user icon

Ocon tevreden met zijn verbetering in de kwalificatie

  • Gepubliceerd op 28 dec 2018 13:47
  • comments 14
  • Door: Niels Langenberg

Esteban Ocon zegt dat zijn verbetering in de kwalificatie dit seizoen belangrijk is geweest, aangezien Mercedes wilde zien dat de Fransman zich op dat vlak zou ontwikkelen. In 2017 verloor hij de kwalificatiestrijd met Sergio Perez nog ruim, maar in 2018 was Ocon de Mexicaan met 16-5 de baas. We zullen hem in 2019 echter niet op de Formule 1-grid gaan zien. 

"Mijn doel is om het kampioenschap te winnen en we zullen zien hoe de toekomst zich ontwikkelt. Ik weet dat Mercedes wilde zien dat hun rijder goed zou presteren in de kwalificatie", zegt Ocon tegenover Autosport. 

"In het racen is het altijd belangrijk om voorop te beginnen, aangezien het met de huidige aerodynamica moeilijk is om in te halen. Het helpt enorm en ik ben nogal blij met mijn vooruitgang. Ik denk dat ik de kwalificatie het meest heb verbeterd. Hoe je een weekend moet opbouwen. Dat is waar ik dit jaar het sterkst in ben geweest. Ik heb me dit seizoen vaak als zesde, zeven of achtste gekwalificeerd. Dat is goed en ik ben daar dan ook erg tevreden over."

"Ik vind het meer dan miniem hoe ik ben verbeterd in de kwalificatie. Qua racesnelheid had ik vanaf het begin een redelijke basis, maar ik heb geleerd dat het in de Formule 1 moeilijk is om plaatsen goed te maken wanneer je niet start op de positie waar de auto toe in staat is. Ik kan ook een vergelijking maken met mijn teamgenoot. Ik denk dat hij redelijk ervaren is en hij verbetert ook over de jaren, maar minder dan een rookie. Vergeleken met hem denk ik dat ik veel sterker ben dan vorig jaar."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Ja Ocon, en waarschijnlijk ben je ook nog steeds tervreden met je actie op Verstappen in Brazilie.

    • + 1
    • 28 dec 2018 - 14:13
    • Want jij hebt alles geweldig gedaan in je leven? dus ook geen recht op tevredenheid!

      Zelfs die spaceshuttle op je foto is meerdere malen in de dampkring in stukken gebarsten.

      • + 0
      • 28 dec 2018 - 14:54
    • Reno

      Posts: 1.575

      OFF Topic:
      @Negro......, 1 x bij het terugkeren in de dampkring.
      De andere was bij de start door een lekke o-ring in de brandstoftank en daardoor geëxplodeerd.
      OT:
      Blaaskaak die Ocon, met een slechte en geniepige mentaliteit.
      Blij dat i.g. 2019 niet op de grid staat, mijn tevredenheid.
      Na Brazilië mot ik hem niet meer.

      • + 3
      • 28 dec 2018 - 15:38
    • Reno, dat klinkt heel erg wijs dat 1 x in de dampkring en die andere was bij de start. alsof die bij de start niet meer in de dampkring was.

      Blijkbaar snap je nog niet dat... die ''bij de start'' nog steeds in de dampkring is he?

      Voor de duidelijkheid, de dampkring begint op 0 meter hoogte.

      • + 0
      • 28 dec 2018 - 16:36
    • @negro begrijpen lezen is niet je sterkste punt he......er staat "terugkeer in de dampkring".

      • + 3
      • 28 dec 2018 - 17:26
    • ehm.. dat zeg ik dus... beide. in. de. dampkring. hij deed voorkomen alsof 1.

      anyway!

      • + 0
      • 28 dec 2018 - 20:30
  • Het verschil in punten ten opzichte van Perez was dit jaar uiteindelijk groter dan vorig jaar. Voor iemand met weinig ervaring zou je inderdaad meer verbetering verwachten.

    Ik denk dat Mercedes nu ook inziet dat Ocon niet structureel beter zal worden dan Perez en daarom nu eerst gaat kijken wat Russell kan in de Williams. Als Russell goed presteert kan het wel eens heel lastig worden voor Ocon om terug te keren.

    • + 4
    • 28 dec 2018 - 14:16
    • Ter verduidelijking. Het verschil in punten naar verhouding was dit jaar groter.

      Zowel in 2017 als in 2018 had Perez 13 punten meer dan Ocon. In 2018 haalden Perez en Ocon echter beiden minder punten dan in 2017.

      • + 0
      • 28 dec 2018 - 14:31
    • Mustfeed, je hebt volgens mij gelijk. Dus procentueel heeft hij minder gepresteerd dan Perez. Maar mag ik een nuance aanbrengen? ze hadden beide minder punten waardoor het verschil(tussen hen) groter op het totaal uit komt. Maar het totale mindere puntenaantal kan waarschijnlijk ook te verklaren door de auto/team. Dat maakt dat verschil dan statisch wat minder significant.

      • + 0
      • 28 dec 2018 - 14:57
    • @NegroideVerstappen

      Dat klopt. Het is natuurlijk ook te veel scoreboard journalistiek om alleen naar de punten te kijken. Zo zat Ocon in Azerbeidzjan er goed bij maar viel uit toen hij crashte met Raikkonen in bocht 3. Dat was waarschijnlijk meer de fout van Ocon, maar evengoed haalde Perez daar een podium en 15 punten.

      Ik zie echter maar weinig verbetering bij Ocon. En voor een coureur waar het pas zijn 2e volledige seizoen is is dat best wel zorgwekkend.

      • + 2
      • 28 dec 2018 - 15:29
    • Ben niet echt een liefhebber van Ocon(nja en crash op zn tijd is altijd leuk) maar van verliezen in de quali naar 16-5 winnen vind ik persoonlijk best knap.

      • + 0
      • 28 dec 2018 - 15:35
    • Tja, je kan weinig verbetering zien maar vorig jaar werd het 11 - 8 in de kwalificaties voor Perez, dit jaar heeft Ocon hem daarin ruim geklopt met 16 - 5, vorig jaar werd het 10 - 6 in raceresultaten voor Perez, nu 10 - 5 voor Ocon, dus Ocon heeft zware verbeteringen gemaakt, alleen kwam dat er niet uit in de races omdat Ocon meestal één of twee plaatsen voor Perez eindigde en Perez die ene race in Baku had. Bovendien verloor Ocon nog een positie in Amerika door een diskwalificatie.

      • + 0
      • 28 dec 2018 - 15:37
    • Ok dank jullie wel. Het zou inderdaad kunnen dat Ocon zich meer verbeterd heeft dan ik dat ik initieel dacht.

      • + 0
      • 28 dec 2018 - 16:04
  • mediF1

    Posts: 2.812

    Ja als je denkt dat daar je winst zit dan snap ik wel waarom hij langs de kant staat.

    • + 2
    • 28 dec 2018 - 14:58

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 550
  • Podiums 6
  • Grand Prix 121
  • Land MX
  • Geb. datum 26 jan 1990 (31)
  • Geb. plaats Guadalajara, MX
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov