Berger: "Terugkeer naar Formule 1 kan ik me niet veroorloven"
- Gepubliceerd op 22 jan 2011 14:29
-
8
- Door: Robin Smeets
Nadat Berger in 1997 stopte met racen werkte hij tot 2003 bij BMW als motorsportdirecteur. In 2006 kocht hij de helft van Toro Rosso over van Dieter Mateschitz, dat hij eind 2008 weer terugverkocht. "Onder de huidige condities in de Formule 1 bestaat er geen enkele kans dat ik snel terugkeer", vertelde de 51-jarige Oostenrijker. "Ik kan me het gewoonweg niet veroorloven. De sport is te duur geworden en je kan bijna nergens het geld vinden wat je nodig hebt om een goed team op te bouwen."
Trending nieuws
-
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Scuderia Toro Rosso
- Basis Faenza, Italië
- Daniel Ricciardo 3
- Pierre Gasly 10
- Pierre Gasly 10
- Pierre Gasly 10
- Sebastian Vettel 15
- Daniel Ricciardo 16
- Jean-Eric Vergne 17
- Jean-Eric Vergne 18
- Daniel Ricciardo 19
- Sebastian Vettel 19
- Nyck de Vries 21
- Yuki Tsunoda 22
- Alexander Albon 23
- Jean-Eric Vergne 25
- Daniil Kvyat 26
- Daniil Kvyat 26
- Daniil Kvyat 26
- Daniil Kvyat 26
- Brendon Hartley 28
- Max Verstappen 33
- Liam Lawson 40
- Carlos Sainz jr 55
94.365 reacties op Scuderia Toro Rosso
46 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Scuderia Toro Rosso

Reacties (8)
Login om te reagerenPosts: 12.432
Nee zelfs met een instap budget van pakkem beet 40 miljoen moet je maar zien of er geoeg financieel daadkrachtige bedrijven zijn die een paar euri willen neerleggen. Dus alleen instappen wanneer je 100 miljoen aan keiharde bank garanties hebt voor minimaal 2 seizoenen, met minder wordt het pappen en nat houden en zullen sponsors ook zo weer weg zijn wegens gebrek aan resultaten.
Posts: 1.265
Hij is ingestapt in de goede periode en weggegaan voordat de regels verkracht werden.
Hij heeft met Torro Rosso optimaal gebruik gemaakt van de regels toen klanten chassis nog toegestaan waren. In 2008 liet hij zien dat het kleine Minardi met het juiste materiaal prachtige dingen kon laten zien.
Helaas betekende hun succes helaas ook hun ondergang. Frank Williams zat in de weg bij de vorming van de regels, waardoor Torro Rosso weer afzakte naar Minardi niveau en een kwaliteitsteam als Prodrive hun plannen in de vuilnisbak kond gooien. Wel grappig dat juist die Frank Williams dit jaar HRT voorziet van de halve achterkant van hun bolide. Die Frank Williams die zijn team opstartte met klantenwagens van March.
Posts: 880
Williams heeft Prodrive toch niet tegengehouden? Prodrive had een entry voor 2008 en kwam zelf niet opdagen, hoor. Klantenchassis-discussie was pas gedurende 2008 echt een hot topic. De reden dat Prodrive niet in de F1 zit is dat die Richards zo mediageil is dat hij zich liever ieder jaar opnieuw inschrijft, uitschrijft en dan kritisch kan zijn op de FIA, dan dat hij het avontuur écht aandurft.
Posts: 1.265
Jawel hoor. In 2007 werden de veranderingen besproken mbt klanten chassis. De FIA had in 2006 besloten dat in 2008 klanten chassis zouden werden toegestaan. Onder die condities zou Prodrive in 2008 F1 betreden met 1 jaar oude Mclarens.
Maar omdat daarvoor een wijziging in het Concorde Agreement voor nodig was moesten allen teams in 2007 daarvoor hun toestemming geven. Williams was het enige team dat daar tegen protesteerde. In 2008 werd de discussie alleen maar feller toen Torro Rosso teams als Williams en andere ver voor bleef.
Prodrive wordt gewoon sindsdien tegengewerkt door de FIA (Max Mosley). Omdat hij zich gespankd voelde door Prodrive, terwijl de FIA zelf regels aankondigde die ze niet konden uitvoeren. Daarom is hij in 2010 niet toegelaten (ook omdat hij niet de door FIA verplichte Cosworth motoren wilde, maar de Mercedes motoren en technologie van Mclaren).
Ach ja we hebben er teams als HRT en USF1 voor teruggekregen, dus we mogen niet klagen.
Posts: 3.077
Het zou dan misschien ook niet eerlijk zijn geweest richting bestaande teams in het nadeel waren tegenover een nieuw team, dat niet eens zijn eigen auto bouwt. Dat er technologie word doorverkocht moet kunnen.
Richards wilde alleen maar makkelijk scoren. Als hij echt wilde was hij eerder gekomen met een 2e hands McLaren, want dat idee bestaat al veel langer. Of had hij een serieuze poging gedaan om Honda over te nemen. Of had hij de eis om Cosworth motoren te nemen geaccepteerd, zolang hij maar een sticker van Aston Martin erop mocht plakken. Gewoon mediageil.
Posts: 10.412
mmm zon fijne team baas was het toch niet?
Posts: 3.077
Jammer, ik denk dat als er iemand is met genoeg contacten om een goed team te beginnen het Berger wel is. Maar kom maar eens aan genoeg geld. Investeerders willen meer horen dan alleen dat hij Vettel zijn kans heeft gegeven en dat hij veel mensen binnen het wereldje kent.
Posts: 5.792
Aan dit financiele verhaal kan je lezen dat HRT niks te zoeken heeft in de f1 .