user icon

Ook Giovinazzi pleit voor camera's ter ondersteuning van spiegels

  • Gepubliceerd op 04 nov 2018 16:09
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

Antonio Giovinazzi hoopt dat de Formule 1 gaat kijken naar de invoering van camera's om het zicht achter de auto's te bevorderen. De Ferrari-reserve doet die uitspraak nadat Kevin Magnussen na de Grand Prix van Mexico klaagde over het zicht met de spiegels.

De achtervleugels zijn in 2017 ingrijpend gewijzigd en Magnussen heeft forse kritiek op het zicht dat de spiegels sindsdien leveren. Giovinazzi ziet in het gebruik van camera's een oplossing voor het probleem. De Italiaan maakte eerder in het WEC gebruik van dergelijke camera's voor beelden achter de auto en hij is van mening dat het ook voor de Formule 1 een goede optie zou zijn. Dat vertelde Giovinazzi aan PlanetF1.com.

"Ik denk dat het goed is. Tegenwoordig is het lastig om met de spiegels naar achteren te kijken door alle aerodynamische onderdelen achterop de auto. Een schermpje zou misschien dus wel helpen. Het hangt ervan af waar je het schermpje plaatst en dergelijke, maar ik denk dat het een goede optie kan zijn."

"In het langeafstandsracen gebruik je de spiegels vaker, omdat er dan dan een LMP1-auto of een GT-auto achter je zit," vervolgt Giovinazzi. "Daarom moet je ook meer kunnen zien. Ik denk dat het erg goed was voor de coureurs om een camera te hebben waarmee je achteruit kan kijken."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Ja, je hebt tenslotte genoeg tijd in zo'n cockpit om uitgebreid op een schermpje te gaan kijken. Kan je ook snel nog even fotootjes van het thuisfront gaan bekijken...

    • + 0
    • 4 nov 2018 - 16:13
    • Of thee drinken. Dat schijnt de bejubelde Max ( bijna ) te doen.

      • + 1
      • 4 nov 2018 - 22:02
    • mario

      Posts: 7.638

      Het kost niet meer tijd om op een schermpje te kijken dan je hoofd te draaien en naar een van je twee spiegels te kijken....
      Een scherm, waarop je alles kan zien is juist handiger dan links en rechts moeten kijken en Gio heeft hier echt wel een punt!!!!

      • + 0
      • 5 nov 2018 - 04:28
    • Hemex

      Posts: 991

      Is er dan nu een regel die het gebruik van deze technologie zou verbieden? Wat let een team om dat gewoon te doen als ze vinden dat dat beter/veiliger is? Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Er is vast wel een plekje te vinden om zoiets in te bouwen.

      • + 0
      • 5 nov 2018 - 09:44
  • ringo

    Posts: 3.365

    hebben ze minimum gewichten opgetrokkken gaan ze de auto nog een keer zwaarder maken :) Misschien werken aan een robot in een wagen waar de coureurs in een simuatie alles af kan werken met 360graden view :)

    • + 0
    • 4 nov 2018 - 16:16
    • mario

      Posts: 7.638

      En zo'n camera en scherm weegt ook 100 kilo zwaarder dan een paar spiegels links en rechts????

      • + 0
      • 5 nov 2018 - 04:29
  • Gewoon duidelijke eisen voor de spiegels handhaven. Als de achtervleugel een probleem vormt, dan de achtervleugel verkleinen of hoger plaatsen. Als de spiegels te klein zijn maak dan de spiegels groter. Er is geen enkele reden waarom we na 70 jaar ineens camera's nodig hebben. Nu is nog een beetje te volgen wat een coureur in de wagen doet, zelfs ondanks de halo. Als ze straks ook nog alles via een displaytje regelen dan zien we de coureurs straks helemaal niet meer aan het werk.

    • + 0
    • 4 nov 2018 - 16:37
    • mario

      Posts: 7.638

      Waarom zouden we in straatauto's na 70 jaar in ene airbags nodig hebben????
      Zelfde domme vraag....

      • + 2
      • 5 nov 2018 - 04:30
    • d@nny

      Posts: 2.528

      Sorry Mustfeed, maar dit is gewoon ontwikkeling. Je zou de displays zelfs in de omhulsing van de siegel kunnen zetten en de camera's daar waar ze optimaal zijn. Moet de coureur nog steeds links en rechts kijken maar zien ze veel meer. Probleem is dan wel dat als de camera stopt met werken je geen spiegel meer hebt! :-)

      Ik denk dan ook dat de camera beelden er wel gaan komen voor de coureurs maar dat de spiegels blijven vanwege veiligheidsredenen (als back up)

      • + 0
      • 5 nov 2018 - 11:01
    • Het kiezen voor camera's boven spiegels heeft helemaal niks met veiligheid te maken.

      Op deze manier kan je wel heel gemakkelijk alles 1 kant op praten natuurlijk. Met de huidige technologie is het ook mogelijk om de wagens volledig zelfstandig te maken. Zou je daar dan ook niet voor moeten zijn Mario?

      • + 0
      • 5 nov 2018 - 18:01
  • meister

    Posts: 2.525

    de Halo weghalen, begin daar maar mee.

    • + 1
    • 4 nov 2018 - 17:27
    • Dat en ik moet zeggen: wat een stel vrouwen zitten er tegenwoordig in de F1 zeg!!! Waar zijn de echte kerels gebleven die niet zeuren maar gewoon keihard racen!

      • + 0
      • 4 nov 2018 - 18:57
  • VF-Ray

    Posts: 128

    En wat is zijn ervaring in de F1?

    • + 1
    • 4 nov 2018 - 17:33
    • MisterT

      Posts: 1.924

      Maakt toch niet uit, iedereen mag een mening hebben. Hebben wij ook?

      • + 2
      • 4 nov 2018 - 18:15
    • @vf-ray ik denk dat jij wel uit kunt vogelen wat zijn f1 ervaring is toch?

      • + 0
      • 4 nov 2018 - 20:54
    • In de helft van de gp's die hij gereden heeft, heeft hij zijn spiegels nodig gehad om vooruit te kijken.

      • + 0
      • 5 nov 2018 - 07:13
  • sikerim

    Posts: 136

    De beeldschermen in de spiegelhuis plaatsen.

    • + 0
    • 4 nov 2018 - 23:08

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Denemarken
  • Geb. datum 5 okt 1992 (28)
  • Geb. plaats Roskilde, Denemarken
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park