user icon

Rosberg ziet potentie voor onrust bij Ferrari in 2019

  • Gepubliceerd op 26 nov 2018 16:35
  • comments 26
  • Door: Niels Langenberg

Sebastian Vettel heeft in 2019 een nieuwe kans om het wereldkampioenschap te winnen voor Ferrari. Dat zegt landgenoot Nico Rosberg. De wereldkampioen van 2016 denkt dat Vettel in 2019 terug zal slaan. 

"Eigenlijk moet Ferrari gewoon op dezelfde weg doorgaan", vertelde Rosberg aan Bild am Sonntag. "Ze zijn in staat geweest om een briljante auto te bouwen en daarom verwacht ik dat ze sterk terugkomen na de winter. Het ging dit jaar om details. Ferrari maakte dit jaar zoveel fouten op het gebied van de strategie, ook in teamverband."

"Het was vreemd, aangezien Ferrari altijd de eerste was die teamorders toepaste. Wanneer je als rijder niet het idee hebt dat je de volle steun krijgt, dan kan dat invloed hebben op je denkwijze en op je focus. Wanneer je het niet eens bent met je team, wat gebeurde bij Sebastian, dan is dat erg moeilijk."

"We kunnen daarnaast ook niet vergeten dat Sergio Marchionne erg betrokken was bij het team. Maar Mercedes heeft dat bijvoorbeeld ten aanzien van Niki Lauda toch beter kunnen oplossen. Niettemin zie ik 2019 niet als de laatste kans van Vettel. Hij had een zwaar jaar en kreeg veel kritiek, maar dat komt mij bekend voor. In 2015 reed Lewis perfect en maakte ik fouten, maar wat belangrijk is, is dat je het zelfvertrouwen weer opbouwt en Sebastian kan dat. Hij is nog steeds één van de beste rijders."

Een complicatie kan echter zijn dat Vettel zijn gedroomde teamgenoot Kimi Raikkonen kwijtraakt. Daarentegen krijgt hij te maken met de jonge Charles Leclerc. "Het dynamiek zal opwindend worden. Charles is een ongelooflijk getalenteerd coureur en hij arriveert in een fase waarin Sebastian weer aan het opkrabbelen is. Er is potentie voor onrust."

Reacties (26)

Login om te reageren
  • het is niet altijd drama bij Ferrari

    • + 0
    • 26 nov 2018 - 16:45
    • Stitch

      Posts: 5.478

      Nee maar hij heeft hierin denk ik wel gelijk. Ik denk niet dat Leclerc tweede viool wil gaan spelen. Net zo min als Gasly overigens. Ik zie daarmo ook wel weer een fight ala Max/Carlos ontstaan bij RB.

      • + 0
      • 26 nov 2018 - 21:11
    • Verstappen en Sainz waren in dat jaar bij Torro Rosso natuurlijk nog op weg om zichzelf te bewijzen. Ik mag hopen dat ze daar beiden van hebben geleerd. Als het bij Verstappen weer mis gaat omdat hij het aan de stok krijgt met zijn teamgenoot dan heeft hij misschien toch iets teveel karakter eigenschappen van zijn vader geerft om wereldkampioen te wo
      rden.

      • + 0
      • 26 nov 2018 - 23:20
    • Crossfan

      Posts: 166

      @STITCH

      Denk je dat Leclerc wat te willen heeft ? Hij kan dan wel getalenteerd zijn maar hij komt ook net kijken in de Formule 1.

      • + 0
      • 27 nov 2018 - 10:08
  • Ze kunnen idd de laatste 2 jaar een hele goede kant en klare auto bouwen. Maar die dingen waren gemaakt om gelijk zo snel mogelijk te zijn(klinkt raar) en niet om op door te bouwen en te ontwikkelen. RB en Mercedes laten wel zien dat ze goed kunnen doorontwikkelen. Ik ben benieuwd.

    • + 0
    • 26 nov 2018 - 16:53
    • Kan niet wachten om te zien hoe "creatief" Ferrari, Mercedes, RBR, en de overige teams met de nieuwe aeroregels zijn omgesprongen in 2019. En of daar grote verschillen in te zien zijn, en welk (top)team zich daar het beste in gaat doorontwikkelen gedurende het seizoen.

      • + 0
      • 26 nov 2018 - 17:23
  • marcio

    Posts: 2.745

    Ondanks dat Vettel voor een groot deel verantwoordelijk is voor het mislopen van de titel, is Ferrari naast het maken van blunders op het gebied van de tactiek, na de zomerstop niet dichterbij Mercedes gekomen. Deze factoren heeft ze de titel gekost! Jammer???

    • + 0
    • 26 nov 2018 - 16:54
    • De wagen was na de zomerstop gewoon niet meer goed genoeg ook. Mercedes liep ineens uit en RB kwam steeds dichterbij.

      • + 0
      • 26 nov 2018 - 17:00
    • Na de zomerstop was Ferrari in Spa en Monza was Ferrari nog oppermachtig. In Singapore waren ze echter hun voordeel van de extra boost kwijt. Al had Vettel toen al zoveel fouten gemaakt dat het WDC inderdaad wel bijna kansloos was geworden. Zeker in combinatie met hget verlies van die boost.

      • + 0
      • 26 nov 2018 - 18:21
    • Daarna hebben ze ook weer snel herpakt, maar net niet genoeg. Echter ben ik net zo verbaasd als Rosberg geweest dat er niet met teamorders werd gegooid als t nodig was.
      Ze moeten Leclerc meteen maar even apart nemen en m meedelen dat zijn tijd nog wel komt maar dat ie dit jaar gewoon in dienst van rijdt ??

      • + 1
      • 26 nov 2018 - 20:33
  • Snork

    Posts: 12.679

    In principe gaat Ferrari er volgend jaar natuurlijk voor om Vettel WK te zien worden. Maar als Leclerc al direct beter presteert, kan de onrust toeslaan. Want Vettel gaat niet in dienst van Leclerc rijden. En dan komt het aan op leiderschap in dat team, wie bepaalt de koers dan en hoe sterk is die stem dan?

    • + 0
    • 26 nov 2018 - 16:55
    • De punten bepalen de koers. Maar ik ga ervan uit dat Vettel redelijk eenvoudig wint van Leclerc.

      • + 2
      • 26 nov 2018 - 16:59
    • marcio

      Posts: 2.745

      Ondanks dat ik LecLerc een getalenteerde rijder vind, zie ik het gebeuren dat hij van Vettel wint. Vettel is denk ik erop gebrand om zich te bewijzen en zo ervoor te zorgen dat hij niet wederom door een 'nieuwkomer' wordt verslagen. Om die reden vind ik dat de komst van Leclerc goed is voor het team. Hij gaat Vettel scherp houden. Ik zie ze volgend de titel bij de constructeurs pakken. Ik schat Leclerc namelijk veel hoger in dan Bottas!

      • + 1
      • 26 nov 2018 - 17:10
    • marcio

      Posts: 2.745

      Correctie: zie ik het NIET gebeuren dat hij van Vettel wint?

      • + 1
      • 26 nov 2018 - 18:06
    • Lijkt mij ook niet dat Leclerc m de oren direct wast.. Mocht ie meteen sneller zijn zou wel een sensatie zijn. Helemaal uitsluiten durf ik het niet.
      Dan wordt t nog interessant en is t ook echt wel klaar voor Vettel.

      • + 0
      • 26 nov 2018 - 20:35
  • jd2000

    Posts: 5.108

    Rosberg als ervaringsdeskundige kan het weten....

    • + 0
    • 26 nov 2018 - 17:09
  • jd2000

    Posts: 5.108

    Waarom denkt men dat Vettel Leclerc wel even zal weg zetten? Omdat hij enkele jaren geleden in een superieure RB kampioen is geworden? Toen Ricciardo kwam, die heeft hem alle hoeken van het circuit laten zien. Vettel teert op oude glorie en het is zeker geen uitgemaakte zaak voor Vettel.

    • + 1
    • 26 nov 2018 - 17:15
    • Waarom ik dat denk? Omdat hij gewoon nog samen met Hamilton en Verstappen het beste is. Leclerc is goed hoor maar ´goed´ zijn is niet genoeg tegen deze 3. Of de Ferrari moet ineens heel dominant zijn en Vettel moet veel pech hebben. Ja dan kan elke redelijk/goede rijder kans maken.

      • + 1
      • 26 nov 2018 - 17:26
    • Vettel is een van de meest getalenteerde coureurs uit de F1, tevens de enige die het HAM/MB afgelopen seizoenen nog enigszins moeilijk kon maken..
      Als hij tijdens de winterstop lering trekt uit zijn missers van dit jaar dan kan hij sterk terugkomen en ook van Leclerc winnen.

      • + 0
      • 26 nov 2018 - 17:34
    • Klus

      Posts: 1.247

      Vettel teert wellicht op oude glorie. Leclerc teert helemaal nergens op.

      • + 1
      • 26 nov 2018 - 18:15
    • Enzo Kanari

      Posts: 9

      Heb je dat verhaal ook weer. Ricciardo reed hem toen alleen maar "om de oren" omdat Vettel er met de pet naar gooide, omdat Vettel een vervroegde overstap naar Ferrari wilde afdwingen.

      • + 3
      • 26 nov 2018 - 20:20
    • Leclerc kan nog wel eens voor verrassingen zorgen. Hij is supergetalenteerd, iets wat we bij Max ook hebben gezien. Dat soort jongens hebben in een goede auto geen jaren nodig om zich met de top te bemoeien. Max viel in de STR op, Leclerc deed dat in de Sauber. Toen Max eenmaal in de Red Bull zat kwam het er toch behoorlijk snel uit. Ik zie dat Leclerc in de Ferrari ook doen. Als je ziet met hoeveel rust die jongen de overstap naar het topteam over zich heen laat komen, dat deed Max eigenlijk precies zo. Ze weten gewoon van binnen dat ze het kunnen.

      • + 0
      • 26 nov 2018 - 20:25
  • LimboF1

    Posts: 5.021

    Ferrari moet duidelijk een eerste coureur aanwijzen en de focus net als Mercedes dat doet op die rijder houden. Hamilton heeft alle steun gekregen en dat maakte hem ook sterker, want hij joefde zich op dat punt niet druk te maken. Men had Vettel ook 100% moeten steunen en was het ook anders gelopen. Hockenheim is een ander verhaal, maar Monza is wel zo een voorbeeld dat de focus op Vettel had moeten liggen.

    • + 0
    • 26 nov 2018 - 20:53
    • Bottas vs Raikkonen is nog wel even een verschil hè, die eerste heeft er dit jaar niks maar dan ook niks van gebakken. Formule 1 onwaardig als je het mij vraagt.

      • + 0
      • 26 nov 2018 - 23:21
  • Ik denk dat Pierre meer tijd nodig heeft om in de buurt van Max te komen dan Charles t.o.b. Sebastian. Beide nieuwkomers in de topteams hebben meer gewenning nodig dan we verwachten, maar zullen echt ook hun tanden laten zien. Messchien wel tegen elkaar :-)

    Als de Honda het maar iets beter doet dan de (huidige) Renault en RBR een goede wagen bouwt, kunnen we uitkijken naar vuurwerk op de baan ;-)

    • + 0
    • 26 nov 2018 - 23:22
    • Ik ben er tamelijk zeker van dat Gasly zoek wordt gereden en wellicht niet goed genoeg blijkt te zijn, terwijl LeClerc zeker zal slagen bij Ferrari en uiteindelijk Vettel zal verslaan maar de vraag is wanneer dat zal gebeuren. Max zal extra motivatie krijgen als Pierre goed presteert en van Vettel moeten we afwachten of hij de druk aan kan van de concurrentie van LeClerc.

      • + 0
      • 27 nov 2018 - 01:12

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land DE
  • Geb. datum 27 jun 1985 (36)
  • Geb. plaats Wiesbaden, DE
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,78 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar