user icon

Abiteboul: "Moeite met produceren van auto naar onze verwachting in winter"

  • Gepubliceerd op 10 mei 2018 11:28
  • comments 11
  • Door: Bjorn Smit

Renault lijkt momenteel vaker wel dan niet het vierde team te zijn in de Formule 1, ondanks de vijfde plaats in het kampioenschap voor constructeurs. De Fransen hebben echter een grote achterstand op Ferrari, Red Bull en Mercedes. Volgens teambaas Cyril Abiteboul moet het gat aan het eind van het seizoen nog maar een halve seconde zijn.

Dat lijkt een ambitieus doel, want in de eerste vier kwalificaties van 2018 was de gemiddelde achterstand van Renault op de pole position een kleine 2 seconden. Vorig seizoen was dat verschil aanvankelijk ook ongeveer twee seconden, maar door goede ontwikkeling werd dat gat gedurende het seizoen verkleind naar een seconde. Dat zorgt voor vertrouwen bij Abiteboul. "Vorig jaar hebben we ons sneller ontwikkeld dan alle andere teams, inclusief de topteams", zei de Fransman bij ESPN.

"Dit jaar zijn we op meer dan een seconde achterstand begonnen. Als we ons op dezelfde manier ontwikkelen als vorig jaar, dan is ons doel om binnen een halve seconde van de top te zitten haalbaar. Ik denk dat we het talent, de kunde en de bronnen hebben om dat te bereiken, dus we gaan het zien."

De oorzaak voor de opgelopen achterstand ten opzichte van het einde van vorig seizoen is volgens Abiteboul vrij eenvoudig te vinden. "Ik denk dat we nog steeds moeite hebben om in de winter een auto te bouwen die naar onze verwachting is. Dat heeft een reden, maar ik weet zeker dat in de komende jaren kunnen verbeteren door er meer aan te werken."

Reacties (11)

Login om te reageren
  • eMVee89

    Posts: 54

    "Vorig jaar hebben we ons sneller ontwikkeld dan alle andere teams, inclusief de topteams"

    En ik maar denken dat RBR het net wat beter deed

    • + 1
    • 10 mei 2018 - 11:27
    • Feit dat bij zowel Renault zelf als RBR veel DNF's zagen einde vorig seizoen maakt wel duidelijk waar ze die progressie haalden (motor stond verder open)... is mss kort door de bocht maar lijkt me gewoon de waarheid! verder is Abiteboul een luller eerste klas, zo zegt hij "we hebben mooite om een wagen naar het verwachtingspatroon te bouwen tijdens de winter" maar blijft super vaag rond de reden ervoor :/ facepalm zeg dan niks imo ..

      • + 0
      • 10 mei 2018 - 11:44
    • snailer

      Posts: 4.804

      Canson Pro, laatste races is het vermogen juist teruggeschroefd omdat er nagenoeg geen reserve onderdalen waren. Althans dat is wat ik me er van herinner.

      • + 0
      • 10 mei 2018 - 12:00
    • wel het antwoord zit in je eigen uitleg "te kort aan onderdelen"

      • + 0
      • 10 mei 2018 - 14:16
  • Als je met een grasmaaier in Melbourne aan de start staat, kun je je ook wel sneller ontwikkelen dan de rest.

    • + 1
    • 10 mei 2018 - 11:38
    • daar wil ik ook wel eens mijn gazon mee maaien, lijkt me efficienter dan men huidige apparatuur!

      • + 0
      • 10 mei 2018 - 11:59
  • Nuja, je moet ergens naar streven...

    • + 1
    • 10 mei 2018 - 11:40
  • snailer

    Posts: 4.804

    Ik snap niet zo goed hoe hij aan die getallen komt. Met een seconde op de pole had hij vorig jaar hooguit op een paar tiende van de laatste van de 6 rijders gezeten. Ik kan me dit echt niet herinneren. Naar mijn gevoel was er altijd of in ieder geval meer verschil dan een paar tienden op nummer 6.

    • + 0
    • 10 mei 2018 - 11:50
  • Ben benieuwd watvoor drugs hij dit keer gebruikt heeft

    • + 0
    • 10 mei 2018 - 13:28
    • Ik denk paddo's, die zorgen voor een nogal onrealistische kijk op de realiteit.

      • + 0
      • 10 mei 2018 - 13:59
  • Numnum

    Posts: 2.528

    Wat een jan jurk is het toch.
    De hele winter hoog van de toren blazen en nu terug krabbelen.
    Goh...

    • + 0
    • 10 mei 2018 - 23:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar