user icon
user icon

James Key wordt de 'vader' van de 2020-auto van McLaren

  • Gepubliceerd op 21 dec 2018 07:30
  • comments 10
  • Door: Niels Langenberg

James Key zal de 'vader' van de 2020-auto van McLaren gaan worden. Dat heeft teambaas Zak Brown bevestigd. Key had een overeenkomst gesloten om zich vorig jaar al als technisch directeur aan te sluiten bij het Britse team, maar de startdatum stond ter discussie voor Toro Rosso en Red Bull Racing en zij hielden hem dan ook aan zijn contract.

Dat schopte de plannen van McLaren in de war, maar de drie partijen konden het erover eens worden dat Key begin 2019 mocht starten voor McLaren. Dat is echter te laat om mee te helpen aan de McLaren-auto van volgend jaar. 

"Pat Fry gaat de directeur worden op het gebied van engineering en zal de MCL34 gaan ontwerpen en we hebben James Key natuurlijk aangetrokken als onze technisch directeur, om ons het unieke technische leiderschap te geven dat ontbreekt", zegt Brown tegenover Motorsportweek.

"Ik ben er enthousiast over dat James voor ons gaat werken, ook al heeft hij geen invloed op het ontwerp van de 2019-auto, maar hij kan zeker helpen met de progressie gedurende het seizoen. Daarnaast gaat hij hoe dan ook de 'vader' worden van de MCL35 uit 2020." 

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Kan Zak gelijk gaan, als bonus krijgt Key extra chocolaatjes en/of Alonso heeft als bestuurder ervoor gezorgd dat Key het team versterkt. Zo, de goede grappen zijn gemaakt (kuch kuch).
    Benieuwd wat Key qua updates gedurende het seizoen kan brengen, goede zet van McLaren, betere opties waren er mijn inziens niet. Heeft Zak goed geregeld, nu nog een paar sponsoren.

    • + 1
    • 21 dec 2018 - 08:34
  • Numnum

    Posts: 2.277

    Krijgt ie er een roodharig stiefkind voor terug...

    • + 0
    • 21 dec 2018 - 08:37
  • Patrace

    Posts: 2.383

    Zal McLaren 2019 dan wederom als een overgangsjaar beschouwen?

    Want hoe actief gaan ze zich storten op het doorontwikkelen van de 2019 auto gedurende het seizoen, wetende dat je vanaf 2020 met een nieuwe auto gaat komen? (Dan ga ik ervan uit dat Key het concept toch wel drastisch zal omgooien met zijn nieuwe ontwerp. Tenzij ze in 2019 opeens een topauto uit de hoge hoed toveren, wat ik niet verwacht.)

    • + 2
    • 21 dec 2018 - 08:58
    • z0mer

      Posts: 2.077

      Ik denk het niet, want aan een nieuw concept hebben ze dit jaar al gewerkt. Ze weten sinds Canada dat de auto een fundamenteel probleem had, waardoor het geen zin had om gedurende het jaar nog updates uit te brengen om de problemen te verhelpen.

      Op Autosport (premium) staat een heel artikel waarin Stella spreekt over de problemen met de auto en hoe ze alles hebben omgegooid. Klonk best goed en ik ben daarom gematigd positief over 2019, hoewel dat natuurlijk nog ook niks meer is dan gissen. Persoonlijk hoop ik ook dat Seidl (Porsche) teambaas wordt, dat lijkt me de perfecte toevoeging aan het huidige team.

      • + 1
      • 21 dec 2018 - 10:01
    • barghest

      Posts: 348

      Maar keys laatste 2 autos waren geen toppers.

      • + 0
      • 21 dec 2018 - 10:06
    • @Barghest, de laatste 2 jaar zijn ook geswitcht van PU en hebben ze natuurlijk een beperkt budget, daarnaast heeft zelfs een génie als Newey een keer de plank mis geslagen.
      Dat Red Bull Key als opvolger zag voor Newey en dat ze hem niet makkelijk hebben laten gaan zegt mij dat de goede man zeer kundig is, precies wat er bij McLaren aan schort op het moment.

      • + 0
      • 21 dec 2018 - 10:28
    • Dat Key een topontwerper in spé is staat voor mij ook wel vast , alleen botste hij op t einde een paar keer met Newey en Heeft die flirt van Key met Mclaren m uiteindelijk de das omgedaan . ( zo lang stilzitten en niks doen en geen werk om handen hebbenis voor niemand goed) zeker niet in een innoverende sport als de Formule 1 .

      Ik vond Newey toch een tijd terug best wel negatief over key in de pers overkomen wat me verbaasde .

      Het had voor alle partijen beter geweest als Key dit jaar eventueel al aan de slag had gekund bij Mclaren , maar ik denk dat er een soort van deal met betrekking tot Norris/Tr/Mclaren/Key is stukgelopen en dat toen Helmut Marko zijn poot heeft stijfgehouden .

      • + 1
      • 21 dec 2018 - 10:39
    • barghest

      Posts: 348

      @marley wel iets meer als eens ^^ 1 heeft zelfs nooit zijn debut mogen maken. En meest recent rb13 al weet ik niet zeker of wij dat hem mogen aanrekenen. Maar neweys huwelijk met rb heeft eigenlijk geen 1 echte slechte auto opgeleverd zelfs mispeer rb13 was een top3 auto.

      • + 0
      • 21 dec 2018 - 11:16
    • JV fan

      Posts: 2.039

      En die auto van 2015 dan ? Die was begin 2015 nog slechter dan de Toro Rosso

      • + 0
      • 21 dec 2018 - 14:18
  • Net zo goed als de Toro Rosso van dit jaar ?????

    • + 0
    • 21 dec 2018 - 17:32

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land GB
  • Geb. datum 17 maa 1964 (56)
  • Geb. plaats Shepperton, Surrey, UK, GB
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk
17 - 19 jul 2020
Hongarije
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië
14 - 16 aug 2020
Spanje
28 - 30 aug 2020
België
4 - 6 sep 2020
Italië
11 - 13 sep 2020
Italië
25 - 27 sep 2020
Rusland
9 - 11 okt 2020
Duitsland
23 - 25 okt 2020
Portugal
31 - 1 nov 2020
Italië
13 - 15 nov 2020
Turkije
27 - 29 nov 2020
Bahrein
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul 2020
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug 2020
28 - 30 aug 2020
4 - 6 sep 2020
Italië Monza
11 - 13 sep 2020
Italië Mugello
25 - 27 sep 2020
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt 2020
Duitsland Nurburgring
23 - 25 okt 2020
31 - 1 nov 2020
13 - 15 nov 2020
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov 2020
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar