user icon

Video: Tien jaar geleden: Hamilton wint zijn eerste wereldtitel in een knotsgekke ontknoping

  • Gepubliceerd op 02 nov 2018 17:05
  • comments 29
  • Door: Niels Langenberg

Afgelopen weekend werd Lewis Hamilton voor de vijfde keer wereldkampioen en dat gebeurde terwijl er nog twee races te gaan zijn. Hoe anders was dat in 2008, toen de Engelsman zijn eerste wereldtitel binnen haalde. Het werd één van de spannendste titel-ontknopingen ooit. 

Hamilton had in de laatste race op Interlagos namelijk genoeg aan een vijfde plaats om kampioen te worden. Daarbij moest zijn concurrent Felipe Massa ook nog eens de wedstrijd winnen. Normaal gesproken moest die vijfde plaats voor Hamilton geen probleem zijn. De weergoden mengden zich echter ook in de strijd en met de druk die op de toenmalig McLaren-rijder stond, werd het toch nog een helse opgave.

Met nog een ronde te gaan lag Hamilton namelijk op een zesde plek, terwijl Massa de race aan het winnen was. In de laatste ronde wist hij echter toch nog Timo Glock, die op droogweerbanden stond, in te halen en zo voor het eerst wereldkampioen te worden. Dat viel niet helemaal in goede aarde in de Ferrari-pitbox, om een understatement te gebruiken.
 

 

Reacties (29)

Login om te reageren
  • coen81

    Posts: 121

    Deze volledige GP is overigens nu gratis te zien op het YouTube kanaal van F1.

    • + 1
    • 2 nov 2018 - 17:08
    • Mikey

      Posts: 97

      Heerlijk genieten van de motoren! :)

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 20:31
  • Ik weet het nog goed, ik was dat jaar niet echt voor een bepaalde rijder of team maar vond het een geweldige ontknoping. Ferrari die helemaal los ging maar in het allerlaatste rondje pakte Ham nog een positie. Gekkenhuis.

    Had eigenlijk al zijn 2e titel moeten zijn want de wagen in 2007 vond ik beter, Maar dat was meer rellen met Alonso en te veel foutjes alle 2.

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 17:09
    • FredEx

      Posts: 446

      met hulp van timo glock..........die liet hammi nog ff voorbij

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 17:18
    • FredEx

      Posts: 446

      jah,..dat jaar ervoor gedonder met alonso,maar was niet de reden....bij het ingaan van de pits,parkeerde hammi de auto in de grindbak (ik dacht china ofzo)........weg wk...........over die fout hoor je weinig,..maar over vettel in duitsland....tja

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 17:24
    • Als Massa een Glock had gehad...

      • + 1
      • 2 nov 2018 - 17:24
    • Denk nog steeds aan die arme Massa die voor zijn eigen publiek een paar honderd meter virtueel kampioen was. Had het de persoon op dat moment wel gegund, later werd het een beetje een zeurpietje. Maar zeker op dat moment was het een leuke vlotte gast die goed gas kon geven. Zou een beetje een Wereldkampioen a Jenson Button zijn geweest, gegund. Maar niet meer dan 1. T kaliber Schumacher, Alonso, Vettel en Hamilton is natuurlijk wel wat beter.

      Ik geloof overigens ook dat dit het enige wapenfeit van Glock in de F1 was.

      • + 2
      • 2 nov 2018 - 17:43
    • Snork

      Posts: 10.781

      Fredex, de remfout van Hamilton was in China, vlak bij de ingang van de pitstraat.
      Vergelijk met Vettel's remfout gaat niet helemaal op. Hamilton was toen eigenlijk nog een rookie, Vettel is inmiddels met 4 titels en veel meer jaren F1 ervaring een veteraan. Van een veteraan met veel ervaring is het reëel meer te verwachten dan van een rookie.

      • + 1
      • 2 nov 2018 - 17:45
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.758

      Een fantastische race, ondanks hartslag 200 gedurende de race. Wat gunde ik Lewis die eerste titel en Massa en vooral Ferrari na o.a. de smerige truc op Fuji de titel absoluut niet. Die 30 seconden durende illusie voor Massa en Ferrari dat men kampioen dacht te zijn wens je niemand toe, maar het voelde wel als verdomde gerechtigheid na de vele bijzondere beslissingen in het nadeel van Hamilton gedurende het seizoen.

      Nu jaren later, ben ik nog altijd er van overtuigd dat de betere uiteindelijk won, al is de emotie erbij veel minder. Belangrijker, ondanks de destijds vaak voorkomende Trulli trein, vond ik het racen wel veel heerlijker in die periode. Veel meer pure inhaalacties, waarbij je de acties echt nog moest opbouwen en plannen, en vol gas rijden zonder banden en benzine sparen. En wat zagen die bolides er krankzinnig mooi en extreem uit. Vorig jaar nog bij Louwman de MP4-23 chassis nummer 3 van Hamilton van enkele centimeters afstand mogen bewonderen. Wat een bolide!

      • + 2
      • 2 nov 2018 - 19:23
    • ThumbsUp

      Posts: 785

      FredEx: Volgens mij heb je niet op zitten letten met die GP. Hamilton haalt Glock in, hij laat Hamilton zeker niet voorbij. Misschien moet je de video bij dit artikel eens kijken. Tenzij je het niet aandurft natuurlijk... ;)

      • + 1
      • 2 nov 2018 - 21:49
    • Heel irritant (die waren er toen ook heel veel) die mensen die doen alsof Glock Hamilton voorbij liet. De reden dat Glock ervoor zat was omdat Glock als enige geen regenbanden nam. En dat is nu net de reden dat Glock op een zeiknat asfalt totaal geen grip had en Hamilton er voorbij kwam.

      Dus nee, Glock heeft niet Massa’s titel verpest door Hamilton voorbij te laten. Glock stond gewoon te malen op slicks.

      • + 4
      • 2 nov 2018 - 22:10
    • @Sun-Tzu,
      Eens. Dat Massa Spa kreeg achter de groene tafel slaat werkelijk alles. Je kan discussieren over het gevecht tussen Kimi & Lewis (ik zie het gewoon als racen). Maar om hem dan een gigantische tijdstraf te geven waardoor hij finished achter Massa en Heidfeld (die geen enkel moment in aanmerking kwamen voor de overwinning) vond ik een FIArari achtige beslissing.

      En Fuji, was dat waar Massa Lewis van de baan kegelde?

      Terechte winnaar was Lewis idd. Massa toonde zich echter wel een sportief verliezer en nam het emotioneel, maar wel als een echte vent.

      • + 2
      • 2 nov 2018 - 22:35
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.758

      @Damon, Spa was inderdaad bezopen, maar Fuji sloeg voor mij alles. Lewis kreeg een drivethrough voor Kimi naast de baan te drukken in bocht 1 na de start. Lewis verloor daarbij zelf een paar plaatsen, Kimi net wat minder. Maar fair is fair, drivethrough was streng, maar rechtvaardig.
      Massa kreeg daarna een dubieuze boardradio met de tekst 'ram hem eruit' doelende op Hamilton. Een ronde later snijdt Massa de chicane af, ramt Hamilton achterste voren, wint zelf een plek (die van Hamilton) en Hamilton kon met een zwaar beschadigde bolide (vloer) geheel achteraan sluiten en aan een inhaal wedstrijd beginnen. De straf voor Massa zou, gezien het veel kleinere vergrijp bij Lewis op Kimi, minimaal een stop and go moeten zijn, zo niet een zwarte vlag. Massa kreeg vervolgens slechts ook een drivethrough. Gevolg, niet Lewis was al nagenoeg zeker van de titel, nee Massa werd zo als nog een kans gegeven om in te lopen na wederom een dubieuze wedstrijdleiding, om de titelstrijd maar open te houden. Althans, daar had het alle schijn van.

      Na de race kon Massa (en Ferrari) zich overigens opeens niets meer herinneren van de boardradio en klaagde men ook nog dat de drivethrough te zwaar was als straf voor Massa.

      Na Spa was met Fuji voor mij de morele nederlaag van Massa en Ferrari compleet. De monteurs van Ferrari die tijdens de race in Fuji zeer onsportief stonden te juichen toen Massa Hamilton ramde, waren dezelfde monteurs die te vroeg aan het juichen waren (en naderhand de pitbox verbouwden) in Brazilië. Het enige wat nog ontbrak was Alonso die op zijn Spaans-Engels de term karma over de boardradio knalt ;-)

      • + 1
      • 3 nov 2018 - 00:46
    • Joeppp

      Posts: 4.251

      Dit was 1 van de mooiste seizoenen ooit. Alles zat erin. Mooi race, gevechten, drama en politieke spelletjes. De ontknoping was sensationeel, het kampioenschap werd in de laatste bocht beslist. Een thriller van een seizoen en race.

      • + 1
      • 3 nov 2018 - 07:47
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      En wat is de reden dat Vettel ervoor zat Damon?

      Die coureur is toch veel minder dan Hamilton? Zeker in de regen, toch?

      ;)

      • + 0
      • 3 nov 2018 - 13:52
    • @Baron,
      Jij bent zo een gigantische Vettel fanboy, dat je een soort rode waas voor je ogen krijgt en elke fout van Vettel wil verdedigen met excuses.

      Heb ik ooit gezegd dat Vettel een slechte coureur is? Nee! Als je mijn posts nou eens voor de volle 100% goed doorleest weet je dat ik Vettel een gróót kampioen vindt. Ik vind Hamilton alleen nog een tikkeltje beter (en dat bewijst Hamilton ook). Dat betekent natuurlijk niet dat Vettel nooit een betere race kan hebben dan Hamilton. Alleen omdat jij zo een gigantische fanboy bent ga je al mijn posts zwart-wit zien en grijp je elk belachelijk detail aan om een soort van gelijk te halen.

      Ik herhaal hem nogmaals voor je... ik vind Vettel een geweldige kampioen en een genot om naar te kijken. Hamilton is alleen iets beter, en daar is eigenlijk iedere kenner, oud coureur of wie dan ook het wel mee eens... behalve jij.

      • + 0
      • 3 nov 2018 - 16:40
  • The dre

    Posts: 2.184

    Mischien wel het jaar waarin ik het meest heb genoten van de sport.
    Ongekend spannend.

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 17:12
    • Snork

      Posts: 10.781

      Snap ik. Voor mij waren de meest spannende jaren de periode waarin Senna en Prost tegen elkaar streden.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 17:47
    • Het jaar dat ik me echt begon te ergeren aan Olav, want hij wist niet dat Hamilton gewonnen had toen die over de streep ging. Hij wees hem diep af en preekte een teleurstelling, en toen ineens..Ja, Olav werd wakker.. duurde nog even, en toen had hij het ook door dat Ham WK was geworden.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 22:52
    • PhyF1

      Posts: 242

      Jep, terwijl ze het op Sky direct doorhadden.

      • + 0
      • 3 nov 2018 - 00:26
    • gizmo

      Posts: 262

      Klopt, ik ergerde me er toen ook aan. Als je de race volgt en zo'n cruciaal detail mist is toch wel heel erg jammer.

      • + 0
      • 3 nov 2018 - 09:04
  • Nádat papa Massa en het gehele Ferrari kamp aan het juichen was gooide ik uit teleurstellingen de tv meteen uit (ben een McLaren fan). Balen als een stekker, weer geen titel.
    Paar tellen later toen mijn vriendin (nu vrouw) de tv weet aanzetten vroeg ze mij; die Nicole van de Pussycat Dolls gaat toch met Lewis. Ik, nog half chagrijnig; ja, hoezo? Waarom is ze aan het juichen dan? Zei ze. Ik kijken, man man man wat was ik door het dollen. Ze houdt me er nog steeds mee voor de gek. ;-).
    Mooie tijden, veelste lang geleden helaas. Zal ook nog ff duren vrees ik.

    • + 2
    • 2 nov 2018 - 18:11
    • Jammer dat je vrouw geen account heeft op deze site, die heeft er tenminste verstand van ;)

      • + 5
      • 2 nov 2018 - 18:20
    • Och och die reactie van vader Massa, is er ook één om niet te vergeten. Dat bleef toen maar in de rondte gaan met zijn koppie :)

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 18:22
  • En dan te bedenken (dat vergeet men vaak bij 2008) dat Kubica in de mindere BMW ook heel lang meedeed om de titel door super constant te presteren.

    Uiteindelijk deed BMW niks meer aan die auto en ging alle focus (helaas) naar 2009, en toen werd de BMW echt teveel zoek gereden. Was echt een jaar waarin je het talent van Kubica kon zien.

    • + 1
    • 2 nov 2018 - 22:12
    • Het hielp natuurlijk ook niet dat Kubica in de laatste 9 wedstrijden 6 keer achter teamgenoot Heidfeld finishte (maw hij haalde er niet alles meer uit). De enige reden dat hij kon meedoen was door het belachelijk aantal fouten dat zowel Hamilton, Raikkonen als Massa maakte.

      • + 0
      • 3 nov 2018 - 01:17
    • Klopt, de 3 coureurs die je noemt maakten inderdaad veel fouten. Het niet maken van fouten is dan ook gewoon een kunst (Kubica in dit geval).
      In mijn ogen (omdat de BMW niet zo snel was als de de Ferrari en de McLaren) gewoon knap dat hij zolang mee kon doen om de titel.

      De 10-8-6 etc puntentelling hielp daar wel ook bij, net zoals in 2003 toen Kimi maar 1 race won. Wat dat betreft vind ik de huidige (maar ook de oude 10-6-4) telling wel beter.

      • + 0
      • 3 nov 2018 - 10:31
  • PhyF1

    Posts: 242

    Prachtig, als je de ontknoping op deze manier in een film geschreven had zouden mensen keer niet geloven, maar het gebeurde gewoon. Te gek.

    • + 0
    • 3 nov 2018 - 00:23
  • James

    Posts: 1.652

    Ik vond het in de eerste plaats een heel knappe overwinning van Massa. Het kampioenschap verloor hij eerder in Hongarije en Singapore, waar hij 2 overwinningen en meer dan 20 punten t.o.v. Hamilton verspeelde door motorpech en een falend lichtensysteem. Toch behaalde Massa nog 6 overwinningen (meer dan Hamilton) en het was dan ook geen toeval dat het puntensysteem een jaar later werd herzien.

    • + 0
    • 3 nov 2018 - 00:34

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Brazilië
  • Geb. datum 21 apr 1981 (40)
  • Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park