user icon

Marquez ziet overstap naar Formule 1 in de toekomst wel zitten

  • Gepubliceerd op 07 jun 2018 11:28
  • comments 30
  • Door: Jeroen Jonkers

MotoGP-coureur Marc Marquez ziet een overstap naar de Formule 1 in de toekomst wel als een reële optie. De Spanjaard, die eerder deze week zijn eerste test afwerkte voor Toro Rosso, was onder de indruk van de auto en zou niet weten waarom hij over een paar jaar niet de overstap zou kunnen maken naar vierwielers.

Vooralsnog blijft Marquez actief in de motorsport. "Mijn focus ligt de komende jaren op de MotoGP. Ik ben onderdeel van een geweldig team en ben tot op het bot gemotiveerd", aldus Marquez. "Maar wie weet, misschien is de Formule 1 over een paar jaar wel een serieuze optie voor me."

"Het was altijd mijn droom om met de snelste auto's ter wereld te racen. Ik had er altijd veel respect voor en ik kon voor mijn test niet slapen. Uiteindelijk was het een ongelooflijke ervaring en een absoluut hoogtepunt van mijn loopbaan."

Volgens de viervoudig MotoGP-kampioen is het verschil tussen de motorsport en de Formule 1 enorm. "Het beperkte zicht was een uitdaging, zeker in het begin. Je voelt je veel beperkter in zo'n cockpit. Daarnaast is de remafstand en de timing verschillend. Tot slot heeft een Formule 1-auto veel meer downforce, wat het leuk maakte in het bochtige gedeelte van de baan."

Onder de toeschouwers tijdens de test behoort ook Red Bull-motorsportadviseur Helmut Marko. Volgens de Oostenrijker was de prestatie van Marquez uniek. "Op dit niveau presteren met zo'n korte voorbereiding, zegt alles over zijn enorme talent", aldus Marko.

"Hij zal de komende jaren nog veel ronderecords verbreken in de MotoGP en misschien is de Formule 1 daarna wel mogelijk. Vooralsnog konden slechts een aantal exceptionele talenten, zoals John Surtees, racen in beide klasses. Marc (Marquez, red.) heeft het talent. Het was absoluut niet de laatste keer dat hij in een Formule 1-auto zat."

Reacties (30)

Login om te reageren
  • Ik ook :) zo'n supertalent heeft de F1 echt nodig

    • + 1
    • 7 jun 2018 - 11:39
    • Bij de MotoGP willen ze hem niet missen...

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 11:59
  • Jello

    Posts: 573

    Zou wel gaaf zijn als hij ooit nog eens F1 gaat racen, ben wel benieuwd wat hij kan. Als ik het zo hoor zou hij Hartley moeten kunnen evenaren.

    • + 1
    • 7 jun 2018 - 11:39
    • Zou echt fantastisch zijn

      • + 1
      • 7 jun 2018 - 11:40
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Maar als ie echt wil schitteren moet ie niet wachten tot in zijn nadagen. Cacey Stoner heeft ook nog een poging in de autosport gewaagd maar was zijn focus kwijt.

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 12:41
  • Complete deja vu met Rossi destijds in de Ferarri en de geruchten die jaren erna nog rondging.

    Gaat net als met Rossi ook niet met Marquez gebeuren, ze houden te veel van hun motors.

    • + 4
    • 7 jun 2018 - 11:40
    • Dat gevoel heb ik ook. Nog afgezien van het feit hoe het zou gaan met de superlicentie punten. Stel dat Marquez de overstap wil maken? Zou hij dan gelijk mogen racen?

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 11:58
    • Rogier Hier. Ja dat kan per direct onder de noemer van de oude procedure. Testkilometers. De Motogp is opgenomen in de licentiepunten en met zijn 3 motogp titels voldoet hij makkelijk aan t totaal aantal punten.

      Omdat het een andere dicipline is moet hij openwheel racen aanleren via de oude testkilomet procedure.

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 19:05
  • "Op deze niveau"?
    Man, man, man!

    Maar goed, on topic: ik hoop dat Marquez over een paar jaar daadwerkelijk overstapt naar de Formule 1.

    • + 0
    • 7 jun 2018 - 11:45
    • Rimmer

      Posts: 8.557

      Welnee, kwam 6 sec tekort.
      Natuurlijk, het was zijn eerste kennismaking maar leuk autorijden is niet hetzelfde als op 0,2 sec van Hulkenberg komen.

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 11:50
    • Ja dit was ook een oude F1 auto die nog niet eens op de limiet werdt gereden... Logisch dat je dan niet in de buurt komt

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 11:52
    • DE water... dus het klopt ;)

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 12:09
    • “Welnee, kwam 6 sec tekort.
      Natuurlijk, het was zijn eerste kennismaking maar leuk autorijden is niet hetzelfde als op 0,2 sec van Hulkenberg komen.“

      Ik vraag me af hoe je aan die 6 seconden komt. Hoe kom je aan de tijden die Marquez heeft gereden? En hoe kom je aan de tijden die mogelijk zijn met die bolide met die banden?

      Naar weten reden ze pas sinds 2014 op de Red Bull ring. Marquez reed met een 2012 bolide zonder Kers en DRS. Het verschil in rondetijd is hierdoor moeilijk te bepalen.

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 12:24
    • “Marc begon met tijden rond de 1:21m. Het was de bedoeling om langzamer te gaan, maar hij bracht z’n rondetijden al snel naar 1:14m. Een ongelooflijke prestatie in zo'n korte tijd, één die een plek in de middenmoot zou opleveren gedurende een raceweekend”, vertelt Red Bull-eigenaar, Dieter Mateschitz.

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 12:42
    • Rimmer: HIj reed met de oude RB8 uit 2012 zonder DRS,Kers en met demo banden van Pirelli.
      Webber die erbij aanwezig was zei dat hij zeer waarschijnlijk direct al mee zou kunnen doen in het middenveld van de huidige F1.
      Ik hoop dat hij een overstap gaat overwegen want ik ben een hele grote fan van zijn zeer spectaculaire rijstijl en zijn ongelofelijke motorbeheersing. Hij heeft veel overeenkomsten met Max qua rijstijl, durf, snelheid en rijdt ook vaak op of net over het randje waardoor beiden wel eens bekritiseerd worden.

      • + 1
      • 7 jun 2018 - 12:56
    • Men heeft het ondertussen aangepast. Hulde!

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 13:25
    • Fanboy1

      Posts: 3.002

      Hij is deels te vergelijken met Max, dus spectaculair, durf, groot hart maar Marc haalt ook resultaat.
      Qua beheersing en resultaten is marc te vergelijken met lewis

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 23:32
  • Geef supergetalenteerde gasten zijwieltjes, en je ziet ze nie wieder züruck!

    • + 0
    • 7 jun 2018 - 11:52
  • KoiFreak

    Posts: 320

    Marquez is zeker een brokkenpiloot.. hij kan gemeen zijn bij motogp

    • + 1
    • 7 jun 2018 - 12:17
    • Goh welke coureur heeft die kenmerken nou ook ?

      • + 2
      • 7 jun 2018 - 12:19
    • Ja bizar... geen wonder dat hij geen kampioenschappen heeft gewonnen. Dan had hij nu ook de leiding wel gehad in het kampioensch... oh wacht...

      • + 1
      • 7 jun 2018 - 12:23
    • kortvdl

      Posts: 1.063

      Grosjean?

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 12:24
    • Naldor

      Posts: 730

      @KoiFreak, Rossi bedoel je? Of valt iemand doelbewust van de motor rijden niet onder doe bewering?:D

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 14:24
    • Naldor

      Posts: 730

      Waa bedoelt @MadMax niet @KoyFreak excuses :D

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 14:24
    • Fanboy1

      Posts: 3.002

      Vallen is inherent aan motogp. Het gaat erom wie het minst vaak valt en wk wordt.
      Daar zijn marc en rossi meesters in. Gecalculeerde risico’s nemen.
      Anders word je geen wk

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 23:34
  • Man, twee extra wielen , wat een verschil.. Na ja Marquez zou natuurlijk wel wieltjes aan zn ellebogen kunnen monteren...

    • + 0
    • 7 jun 2018 - 12:59
    • Kan beter gelijk een bumper monteren bedoel je

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 14:06
  • HSV10GT

    Posts: 76

    Red Bull was onder de indruk en niet een beetje ook. Ze hadden absoluut niet gedacht dat hij op een gegeven moment zo hard met de auto kon rijden. Hij had ook een paar keer gespind door te hard door de bocht te nemen. Liet daarmee meteen zijn enorme ballen zien.

    • + 0
    • 7 jun 2018 - 17:07
    • Fanboy1

      Posts: 3.002

      Misschien moet rbr marc in de huidige auto laten rijden om er achter te komen hoe hard die auto daadwerkelijk kan ;-)

      • + 0
      • 7 jun 2018 - 23:37
  • Twee wieltjes meer en de bochten iets anders nemen... moet kunnen :)

    • + 0
    • 8 jun 2018 - 18:23

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar