Jenson Button: "Ik kan niet wachten op de eerste tests"
- Gepubliceerd op 04 feb 2011 14:45
-
25
- Door: Robin Smeets
"Het is best raar als je bedenkt dat dit pas mijn tweede seizoen gaat worden bij McLaren. Ik voel me hier zo op mijn gemak dat het lijkt alsof ik er al veel langer race", vertelde Button bij de presentatie van de MP4-26. "Volgens onze simulaties liggen de Pirelli's mij veel beter en ik hoop daar tijdens de races veel voordeel uit te kunnen halen."
"Vandaag markeert het begin van ons nieuwe seizoen. Het lijkt alsof we al erg lang niet meer gereden hebben. Ik kan niet wachten om voor het eerst in de MP4-26 te kruipen."
Trending nieuws
-
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team McLaren
- Punten 37
- Podiums 0
- Grand Prix 41
- Land GB
- Geb. datum 19 jan 1980 (46)
- Geb. plaats Frome, Somerset, GB
- Gewicht 72 kg
- Lengte 1,82 m
67.104 reacties op McLaren
23 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Jenson Button
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.583 reacties op McLaren
163 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (25)
Login om te reagerenPosts: 622
Ja vlammen met dat HOK !
Posts: 866
HOK?
Posts: 4.499
Jenson wordt wereldkampioen.
Kan ik in ieder geval na het seizoen zeggen: \"Ik heb het voorspeld!\"
Posts: 1.278
Als de Pirelli\'s inderdaad snel slijten kan Jenson hier wel eens voordeel uit halen. McLaren doet quasi altijd mee voor de wereldtitel én hebben dit jaar het voordeel dat ze in 2009 al het verst stonden met hun KERS systeem. Niet onbelangrijk voor 2011
Posts: 11.414
Button heeft zelf aangegeven dat hij in de kwalificatie voordeel ziet bij de nieuwe banden.
Of Button goe om kan gaan met bandenslijtage moeten we nog maar zien. Afgelopen seizoen ging het vaker fout dan goed.
Posts: 1.745
ehhhhhhh nee
Posts: 81
@patrickl, hoe kom je daar nou bij.
Als iemand met bandjes om kan springen, dan is het button wel.
Niet dat ik fan ben van hem, maar dit is een onterechte opmerking.
Posts: 138
@patrickl: Uhhm, heb jij naar andere F1 races gekeken dan ik¿ Button kon soms 2 tot 3 keer zo lang op een setje rond rijden dan de rest van het veld. Volgens mij ben jij in de war met Hamilton of zo....
Posts: 11.414
Als er iemand vaak zit te mekkeren over problemen met de banden dan is het Button wel. Alleen voorbijgestreefd op dat gebied door Schumacher en Massa.
Inderdaad moest Button af en toe noodgedwongen een afwijkende strategie volgen. Dat wil nog niet zeggen dat hij langer met de banden door kan gaan. Eerder dat hij GEDWONGEN werd er langer mee door te rijden omdat hij zo beroerd kwalificeerde. Dat dan weer juist doordat hij niet goed met de banden om kan gaan.
Zo hebben alle coureurs wel een voorbeeld van waar ze langer door reden op een set banden. Hamilton in Brazilie 2009, Webber in Hongarije 2010, Vettel in Monza 2010 en zo is er vast voor elke coureur wel een voorbeeld te verzinnen.
Punt is alleen. Zo\'n strategie is suboptimaal, dus dat doe je alleen maar als er ergens al wat mis was gegaan.
Aan de andere kant zijn er dus de voorbeelden zoals dit seizoen Australie, Maleisie, Spa en Korea waar Button zijn banden duidelijk te snel versleten had.
Posts: 11.414
En bovendien, Button zegt het zelf dus in zijn interview. Dat hij met name aan zijn kwalificatie probleem denkt te kunnen werken door de Pirelli\'s.
\"At quite a few grands prix last year I wasn\'t happy with my qualifying performance but races were very competitive. It\'s an area I need to work on, but all we can do off the circuit is work on areas that I think are going to help me and one area is with Pirelli.\"
Posts: 138
Lol, das wel een hele interessante manier om het te bekijken. Niet de goede, maar wel interessant. Het is algemeen bekend dat Button met zijn \'smooth style\' beter met de banden om kan gaan, dat was niet alleen afgelopen seizoen zo, maar de voorgaande seizoenen ook al. Ja, Button kwalificeerde niet best, maar daar had zijn banden strategie niet heel erg veel mee te maken. Het feit dat je alleen winst kan halen uit het zuinig om gaan met de banden, is een bewuste tactiek, niet een noodgedwongen tactiek. Al moet ik inderdaad wel eerlijk toegeven dat hij in Korea alles behalve zuinig was met de banden. De rest van het seizoen was het allemaal een bewuste tactiek.
Posts: 11.414
Ja, laat je er vooral niet van weerhouden om met argumenten te komen ... \"
\"Het is algemeen bekend dat Button met zijn \'smooth style\' beter met de banden om kan gaan\"
Dat is een mening die vaak herhaald wordt ja. Niet onderbouwd door enige feiten.
Het team heeft bijvoorbeeld gezegd dat ze helemaal niet zien dat Button de banden beter spaart. Denk toch dat die het wel kunnen weten. Zo\'n uitspraak neem ik dan dus serieuzer dan een fan die zegt \"het is algemeen bekend dat\" zonder dan echt met feiten te komen.
Ik noem 4 races waar Button de banden sneller versleet dan de concurrentie. Dat het zo vanzelfsprekend is dat hij langer met zijn banden kan is dus overduidelijk incorrect.
Button is inderdaad een coureur die vaak zijn banden spaart (vrijwel altijd noodgedwongen), maar dat wil niet zeggen dat de andere coureurs dat niet net zo goed kunnen. Sterker nog, er is van alle coureurs zat bewijs dat ze dat ook gewoon kunnen.
Het is, zoals Button zelf ook al aangeeft, eerder andersom. Button KAN alleen maar zo zuinigjes rijden. Hij kan niet schakelen van rijstijl zoals andere coureurs wel kunnen. Button is keer op keer niet in staat om zijn banden op de optimale temperatuur te krijgen binnen een enkel rondje zoals nodig voor de kwalificatie. Blijkbaar is dat met deze Pirelli\'s dus makkelijker.
Kortom, Button zal dus best voordeel kunnen hebben van de Pirelli\'s, maar dan eerder om zijn probleem tijdens de kwalificatie op te lossen dan dat hij nou zo ontzettend veel langer door kan met de banden dan de andere coureurs.
Posts: 866
Button geeft inderdaad zelf niet aan dat ie zo\'n banden specialist is....dat hebben de commentatoren er van gemaakt..Dat ie Smooth rijdt is wel een fact...ik ben het hier met Patrick eens.
Uiteindelijk heeft Jenson nergens een overwinning gehaald doordat ie zo goed met zijn banden omging.Dit waren strategische beslissingen.
Posts: 45
oo wat een grotebek weer het zijn echt weer engelsen
Posts: 138
Leg uit, grote bek¿ Waar zegt hij iets wat daarop duidt¿
Posts: 561
@PatrickL zoals er hier al meer aan je verstand proberen te peuteren was juist Button die zo goed met zijn banden wist om te gaan vorig seizoen en iedereen verbaasde hoelang hij het in de races volhield, het was Lewis die daarentegen vaak desperate over de radio schreeuwde dat z\'n banden eraan gingen... Nee Patrick jij wil het weer zien zoals jij het ziet niet de realiteit. Net zoals \"suboptimaal\" ook een woord wat alleen in Patricks wereldje bestaat...
Posts: 11.414
Geef maar een voorbeeld waar Button langer door KON met zijn banden.
Posts: 5.792
Geef hem nu gelijk anders slaapt Pat weer niet hahahaha
Posts: 11.414
Lol, ik heb gelukkig niet veel slaap nodig :)
Maar serieus, als mensen een onderbouwing hebben voor een bepaalde mening dan hoor ik dat graag. Om in een discussie gewoon een mening neerkwakken zonder onderbouwing heeft niet veel zin.
Posts: 138
Ik ga niet eens meer de moeite doen. Ik liep eerder al eens tegen dezelfde muur aan en ik doe het verdorie gewoon weer. Soms heb je van die mensen die zo ontzettend overtuigd zijn van hun eigen gelijk, dat je kan lullen als brugman, maar er totaal geen enkele beweging in zit. Ik vind het overigens wel knap hoe je zelfs steeds met \'onderbouwde meningen\' komt, maar er totaal geen zak van klopt wat je zegt. Onderbouwen kan ik waarderen, maar dan moet je de feiten niet steeds zelf verzinnen. Ik heb Martin Whitmarsh afgelopen jaar toch bijna elk weekeinde wel horen roepen dat ze steeds weer in verbazing waren hoe lang Button zijn banden nog in optimale conditie kon houden. Maar goed, tis weer praten tegen een muur. Behoorlijk kansloos dit....
Posts: 11.414
Beschrijf je nou jezelf?
Hoe dan ook. Neem maar inderdaad maar niet de moeite. Blijf gewoon bij je mening en probeer het niet te onderbouwen. Je zou er eens achter komen dat je er gewoon naast zit. Dat je mening totaal geen fundament heeft. Je zal eens wat leren ... gatver de gatver.
Wederom begrijp je ook gewoon het verschil niet. Button MOEST een paar keer (met name door slechte kwalificaties) wat langer door rijden ja. Dan kan het best zijn dat Whitmarsh daar lovend over was als het ook lukte om daarmee wat (langzamere) auto\'s voorbij te komen (waar hij sowieso al voor had moeten staan). Het zegt uiteindelijk geen moer over of een andere coureur niet hetzelfde had gekund als hij het had moeten doen.
Nogmaals, er zijn plenty voorbeelden dat ze het gewoon WEL allemaal kunnen. Alleen doet dus normaal gesproken geen hond dat, want het is gewoon langzamer. Anders deed iedereen het wel.
Het enige wat die \"smooth\" rijstijl van Button wil zeggen is dat hij een hele ronde lijn door de bochten maakt. Daarmee zet hij langdurig hele hoge zijdelingse krachten op de banden. Als de McLaren engineers dan zeggen dat ze niet zien dat de ene rijstijl beter voor de banden is dan de andere dan zegt dat genoeg. Althans als je open staat voor de feiten in plaats van domme presentatoren na te papagaaien die niet snappen wat \"smooth driving style\" betekend.
Ook zo komisch, Schumacher zegt een paar dagen terug nog dat de nieuwe Pirelli\'s beter zijn voor hem. Sterkere voorbanden die een overstuurd karakter geven. Weten we het nog? Schumacher had toch zo\'n beetje de tegenovergestelde rijstijl van Button? De Button die van onderstuur houdt?
Als we van de feiten uit gaan dan zal het voor Button dus wellicht makkelijker zijn om de banden op temperatuur te krijgen tijdens de kwalificatie, maar zal hij er eerder nadeel van ondervinden tijdens de race. Als we Schumacher en Button tenminste mogen geloven.
Posts: 138
Nah, want iedereen was er van overtuigd dat Hamilton Button afgelopen jaar weg zou blazen. Echter omdat Hamilton zo\'n aggressieve rijstijl heeft en Button juist een iets voorzichtigere aanpak hanteert, kwamen ze allebei op ongeveer hetzelfde resultaat uit.
Ik lees genoeg van jouw reacties om te weten dat je kan geven en nemen en dat je genoeg verstand hebt van de F1, maar ook dat je in sommige discussies alleen jouw eigen mening als de ware ziet. Er zijn legio voorbeelden waarin je kan zien dat Button niet altijd gedwongen voor een lange stint koos. Al heb je wel gelijk dat hij soms voor die optie moest kiezen omdat zijn kwalificaties tegenvielen. Maar ook als hij vooraan startte koos hij voor een langere stint. Niet omdat het moest, maar omdat het kon. Het is niet alleen iets wat de commentatoren de wereld in hebben geholpen, maar ook wat de resultaten uitwezen.
Posts: 11.414
Het is maar wat je weggeblazen noemt.
Hamilton was gemiddeld 2 a 3 tienden sneller dan Button in de kwalificatie. Vergelijkbaar met het verschil tussen Rosberg en Schumacher en dat tussen Alonso en Massa. Dat is dus nog best extreem.
In de kwalificaties stond Button er slechts 6 keer voor. In 4 van die gevallen stond Hamilton binnen een paar ronden alweer voor Button.
Buiten Australie en China is Button daardoor alleen maar \"voor\" Hamilton gefinished als Hamilton uitviel.
Dat Button in het puntenklassement nog mee kwam met Hamilton kwam hoofdzakelijk doordat Hamilton veel meer pech had. Daar verloor Hamilton 49 punten mee en Button 16.
Bovendien is het puntensysteem inderdaad zo dat als Button steeds 1 of 2 plekken achter Hamilton finished dat hij dan nauwelijks punten verliest.
Het gat was wellicht niet zo groot, maar het was toch wel extreem consequent in het voordeel van Hamilton.
Posts: 204
@patrickl
korea,autralië om er even snel 2 te noemen
Posts: 11.414
Dat zijn voorbeelden waar Button zijn banden snel versleet ja.
Ik vroeg om een voorbeeld waar Button zijn banden LANGER goed hield dan andere coureus konden en zo een voorsprong pakte.