user icon

Verstappen heeft er een gedenkwaardig record bij

  • Gepubliceerd op 02 nov 2018 10:57
  • comments 55
  • Door: Niels Langenberg

In de Grand Prix van Mexico van afgelopen weekend boekte Max Verstappen zijn vijfde overwinning en daarmee heeft hij weer een record te pakken. Nog nooit kwam het namelijk voor dat een coureur vijf keer zegevierde, terwijl hij nog nooit een pole position had gepakt. Eddie Irvine en Bruce McLaren wonnen vier Grands Prix, maar stonden nooit op pole position. 

Max Verstappen kan niettemin nog altijd de jongste coureur ooit worden die pole position pakt. Wanneer hij op Interlagos of in Abu Dhabi de snelste gaat zijn in de kwalificatie, dan neemt hij het record over van Sebastian Vettel. De Duitser was 21 jaar en 139 dagen oud toen hij in 2008 op Monza in zijn Toro Rosso de pole position pakte.

In Mexico won Verstappen dan wel, maar op zaterdag was hij nog aardig gefrustreerd. De Nederlander was het hele weekend de snelste, maar op het 'moment supreme' ging teamgenoot Daniel Ricciardo met de pole position aan de haal. Er zijn dus echter nog twee mogelijkheden voor de Red Bull Racing-coureur.  

Reacties (55)

Login om te reageren
  • records zijn altijd leuk om gebroken te worden ook door Verstappen zelf, dat weet ik zeker!

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 10:59
    • Dit is helaas een record van niks. Eerder een anti-record. Vooral het 'nooit' in het ' 5x winst terwijl hij nog nooit op pole stond' maakt het nou niet bepaald indrukwekkend of gedenkwaardig.
      Erg vergezocht dit, als je het mij vraagt..

      • + 1
      • 2 nov 2018 - 11:42
    • Dit bewijst weer dat het een echte racer is, RJHVANDAAG, die heeft geen pole nodig.

      • + 9
      • 2 nov 2018 - 12:02
    • FredEx

      Posts: 446

      tuurlijk houden ze zich daar ook tussendoor meebezig,....nog mooier,hij zit al te denken aan de 4 plaats van bottas.......11 puntjes geloof ik ?!!

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 13:01
    • MisterT

      Posts: 2.006

      Eens met caracciola?

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 13:01
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      @RJHVandaag

      Anti-record?

      Dat Vettel nog nooit gewonnen heeft na een start buiten de top 3. Dat vergelijkend met Max' podia na starts in de achterhoede... Ik vind dat laatste meer een prestatie dan het eerste.

      • + 2
      • 2 nov 2018 - 13:21
  • GHM65

    Posts: 663

    Ik zeg: 'Opvoeren die brommer, alles of niets!'

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 11:00
    • RemcvR

      Posts: 120

      Amen

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 18:44
    • Gewoon alles uit die kist halen, die bak is sowieso niks waard en naar de klote, dus haal er alles uit totdat ie in de fik staat. All or nothing. Trap die pedaal in totat je het asfalt voelt.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 20:55
  • tazz

    Posts: 155

    Misschien in Interlagos als de weersomstandigheden meezitten. In het droog is zowel Interlagos als Abu Dhabi Mercedes terrein.

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 11:01
  • Deze discussie heb ik ook al vaker gehad hier deze week.

    Schumacher had 5 zeges voor zijn eerste pole.

    Denny Hulme had 6 zeges voor zijn eerste pole.

    Stewart had 7 zeges voor zijn eerste pole.

    Hij is puur degene met meeste zeges zonder pole maar nog niet degene met meeste zeges voor de eerste pole dus.

    • + 6
    • 2 nov 2018 - 11:04
    • Inderdaad, het kwam wel al eerder voor. Alleen sloegen die er dan in om daarna nog een pole te pakken waardoor het record verviel.

      Wie is Eddie Ervine overigens?

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 11:05
    • Lobster69

      Posts: 514

      Sloegen die er dan in? Waar sloegen die in dan? Ik weet wel dat Senna op Irvine in sloeg maar dat had niets met pole position te maken. Lol

      Eddie Ervine, ken ik niet. Waar haal je die naam vandaan?

      • + 2
      • 2 nov 2018 - 11:18
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Eddie Irvine is die Ier die in Suzuka ooit een mep van Ayrton Senna incasseerde nadat hij zo brutaal geweest was Ayrton in te halen om zich te unlappen.

      • + 1
      • 2 nov 2018 - 11:21
    • Toen Irvine zich unlapte was Senna zo pissed dat hij na de race verhaal ging halen bij Eddie, maar feitelijk was de arrogante en onverschillige houding van Irvine ten opzichte van Senna de echte reden dat Senna uit z'n plaat ging en hem sloeg..
      Geweldige manier om bij je debuut naam te maken, de allergrootste van dat moment compleet over de emmer krijgen :-) Het F1 wereldje wist gelijk wie Irvine was

      • + 1
      • 2 nov 2018 - 11:27
    • Irvine ken ik wel natuurlijk, intussen aangepast in het artikel.

      • + 1
      • 2 nov 2018 - 11:48
    • Lobster69

      Posts: 514

      Pastor. Wat verwacht je anders van een Noord-Ier. Die zijn nu eenmaal zo. Maar dat wist Senna niet. Vond het wel lachen.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 13:08
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      @Trademark

      Dus Verstappen gaat zichzelf dit "record" weer ontnemen :)

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 13:22
    • Lobster69

      Posts: 514

      Als we RUTH moeten geloven wel. Overigens ben ik een andere mening toegedaan.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 13:38
    • Houwimmie

      Posts: 527

      "Nog nooit kwam het namelijk voor dat een coureur vijf keer zegevierde, terwijl hij nog nooit een pole position had gepakt."
      Maw, bovenstaande zin is totaal niet waar, want het viel wel al 3 keer voor.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 13:53
    • Dat zeg ik toch.. :p

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 14:12
    • @houwimmie,want het viel wel al 3 keer voor.?????? Rare zin vorming.

      Het KWAM(!!) wel al drie keer voor

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 21:04
    • Buiten dat, het is ook gewoon een functie van de omstandigheden. Die Red Bull is toch best vaak de snelste auto qua race pace en vrijwel nooit in de kwalificatie (Monaco en Mexico als uitzondering).

      Dus een pole zit er inderdaad niet snel in, maar een race winnen is prima mogelijk met die auto. Als het een beetje mee zit om de auto's die beter kwalificaren in te halen.

      Al had Verstappen die pole natuurlijk gewoon prima kunnen pakken in Mexico laatst. Ricciardo heeft de laatste paar jaar wel 3 poles gehaald met die RBR.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 21:28
  • Een beetje een nietszeggend record. Heeft mi geen enkele waarde.

    • + 2
    • 2 nov 2018 - 11:09
  • mario

    Posts: 9.204

    Even een wit voetje halen bij de andere coureurs en in Brazil krijgt hij 'm dan ;)

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 11:20
  • ThumbsUp

    Posts: 804

    Ook heeft die het record gehaald voor jongste coureur die 2 jaar op rij dezelfde GP wint. las ik elders

    • + 1
    • 2 nov 2018 - 12:09
    • Dat is toch ook logisch aangezien hij nog altijd de jonger is dan de 1 na jongste winnaar was.. ;)

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 12:16
    • Ik dacht dat Hamilton 2e op dat lijstje zou staan maar die won pas in Hongarije 2013 op Zijn 28e 2x op rij dezelfde grand prix.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 12:22
  • Forzajost

    Posts: 71

    En volgend jaar door Gasly om zijn oren worden gereden. Is dat ook een record?

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 12:11
    • @forza, dat is ook een record. Maad die gaat voorlopig alleen door Hartley geheeld worden. Gasly heeft naar mijn idee geen schijn van kans de komende jaren tegen Verstappen

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 12:18
    • Nee dat is geen record. Dat is een wonder.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 13:32
  • Als baby kon ik al poepen voor ik kon praten !! Kom daar maar eens om. Je kan ook records zoeken.
    Grote flauwekul !!

    • + 1
    • 2 nov 2018 - 12:34
    • Lobster69

      Posts: 514

      Dus je praatte eerder van achteren dan van voren. Leuk.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 13:42
    • Snork

      Posts: 13.519

      Records koop je niks voor, resultaten op zondag tellen.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 17:57
    • Een keurig onderhouden en mooie Opel Record is niet voor niets te koop. Prima wagens, vooral die stoelen met ribstof.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 18:25
  • Gewoon de Renault op party mode in het kwardraad zetten voor de pole en alleen een paar ronden rijden voor dat de motor de geest geeft..

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 12:39
  • sailor

    Posts: 10.753

    Ach, als je maar goed zoekt , kun je nog 100 records bedenken

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 13:29
    • Zoiets als de jongste f1 coureur met de meeste dode muggen op zijn vizier?

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 13:34
    • Lobster69

      Posts: 514

      Mwahaha, lig in een deuk.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 13:43
    • Heeft ie ook niet het record de jongste f1 rijder zonder rijbewijs?

      • + 2
      • 2 nov 2018 - 13:54
    • Als eerste F1 coureur die in 'n reclame van Jumbo meespeelde.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 19:02
  • Agostini

    Posts: 69

    Ik heb zojuist het record "Meer-dan-5-minuten-lachen-om-de-absurditeit-van-records-zoals-Max-die-5-overwinningen-behaalde-zonder-pole" gehaald.
    Goed he! :)
    En ook al bijna het record van zinnen met de meeste streepjes erin :)

    • + 1
    • 2 nov 2018 - 13:34
    • Tegen de records van Giacomo kunnen kunnen we niet op. Lol

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 21:35
  • mbeckers

    Posts: 16

    Zo kunnen je wel van alles een record maken, en ik denk dat Max dit al helemaal niet boeit.

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 13:35
    • Lobster69

      Posts: 514

      Nee, maar ons wel. Kun je tenminste nog eens lachen. Niet zo zwaar tillen joh. Dat is slecht voor je rug.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 13:45
    • Inderdaad, beetje humor is altijd welkom.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 13:57
  • CuxKix

    Posts: 47

    Nou, wat een 'gedenkwaardig' record. Is in mijn optiek niet eens een record om bij stil te staan!

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 13:59
  • Het zou een mooi record zijn als Max wereldkampioen wordt zonder 1 pole ?

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 14:18
  • JM_K

    Posts: 979

    Records zijn leuk.. maar deze??

    Wat is dit voor een record????

    Nog nooit heeft een Nederlander 2 x de GP van Mexico gewonen.. wow!

    Op naar Brazil

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 14:58
    • ...terwijl iemand ook op die dag WK werd ;-)

      • + 1
      • 2 nov 2018 - 20:25
    • JM_K

      Posts: 979

      idd... voor de 5de keer ;-)

      • + 0
      • 3 nov 2018 - 08:25
  • Record van jongste pole had hij dit jaar kunnen pakken, in Monaco en in Mexico.. Ironisch genoeg waren dat de enige 2 poles dit maar die naar Daniel Riccardo gingen.. Monaco was Max’s eigen schuld, Mexico pech met het brake by wire systeem op de achterremmen.. Het is jammer, maar denk niet dat Max dat record nog gaat pakken, of er moet wat vreemds in Brazilie of Abu Dhabi gebeuren, mazzel met regen ofzo..

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 19:43
    • Ricciardo had hetzelfde probleem als Verstappen (ging overigens om de motor mapping). Alleen ging Ricciardo er net iets beter mee om. Of had er iets minder last van door zijn rijstijl, zoals je wilt.

      2016 had Ricciardo ook pole in Monaco. Dus er waren 3 kansen om pole te pakken met een Red Bull.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 21:33
    • Het zou mooi zijn als Max in de eindstand voor de 2e Mercedes eindigt, die pole zal me worst zijn.

      • + 0
      • 2 nov 2018 - 21:37
  • Zo daar zijn jullie rap achter zeg!

    • + 0
    • 2 nov 2018 - 21:20

SA Grand Prix van Saoedi-Arabië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    14:30 - 15:30

    Vrije training 3

    15:00 - 16:00

    Race

    18:30 - 20:30

  • Vrije training 2

    18:00 - 19:00

    Kwalificatie

    18:00 - 19:00

    Snelste ronde

    18:30 - 20:30

SA Grand Prix van Saoedi-Arabië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    18:30 - 20:30

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    18:00 - 19:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    18:00 - 19:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    18:30 - 20:30

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.514
  • Podiums 96
  • Grand Prix 255
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (24)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit