user icon

Brandstofverbruik een troefkaart voor Mercedes

  • Gepubliceerd op 22 maa 2018 14:13
  • comments 26
  • Door: Rob Veenstra

Red Bull Racing en Ferrari zijn vastberaden om Mercedes komend seizoen van de troon te stoten, maar voor de Australische Grand Prix van komend weekend geldt de regerend wereldkampioen als grote favoriet. De Duitse renstal heeft tijdens de wintertests indruk gemaakt. Bovendien heeft Mercedes met het brandstofverbruik een extra troefkaart achter de hand.

De Ferrari-motor zou immers niet zo zuinig met brandstof omspringen en de Renault-krachtbron van Red Bull Racing zit vanwege het lagere prestatieplafond eerder op het maximale toerental. Albert Park is een circuit waar de coureurs meer dan 70 procent volgas rijden. "Daarom is Melbourne ook een van de gunstigere circuits voor Mercedes", vernam Auto Motor und Sport van Red Bull Racing-teambaas Christian Horner.

Red Bull Racing-coureur Max Verstappen voegt toe: "Ons brandstofverbruik ligt automatisch hoger. We zijn langzamer op de rechte stukken, waardoor we langer volgas rijden." Teamgenoot Daniel Ricciardo houdt de moed erin. "Mercedes, Ferrari en wij zullen vooraan de dienst uitmaken. Ik hoop dat we voor wat opschudding kunnen zorgen en een kans hebben om op het podium te finishen."

Bij Mercedes kijken ze vooral naar Red Bull Racing als belangrijkste tegenstrever. Lewis Hamilton: "Men zal versteld staan door hoe goed ze bij Red Bull Racing werkelijk zijn. De wintertests hebben een vertekend beeld opgeleverd. De omstandigheden waren vreemd en de brandstofhoeveelheden verschilden, dus daar moeten we niet te veel waarde aan hechten. Red Bull Racing kan dit seizoen echt kans maken op het kampioenschap."

Reacties (26)

Login om te reageren
  • f1netnl

    Posts: 481

    Als ze nog langzamer gaan, hoeven ze een rondje minder te rijden en is dat ook weer opgelost

    • + 1
    • 22 maa 2018 - 14:12
  • Bonsai

    Posts: 1.717

    Het is toch te hopen dat de zorgen van Hamilton oprecht zijn met betrekking tot Red Bull. Even iets anders. Ik zie her en der al wat afbeeldingen verschijnen over de Red Bull in Australie. Ik heb ze alleen even vlug kunnen bekijken, maar weet iemand hier al meer over de aerodynamische update die ze mee brengen en wat er veranderd is aan de auto?

    • + 1
    • 22 maa 2018 - 14:15
    • rice

      Posts: 1.951

      Volg een paar journalisten en die spreken enkel van een paar kleine updates zoals alle andere teams ook hebben. Op de foto's van hun is verder ook weinig spectaculairs nieuws te zien ten opzichte van de testen in Barcelona. De halo heeft alleen een tag heuer stickertje gekregen, de bargeboards zijn heel licht zijn aangepast en er is wat ducktape geplakt bij de spiegels. Op de halo is verder niets te zien qua extra's, ook geen gaten waarop iets gemonteerd kan worden. Beetje hetzelfde verhaal als vorig jaar, toen zou er ook een grote update komen in Melbourne maar bleek het slechts een kleine update.

      Vooralsnog zijn het vooral Force India en Torro Rosso die de grootste updates hebben meegenomen met compleet nieuwe bargeboards bij Force India en drie lagen vleugeltjes bovenop en een vleugeltje aan de binnenzijde van de halo bij Torro Rosso.

      • + 1
      • 22 maa 2018 - 14:24
    • Bonsai

      Posts: 1.717

      Top, dankjewel!

      • + 0
      • 22 maa 2018 - 14:27
    • RICE,

      updates hoeven niet alleen aan de buitenkant van de wagen te zitten hoor, En ze hoeven niet altijd gezien te worden. Misschien doen ze dat wel op het laatste moment. Misschien bewaren ze sommige dingen zelfs wel voor Q3.

      • + 0
      • 22 maa 2018 - 15:01
    • klopt, de veelbesproken update die vorig jaar in Melbourne zou komen was ook niet zichtbaar, zelfs niet in de rondetijden.

      • + 3
      • 22 maa 2018 - 15:06
    • rice

      Posts: 1.951

      Royale de onderdelen en de gehele auto moeten gekeurd worden en daarom moet alle updates er al donderdag op zitten, anders mag men er niet mee rijden omdat ze niet gekeurd zijn. Bij andere races mag men terug vallen op onderdelen die bij een vorige race al zijn gekeurd, maar bij Australie kan dat dus niet. Alle foto's van de wagens die op twi-tter te zien zijn, zijn genomen toen ze van en naar de keuring gingen.

      • + 0
      • 22 maa 2018 - 15:10
    • Ik snap 't niet helemaal denk ik. Het is toch pas donderdag? Vandaag is er al een soort tentoonstelling ofzo waarin de geheimen prijs gegeven worden?

      • + 0
      • 22 maa 2018 - 15:13
    • rice

      Posts: 1.951

      Tieske73 het is inderdaad pas donderdag, en op donderdag moeten alle wagens één voor één naar de keuring om gekeurd te worden door de FIA. Ze gaan naar de keuring door de pitsstraat die vol staat met fotografen en dus alles goed te zien is. Bovendien staan veel onderdelen op donderdag voor de pitboxen en zijn ze goed te zien. Onderdelen die tijdens de keuring niet op de wagen zitten, zijn niet gekeurd en mogen hierdoor niet gebruikt worden, tenzij ze tijdens een vorige GP gekeurd zijn.

      • + 2
      • 22 maa 2018 - 15:19
    • Ok thanks. Dat wist ik stiekem niet.
      Enige konijn uit de hoed zou dan nog kunnen zijn een onderdeel er op wat ze eind vorig jaar hebben getest.

      • + 0
      • 22 maa 2018 - 15:31
    • Een grote modi aan de vloer ziet geen mens

      • + 2
      • 22 maa 2018 - 19:24
  • "ik hoop dat we een kans hebben om op het podium te komen" Dat vind ik echt minimaal. :Hoe ging het Ricc? Prima we hadden kans om op het podium te komen....

    • + 0
    • 22 maa 2018 - 14:23
  • woelf

    Posts: 217

    vind wel dat lewis het echt vaak heeft over hoe goed red bull is en zeer weinig over ferrari dat ze zo geweldig goed zijn. goede voorbode of gezwets in de ruimte?

    • + 1
    • 22 maa 2018 - 14:28
    • marcio

      Posts: 2.565

      De laatste: gezwetst in de ruimte. Is een bekende strategie van Mercedes om de aandacht af te leiden van hun dominantie. Niet in trappen!!

      • + 2
      • 22 maa 2018 - 14:48
    • Hoezo moet de aandacht van hun dominantie worden afgeleid? Wat schieten ze daarmee op?

      • + 0
      • 22 maa 2018 - 15:05
    • marcio

      Posts: 2.565

      Zo proberen ze te voorkomen dat er niet teveel gemord wordt en de mensen toch voor de buis zitten. Deze uitspraken doen ze al vijf jaren. ze maken het spannender dan het is. Let maar op! In Melbourne rijden ze weer iedereen op grote achterstand. Ik hecht veel meer waarde aan de woorden van Brawn en Rosberg, die beide aangaven dat Mercedes nog dominanter wordt dit jaar.

      • + 1
      • 22 maa 2018 - 15:15
    • Raye34

      Posts: 108

      'Weer iedereen op grote afstand'?

      Ik weet niet maar volgens mij won Vettel vorig jaar met bijna 10sec voorsprong.

      Helaas heeft Vettel het vorig jaar verprutst met een aantal domme actie's

      • + 3
      • 22 maa 2018 - 20:42
  • Heitinga

    Posts: 379

    Sterkste motor
    Zuinigste motor
    Betrouwbaarste motor
    Beste chassis
    Grootste budget
    Beste coureur
    Sterkste uit wintertest

    Mercedes weer kampioen dit jaar.

    Gr.
    Wim

    • + 4
    • 22 maa 2018 - 14:42
    • ralph2102

      Posts: 759

      Lauda?

      • + 1
      • 22 maa 2018 - 14:43
    • Beste chassis? Zuinig met de bandjes?

      • + 1
      • 22 maa 2018 - 15:08
    • @Heitinga: waarom verklap je dat nou? Nu hoef ik niet meer te kijken..

      • + 0
      • 22 maa 2018 - 15:10
    • Anderen hadden ook blaren op hun zachte banden...Mercedes gaat gewoon voor de hardere compound, probleem opgelost.

      • + 0
      • 22 maa 2018 - 15:28
    • Ja klopt Dutch, want je mag gewoon het hele weekend zelf kiezen met welke compounds je wanneer gaat rijden...

      • + 2
      • 22 maa 2018 - 16:10
    • SolarCell

      Posts: 980

      @Heitinga

      Beste coureur... in de Mercedes bedoel je...

      • + 0
      • 22 maa 2018 - 20:50
    • Fanboy1

      Posts: 2.604

      Je bedoelt kiezen uit de beschikbaar gestelde compounds

      • + 0
      • 22 maa 2018 - 21:49
  • Epol611

    Posts: 408

    Misschien, ik denk, ik hoop, het zou, volgens....etc.
    Allemaal wishfullthinking.
    A.s. zondag dan weten we wat meer maar als het regent dan weten we nog niets.

    • + 0
    • 22 maa 2018 - 20:47

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.411
  • Podiums 100
  • Grand Prix 125
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos