user icon

Coulthard vertelt anekdote over een behulpzame Michael Schumacher

  • Gepubliceerd op 24 jan 2019 13:25
  • comments 25
  • Door: Niels Langenberg

David Coulthard heeft een verhaal onthuld over de Grand Prix van Monaco van 1996. Voor de beroemde race van dat jaar moest hij namelijk de helm lenen van Michael Schumacher. In een knotsgekke race, waarin maar 7 van de 22 deelnemers over de finish kwamen, eindigde Coulthard als tweede, terwijl Schumacher uitviel.

Coulthard onthult hoe zijn helm besloeg en hoe de Duitser zonder twijfel hulp aanbood. "In de warming-up kon ik gewoon amper wat zien. Mijn helm in die tijd had nog geen dubbel vizier, wat zou helpen tegen de condens", vertelde Coulthard in de documentaire van de Making of a Legend.

"Dus ik ging naar Michael toe en vroeg hem of ik zijn helm mocht lenen en dat was natuurlijk een zeer ongebruikelijk iets om te doen", aldus Coulthard, die ook onthult dat ook Ron Dennis (de leider van McLaren in die tijd) de helm wilde houden na de race en dus kwamen de twee tot een compromis.

"Ik vroeg hem of ik de helm mocht houden en het bleek dat Ron Dennis naar de leverancier van de helm was gegaan en hij had gezegd dat hij de helm wilde hebben. We waren overeengekomen dat Ron een replica zou krijgen. Dus ik heb de originele helm in mijn museum in Schotland en hij heeft een replica."

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Die Dennis is toch ook de grootste hier op aarde hé.

    • + 0
    • 24 jan 2019 - 13:31
    • Gier!!!!

      • + 0
      • 24 jan 2019 - 13:32
    • Saillant verschil, haha

      • + 0
      • 24 jan 2019 - 13:32
    • Leuk gesprek?

      • + 1
      • 24 jan 2019 - 15:09
    • De essentie van ‘lenen’ is toch dat je het na afloop terug geeft? Coulthard ‘leent’ de helm van Schumacher (was dat de enige die hij pastte?) en stopt hem daarna in zijn ‘museum’... ik weet wel dat David nooit iets van mij mag ‘lenen’!

      • + 0
      • 24 jan 2019 - 15:51
  • Vond het opmerkelijk dat David Coulthards reusachtige kaken zomaar in iemand anders z'n helm pasten, of zouden ze de binnenvoering hebben moeten weghalen...

    • + 3
    • 24 jan 2019 - 13:33
    • beerkuh

      Posts: 2.105

      ;) whahahhahahahah Schumi reed waarschijnlijk met een standaard Nolan, dus geen intergraal whahhahahaha

      • + 1
      • 24 jan 2019 - 13:35
    • Prachtige grap, ik lag even goed dubbel!

      • + 0
      • 24 jan 2019 - 13:42
    • Die kin van Schumacher is ook anders aardig aan de maat

      • + 2
      • 24 jan 2019 - 14:24
    • delange

      Posts: 1.311

      Schumi had vast ook nog een pakketje binnenkussentjes liggen dus dat aanpassen om Coulthards wangen erin te krijgen was zo opgelost.

      • + 0
      • 24 jan 2019 - 17:02
  • De Grand Prix van Monaco 1996 zal ik nooit vergeten! Schumacher die een top kwalificatie reed maar zich na de start direct vergaloppeerde en hem in de muur zette.
    Panis die alles of niets reed en bijvoorbeeld op Irvine een hele gewaagde inhaalactie inzette... en met een beetje beukwerk er langs kwam.

    Hill die soeverein aan de leiding ging maar door een olielek/motorplof uitviel. Toen leek de gelukkige Jean Alesi maar ook die kreeg materiaalpech. Villeneuve in de andere Williams probeerde Montermini in de Forti voor de zoveelste keer op een ronde te zetten en ook dat eindigde in de vangrail.

    En alsof het nog niet genoeg was spinde de knullige Irvine, om vervolgens zonder te kijken dat ding weer de baan om te plempen, waarna het treintje Salo, Hakkinen en nog iemand er tegenaan knalde.

    Panis won, met DC en Herbert op 2 & 3. Panis was in die tijd overigens echt een hele goede coureur, en leek begin 1997 zelfs om de titel mee te gaan doen! Na zijn ongeluk waar hij zijn benen brak is hij nooit meer de coureur geweest die hij was, en daarom staat hij bekend als grijze muis. Echt was Panis dat van 1994 t/m half 1997 zeker niet!!!

    • + 2
    • 24 jan 2019 - 13:46
    • Nog even toevoegen dat ik toen hoopte dat die motor van Panis het vol zou houden de laatste paar ronden , aangezien hij toch wel veel blauwe walm achter zich had hangen.

      • + 0
      • 24 jan 2019 - 13:56
    • Panis

      Posts: 10

      mooi verwoord

      • + 0
      • 24 jan 2019 - 13:59
    • Heerlijke knotsgekke race was dat! Dit soort races zien we tegenwoordig veel te weinig, zo'n lekkere regenraces, veel technische uitvallers, crashes, en een verrassende winnaar

      • + 1
      • 24 jan 2019 - 14:02
    • DeLaRosa

      Posts: 79

      @Damon Hill

      Villeneuve kwam natuurlijk in aanraking met Luca Badoer. Montermini ging niet van start na een crash in de warm-up.

      • + 0
      • 24 jan 2019 - 14:37
    • Red 5

      Posts: 184

      In die editie deed ook ene Jos Verstappen mee. Ik zat, met mijn broer, op de K-tribune vlak voor het zwembad. Jos had al niet in de warming-up gereden (die had je toentertijd 's ochtends) omdat er een gebrek aan neuzen was. Hij had wel, als ik me niet vergis, dezelfde strategie als Panis. Echter vergaloppeerde Jos zich na een paar bochten en zagen we op het scherm waar we op konden kijken "Verstappen tip le rail"....
      Het enige wat we van Jos hebben gezien die dag is zijn ronde richting de startopstelling en de warming-up lap.....
      Een gedenkwaardige race. Inderdaad was het raar om te zien dat Coulthard met de helm van Schumacher reed.

      • + 0
      • 24 jan 2019 - 14:38
  • Kan mij die race nog goed herinneren: Jos Verstappen die een gok nam om als enige op slicks naar buiten te gaan, vervolgens werd hij na de start in de eerste bocht tegen de muur gezet na een touché. Schumacher die zn auto in de beginfase in de vangrail zet. Onvergetelijk ook de legendarische overwinning van Olivier Panis en het rauwe V10 geluid van de Mugen motor door de nauwe straten.
    Verstappen zou die race ook gewonnen kunnen hebben als alles een beetje mee had gezeten maar helaas helaas.

    • + 0
    • 24 jan 2019 - 13:46
  • Waarom een foto erbij waarop Michael de verlovingsring van Mika bekijkt ?

    • + 0
    • 24 jan 2019 - 13:49
    • nee ging over wat anders.
      "kijk Schumi ik gebruik tegenwoordig handcrème van Dove,
      heerlijk zacht, jij mag ook wel voelen hoor..."

      • + 0
      • 24 jan 2019 - 13:58
    • Beste Spielberg,

      Ik ben bezig met een nieuw foto-archief. Deze zullen wij ongeveer gelijktijdig met de lancering van de nieuwe site introduceren. Ben bezig met heel veel uniek nieuw materiaal wat wij graag t.z.t. aan onze lezers willen aanbieden. In de map Historie hebben wij alle foto's geplaatst die we hebben gebruikt voor onze Historische artikelen.

      We hebben een aantal mooie ideëen om in de toekomst wat unieke dingen aan te bieden. Hierdoor zal de map Historie waarschijnlijk ook flink uitgebreid gaan worden.

      Met vriendelijke groet,

      MSE Tom

      • + 1
      • 24 jan 2019 - 14:26
    • @Tom , dit was een geintje , moet toch kunnen ?

      Beschouw het niet als kritiek, maar aangezien deze foto vaker voorbij kwam dacht ik er een persoonlijke titel aan te geven :)

      • + 0
      • 24 jan 2019 - 15:09
    • @MSE,

      Goed werk, ben super benieuwd,
      voor wanneer staat de lancering ong. op de planning??

      • + 0
      • 24 jan 2019 - 15:45
  • Ach, Coulthard heeft hem wel vaker geholpen, op Spa in een regenrace meen ik mij te herinneren ;)

    • + 0
    • 24 jan 2019 - 13:50
    • Schumi wilde toen ook per direct die helm terug hebben kan ik me nog goed herinneren, hij moest zelfs tegengehouden worden door de Ferrari monteurs om Coulthard niet aan te vliegen.

      • + 2
      • 24 jan 2019 - 14:26
    • Coulthard trainde toen in de winter met de commando's, die had bratwurst van die Duitser gemaakt.

      • + 0
      • 6 feb 2019 - 00:11

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 16 jun 1995 (25)
  • Geb. plaats , Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,87 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit