user icon

Fernando Alonso: "Een full-time IndyCar-seizoen voor 2019 is nooit mijn plan geweest"

  • Gepubliceerd op 20 okt 2018 16:30
  • comments 16
  • Door: Tom van Hooft

Fernando Alonso heeft aangegeven dat een volledig IndyCar-seizoen voor 2019 nooit het plan is geweest. Deze uitspraak kwam daags nadat McLaren had besloten om in 2019 geen full-time auto in te zetten bij de IndyCars.

McLaren was aan het evalueren of men deel kon nemen aan het IndyCar-kampioenschap in 2019. Alonso kondigde afgelopen augustus aan dat hij in 2019 niet deel zou nemen in de Formule 1 en heeft vorige maand in Birmingham, Alabama voor het eerst met een IndyCar op een road course gereden. Dit leidde tot speculaties dat hij in 2019 naar de IndyCar Series zou verhuizen. Veel speculaties kwamen los en men dacht dat McLaren met Zak Brown en Andretti Autosport een deal aan het maken was. Dit bleek niet zo te zijn, mede door de slechte band tussen Alonso en Mclaren aan de ene kant en Honda aan de andere kant.

Echter, de aankondiging van Alonso dat hij geen full-time zitje voor 2019 zoekt zou niet betekenen dat de Spanjaard de Indianapolis 500 voor 2019 zal laten lopen. "Ik ken deze situatie al sinds augustus. Het zal niet van invloed zijn op mijn toekomstplannen," vertelde Alonso aan Movistar.

"Ik ging naar de Verenigde Staten en testte in september een IndyCar om te weten hoe de auto's aanvoelden, maar er was geen verborgen agenda, geen plan voor de toekomst." De relatie tussen Alonso en McLaren zou bekoeld zijn geraakt. Alonso over het niet kunnen samenstellen van een IndyCar-team door McLaren: "Zak heeft het aangekondigd, ik heb het gelezen. Het was een tegenvaller voor mij, maar van de andere kant ook weer niet omdat het nooit de bedoeling was een volledig IndyCar-seizoen te rijden. Ik heb mijn verplichtingen bij Toyota in het WEC, daar wil ik kampioen worden."

Verder bevestigde de tweevoudig wereldkampioen dat hij een optie heeft voor de Indianapolis 500 van 2019. Eerder wisten wij al te melden dat dit via het satelliet team van Andretti Autosport zou kunnen dat gebruik maakt van Chevrolet motoren. Daardoor heeft Alonso niets met Honda van doen. "Ik heb een aanbieding voor 2019 om de Indianapolis 500 te rijden maar ik heb nog geen beslissing genomen."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 7.378

    Kampioen worden met Toyota in het WEC zal niet zo'n probleem worden... Het jaar erop dan maar een vol seizoen IndyCar he....

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 16:35
    • Kampioen worden met Toyota in het WEC zal zeker geen probleem worden, er rijden maar 2 auto's in die klasse, beide Toyota's.
      Er is natuurlijk wel een kans dat ie 2e word, laatste wedstrijd is toevallig ook gewonnen door de andere auto, die zonder Alonso.

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 17:56
  • Volgens mij zei @Matan, die in Spanje in dezelfde Residentie in Spanje als een familielid van Fernando woont op 11 aug 2018 : "Fernando gaat zeker richting Indy Car in 2019 . Krijgt een top auto en een heeeel dik salaris. Alonso een super piloot en een nog betere zakenman . Volgend jaar WEC met Toyota en Indy Car . Dik betaald uiteraard ."

    Wat/wie is er tussen gekomen @Matan?

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 16:58
  • Ik hoop dat hij de Indy 500 gaat rijden. Maar Alonso kennende krijgen we de komende maanden eerst nog wekelijks te horen dat hij het nog niet zeker weet, terwijl hijzelf de keuze al lang gemaakt heeft...

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 17:00
  • JV fan

    Posts: 2.060

    hmm schijn wel dat ie de rechten heeft gekocht voor de spaanse televisie om indycar uit te laten zenden...

    en laat Briatore dat in 2003 ook hebben gedaan bij de spaanse tv voor de formule 1..

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 17:15
  • markos

    Posts: 338

    Die man ziet er zonder baard gewoon ook niet uit hè 😂

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 18:13
    • Dacht ff dat een oude foto was

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 20:16
    • Elpeos

      Posts: 312

      Zeg dames, dit is geen Tinder hè...

      • + 1
      • 20 okt 2018 - 21:40
    • Zeg ouwe Spanjool, laat Markos en mij gewoon ff verwondering (en afschuw blijkbaar :)) over de baard die niet meer is bespreken :)
      Op Tinder snappen ze niet waar we t over hebben.

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 21:56
    • Elpeos

      Posts: 312

      Nee joh ik plaag jullie maar, geniet lekker van elkaars aanwezigheid :)

      • + 1
      • 20 okt 2018 - 22:03
    • Dat was mij duidelijk en vond t wel humor. Vandaar ook t plusje. Markos vindt m niet aantrekkelijk meer whaha

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 22:41
    • Elpeos

      Posts: 312

      Oké is goed

      • + 0
      • 21 okt 2018 - 00:01
    • markos

      Posts: 338

      LOL :-D

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 15:48
  • StevenQ

    Posts: 6.840

    Daarom testte hij natuurlijk een Indycar op een road course, omdat hij alleen de Indy500 wil rijden.

    leuk verzonnen Fernando, maar dat het niet lukt wil niet zeggen dat je het niet wilde

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 19:28
    • Zegt ie toch ook gewoon. Het was een tegenvaller staat er. Maar dat wist ie al in september voor ie ging testen.

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 20:22
  • Wel opvallend dat hij blijkbaar geen matties meer is met Brown. Je zou toch verwachten dat je dan ff met elkaar belt

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 20:20

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 79
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar