user icon
user icon

Albon moet nog wennen aan handelingen in Formule 1-auto

  • Gepubliceerd op 11 maa 2019 10:49
  • comments 14
  • Door: Bjorn Smit

De Grand Prix van Australië van komend weekend wordt de debuutrace in de Formule 1 voor Alexander Albon. De Thai voelt zich redelijk goed voorbereid, maar weet wel dat zijn rijden nog instinctiever en natuurlijker moet worden.

Albon heeft pas weinig ervaring in een Formule 1-auto. Hij werd na de tests in Abu Dhabi pas aangekondigd als tweede coureur van Scuderia Toro Rosso en maakte zodoende pas tijdens de wintertests in Barcelona voor het eerst kennis met een Formule 1-auto. In zijn allereerste ronde spinde Albon meteen van de baan, maar daarna herstelde hij zich snel en goed door veel te rijden en een prima tempo te laten zien.

Desondanks weet Albon dat hij nog maar weinig ervaring in een Formule 1-auto heeft en dat betekent volgens hemzelf dat hij zich nog een beetje moet aanpassen aan de bolide. "Ik boek snel progressie. Het draait er nu om dat ik gebruik maak van alle tools die ik tot mijn beschikking heb. Ik kan nog veel terrein winnen op het gebied van het managen van de banden en de juiste knoppen op het juiste moment indrukken."

"Alles moet nog natuurlijk en instinctief worden en dat is het nu niet", vervolgt Albon tegenover Auto Hebdo. "Mijn engineer moet nog steeds een aantal dingen voorstellen, maar ik voel me beter en beter. Ik heb ook vertrouwen nodig in snelle bochten en ik moet de juiste balans vinden tussen wel of niet aanvallen. Het managen van de race heeft oefening nodig. Melbourne wordt daarom een levensgrote repetitie."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • torrohonda

    Posts: 68

    Wennen of niet ik meende dat hij de snelheid al aardig te pakken had

    • + 2
    • 11 maa 2019 - 10:55
  • nugunz

    Posts: 191

    Lexje mag zichzelf best wat meer op de borst kloppen. Heeft het uitstekend gedaan tijdens de test.

    • + 2
    • 11 maa 2019 - 10:58
    • owzvmme

      Posts: 102

      Ik zie meerderen dit zeggen. Maar persoonlijk bevalt me die afwachtende houding wel in plaats van zichzelf al concreet te presenteren als iemand met een vastgesteld karakter terwijl hij nog niet eens een race gereden heeft.

      • + 0
      • 11 maa 2019 - 17:58
  • Beamer

    Posts: 995

    Voor mij de verrassing van de wintertests. Liet een prima snelheid zien en komt buiten de auto ook sympathiek over.

    • + 1
    • 11 maa 2019 - 11:00
  • Japiootje

    Posts: 273

    Even voor de kenners onder ons ...
    Heb ik nu goed begrepen dat de settings van Max zijn F1 stuurtje ( knoppen, indeling, afstelling ) nu weer totaal anders is i.v..m de Hondamotor ?

    • + 0
    • 11 maa 2019 - 11:01
    • NicoS

      Posts: 10.987

      Ik ben geen kenner, dus ik weet het niet.
      Zal ongetwijfeld wel iets anders zijn, maar of het totaal anders is, geen idee.

      • + 0
      • 11 maa 2019 - 11:04
    • nugunz

      Posts: 191

      Met name de software op het scherm van z'n stuurtje is anders. De knoppen/layout etc is (binnen de mogelijkheden) Max z'n eigen keus. Engineering maakt het stuurtje zoals Max dat prettig vind.

      • + 0
      • 11 maa 2019 - 11:06
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      De plakkertjes "afblijven, anders ploft de motor" zijn naast verschillende knopjes verwijderd.

      • + 1
      • 11 maa 2019 - 11:08
    • Snork

      Posts: 6.500

      Japiootje, waar heb je deze informatie gelezen/gehoord?

      • + 0
      • 11 maa 2019 - 12:22
    • Guust

      Posts: 279

      Stuurtje met knoppen en display en leds zijn gewoon een interface tussen rijder en ECU. Dit kan aangepast worden, naar de behoefte van de rijder. Dus Max kan, als ie wil, met hetzelfde stuurtje rijden als vorig jaar.
      De fucties van de ICU en MGK's en bijv. dif zijn natuurlijk grotendeels hetzelfde tussen alle PU's. Of je nu een qualy mapping kiest op een Renault motor of op een Honda motor.....je kiest gewoon een mapping, die keuzefunctie blijft hetzelfde. Met ce software tussen stuur en ECU kun je met het stuurtje met iedere motor rijden.

      • + 0
      • 11 maa 2019 - 13:02
  • MV99

    Posts: 14

    Ben ik het helemaal mee eens. Ik denk als hij met deze "leermomenten" al zo een strakke rondes kan rijden dat hij wel eens erg goed kan gaan worden in de toekomst ! Aardige en sympathieke gozer trouwens.

    • + 0
    • 11 maa 2019 - 11:04
    • NicoS

      Posts: 10.987

      Ik wacht het allemaal nog even af, strakke rondjes rijden tijdens een test is nog iets anders dan racen.
      Kan ook zomaar zijn dat hij in de race tegen gaat vallen, en dan zijn de berichten over hem ineens weer heel anders.
      Hij liet een goede indruk achter tijdens de tests, maar een race weekend is iets anders.

      • + 0
      • 11 maa 2019 - 11:11
    • MV99

      Posts: 14

      Dat is uiteraard waar, ben wel erg benieuwd naar zijn performance. Nog even en we gaan het zien !

      • + 0
      • 11 maa 2019 - 12:15
    • Snork

      Posts: 6.500

      Verwacht er de eerste races niet te veel van. Snelle rondes rijden is niet hetzelfde als racen tegen andere coureurs. Dat vraagt toutine en vertrouwen en dat komt met elke race een beetje meer. Ik zie hem daarom nog niet direct aanvallen in Melbourne, maar ik laat me graag verassen.

      • + 0
      • 11 maa 2019 - 12:25

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 92
  • Podiums 0
  • Grand Prix 21
  • Land TH
  • Geb. datum 23 maa 1996 (24)
  • Geb. plaats Londen, TH
  • Gewicht 74 kg
  • Lengte 1,86 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar