user icon

Raikkonen in biografie: "We lagen op het strand bier te drinken"

  • Gepubliceerd op 21 aug 2018 09:10
  • comments 51
  • Door: Niels Langenberg

Kimi Raikkonen is niet een man waar we op dit moment medelijden mee hoeven te hebben op het gebied van welvaart en rijkdom. Toch is dat niet altijd zo geweest. Dat verklaart hij in 'The Unknown Kimi Raikkonen', een boek over zijn eigen leven. 

"Mijn broer Rami was mijn monteur. We reden in een oud busje naar de races. Toen snapte ik het allemaal al, verdomme. Mijn ouders hadden al het het geld er in gestopt en toen we er aan kwamen, dacht ik dat ik het nergens zou gaan maken."

In zijn race-beginjaren, moest The Iceman verplicht het leger in. Hij beschrijft hoe hij één avond laat en dronken terugkeerde naar zijn militaire post. Raikkonen wist dat er een straf boven zijn hoofd hing en was bang dat hij een race moest missen. Om niet gestraft te worden, verdween hij in de ochtend met de noorderzon.

"Ze riepen me achterna en waren heel boos. Want niet alleen was ik dronken, ik ontsnapte ook nog eens een keer. Maar we hebben alleen maar op het strand gelegen en bier gedronken." Uiteindelijk maakte de Fin een deal, dat hij mocht racen wanneer hij zou terugkeren naar de militaire post. 

Nog één verhaal dat opvalt, is dat Raikkonen in 2012 tussen de Grands Prix van Bahrein en Spanje zestien dagen dronken was. In die laatste race finishte hij echter wel als derde. 

Reacties (51)

Login om te reageren
  • kortvdl

    Posts: 1.051

    Ouwe alcoholist, wie had dat gedacht!

    • + 0
    • 21 aug 2018 - 09:24
    • Rimmer

      Posts: 8.308

      Gewoon een gezonde dorst.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 09:26
    • The dre

      Posts: 2.184

      Fin, die drinken veel :)

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 09:29
    • Ik wilde net tikken dat hij een echte Fin is. Die houden wel van een (zelfgestookte) wodka. Ondanks de hoge accijnzen, zuipen die grote hoeveelheden weg.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 10:00
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      Drank doet wat met je spraakcentrum in de hersenen, zo blijkt.

      • + 2
      • 21 aug 2018 - 10:20
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Het leuke aan overmatig alcoholgebruik is dat het lange tijd goed kan gaan.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 10:40
    • Finnen en alcohol kan geen verrassende combinatie zijn..

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 10:48
    • Mooi dat hij na al die jaren toch zo gewoon is gebleven :)

      • + 1
      • 21 aug 2018 - 11:15
    • Zucht

      Posts: 452

      Volgens recent wetenschappelijk onderzoek aan de universiteit van PunghhPonngh is Fins bloed opgebouwd uit rode bloedlichaampjes, witte en alcoholische.
      Bij de gemiddelde Fin uit de controlegroep bestond het bloed voor 63% uit alcoholische bloed lichaampjes.
      Echt waar!

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 13:45
    • Misschien zit daar t geheim in die Ferrari motor , Kimi heeft alcohol in die tank gegooid

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 18:43
  • Kun je nagaan als hij er een meer gezonde levensstijl op na had gehouden.

    Een kennis van mij (oud karter) heeft tegen Kimi gereden in de karts, en Kimi was eigenlijk altijd lui maar was iedereen op puur talent te sterk af. Als hij dat pure talent had gecombineerd met hard werken had er nog veel, veel meer ingezeten dan die ene titel.

    • + 2
    • 21 aug 2018 - 09:34
    • Mee eens. Het is vast niet toevallig dat de twee grootste slaafjes in de F1 beiden een Fins paspoort hebben.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 09:40
    • En allebei niet zo spraakzaam ook al is Bottas dat iets meer dan Kimi. Ik weet alleen niet of Bottas ook zo een partynummer en zuiper is als Kimi. Die staat er wel om bekend.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 10:01
    • Joeppp

      Posts: 4.175

      Ach wat is lui. Ik verspil mijn tijd ook het liefst nuttig.

      • + 1
      • 21 aug 2018 - 10:19
  • Beri

    Posts: 2.971

    Bwoah.. Wat een onthulling.. wat een boefje.. dat had ik nou nooooit achter hem gezocht!

    • + 0
    • 21 aug 2018 - 09:42
    • Ik had eigenlijk wel verwacht dat dat de titel van zijn biografie zou zijn: Bwoah! :P

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 10:20
    • Snork

      Posts: 10.608

      En dan in het voorwoord:
      This is.. mwompel...my...uh...bwoah...mompel....ok?

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 11:25
  • Stoer , een echt drankprobleem...

    • + 0
    • 21 aug 2018 - 09:44
    • Ik zit ook aan de drank, maar ik heb er verder geen probleem mee

      • + 3
      • 21 aug 2018 - 10:11
    • En de drank zelf ook niet denk ik.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 10:16
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      Als het maar Heineken is, anders is de hoofdsponsor van de Formule 1 niet blij.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 10:20
    • Problemen drink je gewoon weg. Heb je opeens geen probleem meer.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 10:29
    • @Billgates, maar als dan het kratje leeg is .....dan heb je weer een drankprobleem .

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 10:54
    • Snork

      Posts: 10.608

      Ik denk dat Kimi zijn eigen vustjes thuis heeft staan, met butler. Kratjes is voor het volk.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 11:26
    • @Snork

      Met Buckler? Bestaat dat nog?

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 13:20
    • @Snork: eigen fustjes? Met zo een beertender erbij? Ik denk eerder dat hij een zelf stook ketel heeft om zelf zijn eigen vodka te maken

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 13:20
  • Die alcohol verklaart misschien waarom hij net iets minder is dan Vettel.

    • + 0
    • 21 aug 2018 - 09:53
    • Snork

      Posts: 10.608

      Denk het niet. Kimi heeft afgelopen winter gewerkt aan zijn fitheid en is kilo's lichter dit jaar begonnen, met als doel fitter en sneller te zijn.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 11:28
  • Ik kijk ook soms te diep in het glaasje, maar 16 dagen achter elkaar dronken? Zo gek heb ik het nog niet gemaakt, wat een baas die Kimi! De overige rijders waaronder Max en Lewis zijn echte ranja drinkers. Ik vind dat alle f1 coureurs verplicht straalbezopen moeten starten eerstvolgende gp. Ik denk dat dat het spektakel ten goede zou komen.

    • + 1
    • 21 aug 2018 - 09:59
    • Aah...ge leeft nog.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 10:05
    • Rimmer

      Posts: 8.308

      Lewis is een keer dronken geweest van de shandy. Was geen pretje voor zijn omgeving. Ging spontaan preken en rappen, soort afgetrainde Kanye.
      Max heeft wel eens een biertje met Daniël gedronken, ging redelijk tot ze bij nummer 5 kwamen. Max strompelde nog redelijk ok naar het hotel maar Daniël kwam onderweg Cyril tegen. Hoe dat afliep weten we allemaal.

      • + 8
      • 21 aug 2018 - 10:12
    • Schijnt al regelmatig te gebeuren dat coureurs en engineers straalbezopen aan de race beginnen. Zo waren Grosjean en zijn engineer helemaal lam in Baku.

      • + 2
      • 21 aug 2018 - 10:27
    • De laatste keer dat Lewis dronken was kwam hij thuis met een tattoo op z'n nek met 'Will I Rise'. Hij weet het zelf nog steeds niet.

      • + 1
      • 21 aug 2018 - 11:02
    • @Mag Verslappen Je moet echt wat minder drinken, er staat "Bad MF'er" op Lewis z'n rug.

      • + 1
      • 21 aug 2018 - 11:46
  • Arie54

    Posts: 3.687

    Zo zie je maar weer, die bontkraagjes zuipen wat af.

    • + 0
    • 21 aug 2018 - 10:04
  • Hahaha...wat een baas. Hij heeft in ieder geval geen kleurloos karakter.

    • + 1
    • 21 aug 2018 - 10:04
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      Maar wel wat afstervende hersencellen.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 10:21
    • Ach Rick, die groeien wel weer aan

      • + 1
      • 21 aug 2018 - 10:53
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      @Speedpuppet Niet waar.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 11:38
    • Nou, volgens mij zijn bij jou de humorcellen al gestorven...

      • + 1
      • 21 aug 2018 - 12:08
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      Er is weinig humor aan beschonken mensen die anderen dood rijden.

      • + 3
      • 21 aug 2018 - 12:09
    • Beschonken mensen vergelijken met idioten is dan ook niet nodig...

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 12:23
    • @Rick,

      Heeft hij iemand in dronke toestand dood gereden dan?

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 12:28
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      Nee inderdaad... dronken mensen zijn geen idioten, ze gedragen zich enkel als idioten. En iemand die dat 16 dagen op rij doet is natuurlijk verre van een idioot.

      • + 1
      • 21 aug 2018 - 12:48
    • Correctie, er zijn mensen die zich gedragen als idioten als ze dronken zijn. Echter zijn ze dat vaak ook al als ze nuchter zijn...

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 13:41
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Tis me wat.

    • + 0
    • 21 aug 2018 - 10:39
  • erikworld

    Posts: 927

    Kimi heeft mega veel talent vergelijkbaar met Verstappen.

    • + 0
    • 21 aug 2018 - 11:40
    • Musky

      Posts: 2.187

      Vandaar die sterke verhalen op het forum die geschreven zijn met een flinke borrel achter de kiezen:-)

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 12:42
  • In Oktoker komt het boek in het engels uit, of ga ik het boek de komende 2 maanden hier al lezen, verpsreid over 189 artikels?

    • + 1
    • 21 aug 2018 - 15:35

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team Alfa Romeo Racing
  • Punten 839
  • Podiums 26
  • Grand Prix 122
  • Land FI
  • Geb. datum 17 okt 1979 (41)
  • Geb. plaats Espoo, FI
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit