde Horner tegen Autosport. "Maar ik ga je niet vertellen waar jij naar wil vragen. Je zult moeten wachten en dan zie je het morgen vanzelf. Ik wil je dat stukje spanning niet ontnemen."

Verder vertelde Horner dat het goed mogelijk is dat Webber de tweede startpositie is kwijtgeraakt aan Hamilton in de slotfase van de kwalificatie doordat hij geen KERS gebruikte. "Voor alles wat we doen hebben we een goede reden en doen we niet voor niets", aldus Horner.

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Geniaal.. nu maar kijken hoe het uitpakt

    • + 0
    • 26 maa 2011 - 15:01
  • vale46

    Posts: 66

    Die jongens bij Red-bull blijven mij maar verbazen, die hun auto\'s zijn echt zo op de limiet van het reglement gemaakt!

    Ik zou me niet verbazen dat hier een rechtszaak van komt.
    Het is toegestaan om KERS te gebruiken, maar KERS is Kinetic Energy Recovering System.
    Alleen, dit systeem hergebruikt juist niks, dit haalt gewoon energie uit het stopcontact en laat ze bij de start los op de aandrijving.

    Dit gaat nog een héél lange staart krijgen! :)

    (BTW: Schiet me niet af als ze achteraf zeggen dat het maar een roddel was, ik baseer me ook maar op deze artikels.)

    • + 0
    • 26 maa 2011 - 15:15
    • AirJan

      Posts: 1.194

      Het zal wel weer gewoon een maas in het net van regeltjes zijn. Als er expliciet in de regels zou staan dat je het systeem op moet laden tijdens de race zouden ze het wel doen.
      Wellicht gebruiken ze een variant die de energie wel uit de auto haalt (en dus niet uit het stopcontact), maar die maar zeer beperkt bruikbaar is omdat er geen koeling is? Dus 1x gebruiken en dan loskoppelen dat systeem (weer een extra knopje op het stuur).

      • + 0
      • 26 maa 2011 - 18:09
  • na vorig jaar vertrouw ik dat stel bij red bull niet meer denk dat ze nog steeds illegale dingen op de auto hebben zitten

    • + 0
    • 26 maa 2011 - 15:15
    • Als ik jou zou hoor zal ik dan geen 1 team meer vertrouwen. Net alsof Ferrari en Mclaren van die betrouwbare teams zijn...
      Beide hebben het nodige boter op t hoofd.

      • + 0
      • 26 maa 2011 - 15:42
    • AirJan

      Posts: 1.194

      Ieder team zoekt de grens in de reglementen op. Red Bull is daar uiteraard geen uitzondering op, maar er zit een verschil tussen de grens opzoeken en je auto vol illegale dingen hebben zitten.
      Ik vind het eerder schokkend dat de FIA nog altijd niet in staat is om de reglementen zo duidelijk op te stellen dat het voor iedereen duidelijk is hoever je kunt gaan in de interpretatie van die regels.

      • + 0
      • 26 maa 2011 - 18:11
    • Dennoow

      Posts: 962

      Niemand kan ooit regels opstellen die zo duidelijk zijn dat ze niet voor interpretatie vatbaar zijn. Dat is het mooie aan mijn vakgebied (rechten), zodra iemand een regel bedenkt, hebben anderen alweer iets gevonden waardoor de regel aangepast moet worden. Dat spelletje heb je in alle rechtsgebieden. Dat is wat het zo leuk maakt ook!

      • + 0
      • 26 maa 2011 - 20:08
    • het is altijd dat er opeens iets verschijnt op de auto en dan weer weg is en dan zit er weer iets anders op waar niemand iets van af weet net als vorig met dat groen spul niemand weet nog steeds wat dat is geweest

      • + 0
      • 26 maa 2011 - 20:46
    • Groen spul?? Bedoel je die verf die teams tijdens de test gebruiken? Want dat is al lang gekend.

      • + 0
      • 27 maa 2011 - 01:25
  • rafael

    Posts: 2.144

    Verder vertelde Horner dat het goed mogelijk is dat Webber de tweede startpositie is kwijtgeraakt aan Hamilton in de slotfase van de kwalificatie doordat hij geen KERS gebruikte.


    HAMILTON HEEFT OOK NIET GEBRUIKTE!

    • + 0
    • 26 maa 2011 - 15:18
    • Het gaat er ook niet om of hamilton het heeft gebruikt, het gaat er om dat webber hem niet heeft gebruikt. Als hij dat wel had gedaan had hij er waarschijnlijk voor gestaan!

      Als dat zo was kon je daarna zeggen dat hamilton hem heeft verloren door kers niet te gebruiken, maar dat is nu niet het geval.

      • + 0
      • 26 maa 2011 - 15:40
  • aruba24

    Posts: 640

    REDBULL is geniaal en takties super ze halen alles uit heden en verleden , dat ontbreekt bij vele top teams drie jaar geleden kochten ze informatie en kennis van toenmalige TWR bedrijven (walkinshaw)de curator verkocht ze aan redbull door , daarvoor de geweldige mechanischegrip en strategies mislijden ze elke team zo als test , ferrari is er weer in getrapt , zogeweldig is adrian newey ook al niet ,de aerodynamica is goed maar niet super kijk maar naar verleden van newey heel onbetrouwbaar en gevaarlijk (dood van senna)

    • + 0
    • 26 maa 2011 - 18:06
    • Stri

      Posts: 2.359

      Probeer jij nu de dood van Senna gedeeltelijk op Newey af te schuiven?

      Het is een beetje raar dat je zegt dat Newey gevaarlijke auto\'s bouwt.

      • + 0
      • 26 maa 2011 - 22:19
  • Newspaz

    Posts: 27

    Als ze hun KERS maar één keer kunnen gebruiken bij de start, is het te hopen voor ze dat er morgen geen herstart of safety car situatie is.

    • + 0
    • 26 maa 2011 - 18:41
  • FerF1

    Posts: 22

    Hi, lijkt mij dat P1 en P3 uiteindelijk wel wenselijk was voor RBR daar het de schone kant betreft en ze zodoende beter weg zullen komen met die fake KERS.

    • + 0
    • 26 maa 2011 - 19:13
  • vale46

    Posts: 66

    @ AirJan:
    Dus jij denkt dat ze tijdens de formatieronde energie opwekken, tijdens de start loslaten om dan vervolgens het systeem volledig buiten werking stellen tijdens de race.
    Dat is eigenlijk nog niet zo gek!

    het systeem kan klein zijn omdat het maar eenmalig gebruikt word en dus amper hitte afgeeft waardoor er niet gekoeld moet worden, en het gewicht zit mooi centraal in de wagen.

    Deze onthoud ik!

    • + 0
    • 26 maa 2011 - 20:15

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit