De nieuwe hyperzachte compound van bandenleverancier Pirelli zal in Monaco zijn debuut maken tijdens een officieel Grand Prix-weekend. Pirelli heeft hoge verwachtingen van de zachtste band uit het assortiment. De rondetijden zullen door de hyperzacht verder omlaag duikelen.
Pirelli schat in dat het verschil tussen ultrazacht en hyperzacht in Monaco zeven tot acht tienden zal bedragen en rekent erop dat er records zullen sneuvelen. "In Monte Carlo draait het vooral om mechanische grip, waardoor een zachtere band een groot effect heeft op de rondetijden."
"Ik heb goede hoop dat we het baanrecord kunnen verbeteren dit jaar", aldus Mario Isola van de Italiaanse bandenfabrikant tegenover Formula1.com. Dat baanrecord staat op 1:12.178, vorig jaar neergezet door Kimi Raikkonen. Het ronderecord (dat alleen tijdens de race verreden kan worden, red.) staat op naam van Sergio Perez, een 1:14.820.
Mercedes en Haas F1 Team hebben de nieuwe hyperzachte compound tijdens de wintertests niet uitgeprobeerd, maar daar zullen ze in Monaco geen last van ondervinden. Isola: "Dat mag geen probleem vormen. Monaco is zo'n uniek circuit dat de teams en coureurs in de vrije trainingen al met het zachtste rubber zullen rijden om de grip en slijtage van de band te kunnen beoordelen. Het is lastig om cijfers van een ander circuit mee te nemen en een directe vergelijking te maken."
16

Reacties (19)
Login om te reagerenPosts: 777
snelste optocht van het jaar is record 1 wat sneuvelt!
Posts: 6.198
Precies, daar zitten we dus niet op te wachten. Spannende races met wiel aan wiel gevechten. Dat is wat we willen zien. Gaat sowieso op Moncao niet gebeuren. Zeker niet met deze auto's.
Posts: 13.329
Record van saaiste race allertijden waarschijnlijk. Das dan weer een klein geluk voor Melbourne dat die titel maar een paar weken hoeft te dragen.
Posts: 42.203
Ik hoop op een wetrace, kunnen al jullie voorspellingen direct het putje in ;)
Posts: 147
Regen in Monaco is zeker niet uitzonderlijk ...
Posts: 24.388
Ja dat lijkt me logisch, ik vind de kwali altijd leuker als de race daar.
Posts: 483
Ik vind hem leuker dan
Posts: 24.388
wie vind je leuk? :p
Posts: 725
Ik mis je punt.
Posts: 5.786
Dus het is een hij?
Posts: 1.395
Snelste wagens ooit met zachste band ooit,.... hier hoef je niet helderziend voor te zijn.
Posts: 50
De langste stint op de hyper is het volgende record
Posts: 725
Hopelijk het record aan inhaalacties...
Posts: 1.565
Bah Monaco altijd een domper van een race, voor zover je het een race kan noemen. Word weer opnemen en begin en einde enkel kijken.
Posts: 179
record mooi op naam van red bull p1 max en p2 riccardo en op zondag dubbel podium kanniet wachten.
Posts: 776
1e race zonder 1 overtake
Posts: 22.644
En toen ging het regenen....
Posts: 11.618
Als ze de wagens niet drastisch gaan veranderen , dan kijk je over 6 jaar nog naar deze optochten, Monaco is toch niets aan, althans als race is het toch geen spektakel.
Posts: 22.644
Die paar extra seconden gaan wij als kijkers niet ervaren. Dus wat brengt dit de F1 eigenlijk?