user icon
user icon

Verstappen voelt niks voor geknutsel aan Formule 1-regels

  • Gepubliceerd op 20 jul 2018 12:55
  • comments 17
  • Door: Jeroen Jonkers

Max Verstappen is van mening dat de opzet van een Formule 1-weekend nu helemaal goed is. Volgens de Nederlander hoeft er niets veranderd te worden aan de huidige puntentelling en hoeft er zeker niet geknutseld te worden aan het format van een raceweekend. 

Max Verstappen Win in Germany? x10 your bet!

"Nee, ik zie niets in al die genoemde veranderingen", aldus Verstappen tegenover GPUpdate.net. "Ik vind dit fijn. Een sprintrace slaat nergens op. Gewoon één grote wedstrijd, klaar. Dat het vrijdag lastig te begrijpen is voor de fans? Dan kom je toch gewoon op zaterdag en zondag? Dat is nog goedkoper ook!"

Er zijn ook geruchten dat Liberty Media het Formule 1-weekend wil inkorten. Ook daar voelt de Red Bull-rijder niets voor. "Nee, gewoon donderdag tot en met zondag. Zo ken ik het ook, zo is het altijd geweest. Hetzelfde geldt voor voetbal, je moet niet opeens de regels veranderen."

Liberty Media heeft aangegeven de puntentelling op de schop te willen nemen. Veel coureurs vinden dit een slecht idee, zo ook Verstappen. "Punten voor iemand die negentiende wordt? Nee, doe maar niet. Het was eerst de top-zes en nu de top-tien dus dat is al flink veranderd. Het moet wel een mooi doel zijn om punten te behalen."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • f1fantje

    Posts: 29

    Niks aan toe te voegen :-)

    • + 0
    • 20 jul 2018 - 13:06
    • Duidelijk.

      • + 0
      • 20 jul 2018 - 13:16
    • Het enige wat Max wil veranderen is de plckorde van de coureurs.

      • + 0
      • 20 jul 2018 - 14:09
    • Ben het met Max eens. In mijn ogen zijn de veranderingen die L M allemaal wil doorvoeren teveel lijkend op de formule van Indy Cars. simpelere aero, versimpeling van motoren, een budget cap , bandenwarmers weg ( werd vanochtend verteld tijdens de FP 1 ) , race in Miami ( gratis !! ), sorry maar LM is de Formule1 aan het veranderen in een Amerikaans circus, de Indy Europa series of Indy 2.0

      • + 0
      • 20 jul 2018 - 14:10
    • Ook geen koekje ofzo? :)

      • + 0
      • 20 jul 2018 - 14:41
    • mario

      Posts: 5.989

      @Hennie: Jij verwisselt LM (net al velen vaak hier) met de FIA....
      Motoren, Aerodynamica, budget cap, velgenmaat, bandenwarmers etc, dat zijn allemaal zaken waar de FIA over gaat en niet Liberty Media!
      Liberty gaat over de locaties, marketing, financiën en de show...

      • + 1
      • 20 jul 2018 - 14:49
    • Mario, sorry voor het verwisselen, maar is het niet zo dat LM eigenaar is en die met de FIA overleggen wat er in de Formule 1 allemaal veranderd ? In principe maakt het weinig uit wie de beslissingen maakt, feit blijft dat ik het gevoel heb dat het een namaak Indycar aan het worden is, veel dezelfde wijzigingen als bij de Indy's.

      • + 0
      • 20 jul 2018 - 15:05
  • Geen fratsen met sprintraces en reversed gridopstellingen en meer van dat soort ongein. Het huidige format is gewoon prima. Puntentelling mag van mij worden overgenomen van de Moto GP, dan krijg je ook meer strijd om de plaatsen 11 t/m 15 ipv dat de coureurs op de spaarstand de race uitcruisen.

    • + 0
    • 20 jul 2018 - 13:06
  • amen, dit riep ik verleden jaar ook al en toen kreeg ik een zooitje millenials of hoe ze die mannetjes van 15/20 ook noemen achter me aan op een andere site die wilde kortere races en minder langere trainingen blablabla. nu horen ze het eens van een andere 20 jarige die er een beetje meer verstand van heeft ;)

    • + 0
    • 20 jul 2018 - 13:38
  • arie51

    Posts: 400

    Punten telling wat veranderen bvb. de eerste 15 maar geen kortere trainingen of 2e races
    Vind het verschil voor de eerste drie plaatsen wel wat groot, met minder verschil krijg je meer strijd. Punten voor de snelste ronde en de pool in voeren lijkt me ook wel wat.

    • + 0
    • 20 jul 2018 - 13:40
    • mario

      Posts: 5.989

      Minder verschil in punten voor de eerste drie plekken leidt juist niet tot meer strijd, als je nu 2de rijdt ga je juist extra je best doen / meer risico nemen om alsnog 1ste te worden. Als dat verschil tot 2 of 3 punten wordt verkleind, nemen ze juist dat risico niet.... Dus juist minder spanning...

      • + 1
      • 20 jul 2018 - 14:02
  • Vrije training op vrijdag inkorten tot 1 uur, die op zaterdag vervalt en in plaats daar van een 100 km. sprintrace zonder banden en brandstof restricties, voluit racen dus.
    De uitslag van de sprintrace bepaalt de startopstelling op zondag.

    Dat is wat LM voorstelt, maar tegelijkertijd ook kostenbesparing.
    Met een flat out race op zaterdag is de kans op schade vele malen groter dan tijdens de kwalificatie zoals we die nu kennen, de teams zullen dus meer, zo niet veel meer, reserveonderdelen mee moeten nemen.
    Volgens mij bijt het ene voorstel het andere.

    • + 0
    • 20 jul 2018 - 14:09
    • NicoS

      Posts: 11.122

      @MrMonza,
      Hoe wordt de startopstelling van de sprintrace dan bepaald?

      • + 0
      • 20 jul 2018 - 16:05
    • @Nicos,
      Oh ja ;)
      Moest het even terugzoeken, de kwali zoals we hem nu kennen blijft gewoon om de opstelling van de sprintrace te bepalen.

      • + 0
      • 20 jul 2018 - 17:12
  • moustache

    Posts: 73

    Ze hoeven niks te veranderen.
    Tis nu soms al ingewikkeld.

    • + 0
    • 20 jul 2018 - 14:24
  • GEEN sprintrace. De traditie van de Grand Prix moet blijven zoals wij die al sinds 1950 kennen. Ga niet nog meer fans vervreemden ffs.

    • + 0
    • 20 jul 2018 - 14:39
  • Een reversed grid sprintrace op Monaco lijkt me echt helemaal top!

    • + 0
    • 20 jul 2018 - 16:52

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 948
  • Podiums 31
  • Grand Prix 102
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar