user icon


Verstappen over realisme simracen: "Alleen de G-krachten ontbreken"

  • 03 mei 2019 17:26
  • comments 23
  • Door: Bjorn Smit

Max Verstappen is een van de jongere coureurs in de Formule 1 en hij heeft de digitale ontwikkeling helemaal omarmd. De Red Bull Racing-coureur is een fanatieke racer op de virtuele circuits, die volgens hem steeds dichter bij de werkelijkheid komen.

De afgelopen maanden heeft Verstappen zich veelvuldig op de digitale circuits laten zien. Voor Team Redline nam de Nederlander deel aan onder andere de 12 uur van Bathurst en de 12 uur van Sebring. Enkele weken geleden won Verstappen samen met McLaren-simulatorcoureur Rudy van Buren nog de 8 uur van Silverstone.

MEER: Verstappen en van Buren winnen simrace voor Team Redline | Verstappen had inhaalactie virtueel geoefend

Verstappen ziet dat het virtuele racen steeds meer op de werkelijkheid begint te lijken. Dat vertelde hij aan Motorsport-Total.com. "Het principe is hetzelfde. Je probeert de beste ronde te rijden, komt binnen om naar de data te kijken en vervolgens ga je weer naar 'buiten' om jezelf te verbeteren. De twee werelden zijn exact aan elkaar gelijk, enkel de G-krachten ontbreken in de digitale wereld."

Simracen perfecte leerschool voor werkelijkheid

Verstappen is al langere tijd verknocht aan het virtuele racen, dat hij als een perfecte leerschool ziet voor de werkelijkheid. Tijdens de Belgische Grand Prix van 2015 haalde de toenmalig coureur van Toro Rosso Felipe Nasr buitenom in in Blanchimont. Achteraf verklaarde Verstappen dat hij die actie al op de simulator geoefend had. Inmiddels heeft Verstappen ruim drie jaar meer ervaring, maar het oefenen op de simulator is gebleven.

"Omdat je in de sim dezelfde dingen doet als op het circuit, leer je als coureur voortdurend bij, bijvoorbeeld over het afstellen van de auto. Overigens kiezen we er regelmatig voor om vooral niet op de F1-circuits te races, gewoon voor de afwisseling", aldus de man die vaak samen met F1-rivaal Lando Norris virtueel racet. Van enige concurrentiestrijd is dan echter geen sprake. "Alleen plezier hebben telt dan."


Reacties (23)

Login om te reageren
  • als je een goed stuurtje hebt en je zit er goed bij komt het idd wel in de buurt tegenwoordig. Maar het is wel duur als je het realistisch wilt maken. denk dat je zomaar 5 ruggen kwijt bent.

    • + 0
    • 3 mei 2019 - 17:30
    • Snork

      Posts: 4.171

      De set-up die Lando Norris thuis heeft staan was dik over de 10.000 euro heen. Die kerel heeft een kamervullend systeem.

      • + 0
      • 3 mei 2019 - 17:36
    • Ja klopt, Maar ik heb het over een redelijke playseat en stuur met 3 schermpjes. zat laatst even te kijken en die seats zijn zo´n 2.500 stuurtje zo´n 500 en dan heb je nog 200 over voor je schermpjes. dan heb je wel een aardige setting.

      • + 0
      • 3 mei 2019 - 17:38
    • 2000 over......

      • + 0
      • 3 mei 2019 - 17:39
    • Klopt, maar hij heeft dan ook een heel klein kamertje

      • + 1
      • 3 mei 2019 - 17:39
    • guruman

      Posts: 44

      Bwoah, logtech stuurtje, ps4 en gt sport ben je voor 1000 euro klaar en kun je lekker racen

      • + 0
      • 3 mei 2019 - 21:43
    • Arran

      Posts: 878

      Heb een Fanatec Lineair Drive met F1 stuur, Playseat met accumulatoren voor motion en 3 21" schermen op een i7 met 2x1060 erin puur voor simracen met iRacing en F1 game, en ik vergeet soms daarmee ik echt een game zit te spelen..

      Dat betreft kan ik Verstappen aanraden een Goede seat te kopen met motion control, al zal het zeker niet in de buurt komen van de G-Krachten van een echte F1 bolide of zelfs een gewone consumenten auto waar je behoorlijk pittig in rijd, maar toch het geeft toch net dat kleine beetje extra gevoel wat je anders mist in sim games, en mijn ronde tijden met de Lotus 79 in iRacing zijn met die Playseat met 2s verbeterd, en zit nu regelmatig in de top5 te racen, terwijl ervoor ik blij mocht zijn de top 10 te halen.

      Nu heb ik zeker niet de duurste versies, maar mag aannemen iemand als Verstappen met een inkomen waar ik alleen maar van dromen, dat makkelijk kan aanschaffen..

      Ik heb sets gezien van mensen die geld over hadden waar je echt misselijk van word, en zeker kan meten met sims die nog heftiger lijken als waarin teams hun inhouse sim rijders hun wagens laten testen..

      Ik ben ook zeer zeker van mening SimRacen uiteindelijk ooit eens een officiele tak van autosport gaat worden, en we nog veel toekomstig talent uit het Simracen zullen zien op tracks.

      Ben de naam vergeten maar er was een jongen in iRacing die veel Oval races deed, en steeds de kampioenschappen online won, en hij is uiteindelijk door een echt raceteam in een echte Nascar gezet, en schijnt tot vandaag de dag nog steeds mee te doen aan Nascar..

      Zal me niet verbazen nu met LM aan het roer, we mettertijd niet raar moeten kijken we een simracer in de F1 zien debuteren, dat is eigenlijk al beetje aan de gang met de nieuwe generatie coureurs zoals Verstappen, Leclerc etc die veel simracen om zo de circuits voor een race nog eens door te nemen.

      Raar eigenlijk wel, jaar of 10 geleden werd ik nog regelmatig uitgelachen als ik zei in fanatiek simracer met iRacing was, en hoe dat totaal niet zou stroken met realiteit.
      (jeetje wat is iRacing eigenlijk al een oud spel :) )

      • + 1
      • 4 mei 2019 - 13:50
    • Voor snelle ronde tijden heb je geen dure setup nodig. Goede pedalen is nog het belangrijkste voor snelheid.

      • + 0
      • 5 mei 2019 - 17:47
    • Hagueian

      Posts: 647

      @ Arran.. Ik heb zo'n zelfde set maar ben al een tijdje opzoek naar accumulatoren voor motion die je op je F1 playseat kan zetten, zoals die dit jaar in de studio van Ziggo bijvoorbeeld. Heb je wat links van shops waar je die kan kopen? Ik kan ze echt nergens vinden!

      • + 0
      • 5 mei 2019 - 17:56
    • Arran

      Posts: 878

      @Haueian, playseat zelf heeft weinig, hun hebben standaard geen Motion Seats in hun arsotiment, maar je kan wel online alle onderdelen voor dit kopen, en zo duur maken als je zelf wilt.

      Ik denk hier op dit fora het niet makkelijk uitleggen is omdat je schema's en diverse software moet hebben om het te maken, en ook redelijk handig met metaal moet zijn om aanpassingen te doen, maar als je hierin geinsterseerd bent, misschien we eens op discord ofzo moeten afspreken om je op weg te helpen, altijd leuk een mede simracer te helpen natuurlijk

      • + 1
      • 7 mei 2019 - 17:33
    • Hagueian

      Posts: 647

      Dat lijkt me top! Kan ik met je in contact komen via mail bijvoorbeeld zodat je me wat meer er over uit kan leggen? Ik kan zelf namelijk echt niets vinden wat betreft plug and play of een eigen constructie die je kunt maken.

      • + 0
      • 12 mei 2019 - 20:58
    • Arran

      Posts: 878

      @Haueian Je kan me ook op skype en discord vinden, sp-arragoth (skype) arran chace op Discord

      • + 0
      • 13 mei 2019 - 16:14
  • FirstRow

    Posts: 900

    Als ik max was had ik na mijn eerste F1 race nooit meer naar vader geluisterd en mijn eigen weg gegaan inc de stoel gepakt bij ferrari en was ik nu WK 2x !!!!!!

    • + 1
    • 3 mei 2019 - 20:54
    • RBRFIRST

      Posts: 234

      Ben ik even blij dat jij Max niet bent.

      • + 2
      • 3 mei 2019 - 21:14
    • FirstRow

      Posts: 900

      en als race ingeneer leena Gade

      • + 0
      • 3 mei 2019 - 21:38
  • FirstRow

    Posts: 900

    nu al 3x champ

    • + 0
    • 3 mei 2019 - 21:40
  • Numnum

    Posts: 1.749

    Welke sim wordt hiervoor het meeste gebruikt?

    • + 0
    • 3 mei 2019 - 23:23
    • The1Dijk

      Posts: 384

      rFActor 2 (vind ik zelf de beste sim) of iRacing of Assetto Corsa.
      Dat zijn wel een beetje de sims. Project Cars zit er weer net achter, net als games als GT Sport.

      • + 0
      • 4 mei 2019 - 00:03
    • Numnum

      Posts: 1.749

      Thanks!
      Ik zal eens rondneuzen.

      • + 0
      • 4 mei 2019 - 10:30
    • Als je hiermee wilt beginnen, stap je best in rFactor2 raceleagues online (desnoods in een kleine league), iRacing is ook wel te doen maar de weg is lang ;)

      • + 0
      • 4 mei 2019 - 13:18
    • Arran

      Posts: 878

      Moet je wel even weten iRacing is duur, heel duur, het is een live service, met paar auto's en circuits, wil je meer hebben moet je naast de subscription deze kopen.

      Maar het is wel de meest uitgebreide sims, met constante verbeteringen updates, nieuwe wagens en circuits, en redelijk goede matchmaking voor online play, vooral als je wat beter en verder bent en niet meer tussen de newbies rijd.

      Ik kan daarom niet aanraden meteen te starten met iRacing, maar rFactor2 of Asetto Corsa, en wil je daarna de ultieme online racesim meemaken, dan neem je iRacing

      • + 2
      • 4 mei 2019 - 14:25
    • Volledig met eens Arran, je legt het beter uit dan mijn post, best kan je fun hebben en kleinere leagues online en vandaar dan verder zien hoe je progressie maakt.

      • + 0
      • 4 mei 2019 - 18:18
  • Diszaidup

    Posts: 232

    Just curious;
    Zijn er hier mensen die zich online vermaken met sim-racing?
    Ik speel zelf ProjectCars 2 op de PC met mijn G25 (incl shifter) en ben voornemens om komend zomerseizoen uit mdf en polyester mijn eigen rig inclusief playseat te bouwen.

    • + 0
    • 5 mei 2019 - 09:04

Gerelateerd nieuws



FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10



Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Ben jij van plan om naar de Nederlandse Grand Prix te gaan?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (21)
  • Geb. plaats Hasselt, Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar