user icon

Albon 'erg blij' met scoren van eerste punten in Formule 1-carrière

  • Gepubliceerd op 01 apr 2019 09:49
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

Twee van de drie echte debutanten in de Formule 1 scoorden in Bahrein. Naast Lando Norris was Alexander Albon de tweede die het voor elkaar krijg: de Toro Rosso-coureur bekroonde zijn race met een negende plaats en twee punten.

In de kwalificatie was Albon al de betere van de Toro Rosso-coureurs geweest en vanaf de twaalfde positie zette de Britse Thai de jacht in op zijn eerste punten. Na 57 ronden in Bahrein bleek die jacht succesvol te zijn, want hij reed als negende over de finish. Daarmee scoorde hij twee waardevolle punten voor Toro Rosso, dat door Daniil Kvyat in Australië al van de nul af was geholpen.

Albon tevreden over snelheid Toro Rosso

Na de race sprak Albon over een goede strategie en ook over prima snelheid, maar hij ziet wel dat hij bij de start nog het een en ander te winnen heeft. "Het was een drukke race. Ik had het gevoel dat ik elk moment van de race met iemand aan het vechten was en er was altijd wat te doen."

"Ik had niet de beste start omdat ik wat verlegen was in de eerste bocht, maar daarna ging ik er helemaal voor. We hadden een goede strategie en prima snelheid op de hardere band. Uiteindelijk hadden we wat geluk met de uitvalbeurten, maar dat vind ik prima. Door de wind was het lastig en het maakte de auto onvoorspelbaar, maar we waren redelijk sterk in de race."

"Het is wel jammer van de start. Het was een uitdaging om in te halen, omdat je banden oververhit raken als je dicht achter iemand rijdt en je komt een beetje vast te zitten. Ik heb me echter vermaakt en het was goed om deze ervaring op te doen. Ik ben erg blij dat ik mijn eerste punten in de Formule 1 gepakt heb."

Tost zag 'fantastische prestatie' van Albon

Teambaas Franz Tost was na afloop van de race lovend over de prestatie van Albon, die dus al in zijn tweede Formule 1-race punten pakte. "Mijn felicitaties gaan naar Alex, die al in zijn tweede Formule 1-race punten pakt. Hij liet een fantastische prestatie zien, zeker in het letten op zijn banden aan het einde van de race."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • masf1

    Posts: 7.049

    Albon maakt op mij een betere indruk dan Gasly.

    • + 1
    • 1 apr 2019 - 09:52
    • Dat dacht ik nu ook... Gasly moet zich snel bij de ballen pakken en gaan scoren anders is hij zijn RBR stoeltje zo kwijt! En ik denk dan niet aan Kvyat, maar aan Albon inderdaad!

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 09:58
    • mediF1

      Posts: 2.803

      Waarom zou hij zijn stoeltje zo kwijt zijn het is RB die de plank mis slaat een van de grootste budgetten en dan zo iets af leveren dat is pas echt schandalig . Ze hadden gisteren geluk dat Sainz uit viel anders waren de tranen nog groter geweest . Gasly kun je gewoon niets kwalijk nemen .

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 10:13
    • Gasly niets kwalijk nemen? Ook in tragere wagens kun je indruk maken (zie Leclerc vorig jaar bij Sauber of Wehrlein en Bianchi bij Manor!)
      Nee, Gasly is gewoon veel te langzaam t.o.v. Verstappen, dat kan gewoon echt niet.

      • + 2
      • 1 apr 2019 - 10:35
    • MrD

      Posts: 194

      Als Gasly zo doorrijdt, dan zie ik (na ~7 races) nog wel een verschuiving binnen RB en TR. Het is jammer om te zien dat Gasly het niet voor elkaar krijgt om zijn Red Bull hoger/beter te positioneren. Zeker als Albon zich in de picture blijft rijden.

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 10:48
    • @medif1: volgens mij moet jij wat ‘happy pillen’ gaan slikken. Wat een negativiteit man! Om Red Bull nu gelijk helemaal af te fikken na 2 races vind ik wat overdreven en voorbarig. En een p3 en p4 is best netjes! Het is dat Gasly zo achter blijft. Die had gewoon in beide races ruim in de top 10 moeten finishen en zonder dat Renault gelukje die hij nu had. Het is het eerste seizoen voor RBR met de Honda PU en het team, het chassis en de motor moeten nog aan elkaar wennen. Niemand verwacht van ze dat ze meteen vooraan mee zouden strijden. Althans de mensen met verstand van F1 niet... zeg nu zelf, Honda komt van ver en is ‘pas’ een paar seizoen terug op de grid en heeft een vreselijke start gehad met McLaren, eigenlijk pas sind vorig seizoen kun je spreken van een hernieuwde start. En elk team dat met een nieuwe PU begint heeft de tijd nodig km echt compitatief te zijn. Volgens mij hopen ze bij RBR pas om in 2020 op z’n vroegst écht voorin om de titel te kunnen strijden!

      • + 1
      • 1 apr 2019 - 12:04
    • mediF1

      Posts: 2.803

      Rogier hier . Wel leuk van je om mij wat happy pillen te geven maar ik heb ze niet nodig want dan zie ik de werkelijkheid niet meer zo goed . Ik snap ook wel dat het een en ander aan elkaar moet wennen maar ga dan niet zitten roepen dat je dit jaar voor 5 overwinningen gaat en ga niet onnodig naar andere wijzen maar zoek de fouten bij je zelf dat bedoel ik er mee en als je RB dan zo verdedigd waarom Gasly dan niet hij zit immers ook in een totaal nieuwe auto voor hem .

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 17:17
  • ringo

    Posts: 3.355

    zie die nog wel bij RB eindigen :)

    • + 0
    • 1 apr 2019 - 09:52
  • Qua rookies zijn voor mij de positieve verrassingen: Albon en Norris en de ‘Voegen weinig toe’ types: Giovanazzi en Kubica. Jammer, want ik had stiekem toch wat meer verwacht/gehoopt van Kubica

    • + 0
    • 1 apr 2019 - 10:00
    • Voor Russell moet dit ook een domper zijn, de mannen die hij vorig jaar versloeg zitten bij betere teams en het ziet er niet naar uit dat hij, buiten zijn teamgenoot om, kan strijden.

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 10:15
    • Russel doet wat hij kan in dat Williams hok en hij verslaat in ieder geval zijn teamgenoot. Meer kan hij niet doen en mag je niet van hem verwachten. Ik kan/wil daarom ook geen oordeel over hem vellen. Ik zie hem graag snel in een meer compitatievere wagen.

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 12:06
    • Mee eens, Rogier hier.

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 18:57
  • Toch wel bijzonder dat de coureur waar ik het minste van verwachte eigenlijk heel goed presteert. Bij Kvyat zie ik nog steeds dat ongeduldige torpedo rijgedrag terwijl dat dat er nu toch wel uit moet zijn onderhand.
    RBR heeft (als het zo doorgaat) wel een flink probleem.
    Kvyat valt alsnog tegen
    Gasly zwaar onder de maat
    Albon nog te weinig ervaring

    Laat RBR maar een keer een "outofthebox" dingetje doen door bijvoorbeeld Hulkenberg te halen ipv de jeugdopleiding leeg trekken die eigenlijk niets meer voor stelt.
    En vooral Ticktum overslaan!! van Kalmthout is 10x beter.

    • + 1
    • 1 apr 2019 - 10:57
    • beerkuh

      Posts: 2.134

      van Kalmthout zal niet zomaar in de f1 terecht komen, al ben ik ervan overtuigd dat Rinus een van de allerbeste jonge coureurs is die er momenteel rondlopen! zijn toekomst ligt in de Indy en hoe graag ik ook zou willen die gaat zich echt never nooit niet in dit wespennest storten!

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 11:17
    • MRT-05

      Posts: 68

      Kvyat werd vrij ongelukkig uit de race gereden gister. Had ook pech tijdens de kwalificatie door wat problemen met zijn auto.
      Om te zeggen dat hij tegenvalt, zeker nadat hij een zwaar bevochten punt haalde in Australië gaat wel erg ver.

      Albon heeft gister uitstekend gereden. Toro Rosso heeft twee uitstekende coureurs.

      • + 0
      • 1 apr 2019 - 11:45
    • Ik moet eerlijk zeggen dat ik Van Kalmhout niet echt op mijn vizier had, maar na zijn bezoek aan Ziggo ben ik in zijn palmares gedoken en bijzonder verrast over deze jongen! Hij moet inderdaad zijn eigen weg vinden, maar laat hij voor wat lijntjes richting Europa en richting de F1 open houden! Scout Jos nog steeds voor Red Bull? Anders moet die Horner eens tippen over Rinus. Ticktum heeft volgens mij ook niks te zoeken in de F1. Net als Galeal overigens. Albon verrast mij zeker ook positief!

      • + 1
      • 1 apr 2019 - 12:15
  • AUDI_F1

    Posts: 1.742

    En met dank aan Renault, die netjes aan de kant gingen staan. Maar als je een cadeautje krijgt, moet je het ook uitpakken.

    • + 0
    • 1 apr 2019 - 12:54

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Coureursprofiel

  • Land Thailand
  • Geb. datum 23 maa 1996 (25)
  • Geb. plaats Londen, Thailand
  • Gewicht 74 kg
  • Lengte 1,86 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar