user icon

Assen schakelt oude bekende in om F1 naar Nederland te halen

  • Gepubliceerd op 08 maa 2018 19:42
  • comments 26
  • Door: Rob Veenstra

Het TT-circuit van Assen moet vanaf 2020 de Grand Prix van Nederland organiseren. Die doelstelling heeft Jos Vaessen, de 77-jarige oud-voorzitter van het circuit, zichzelf opgelegd. Vaessen is de voorzitter van een nieuwe stichting die in het leven is geroepen om de Formule 1 naar Nederland te halen. Sportpromotor Lee van Dam en Theo Verdegem, voorzitter van Motorclub Assen, vormen zijn compagnons.

Samen zorgen zij ervoor dat de gesprekken tussen het TT-circuit, de gemeente Assen en de provincie Drenthe gesmeerd verlopen. Vaessen geeft in gesprek met RTV Noord de status van het project weer: "Nu de internationale autosportbond FIA het circuit heeft gekeurd en Charlie Whiting enthousiast is geweest, bekijkt Formula One Management het circuit via een computeruitdraai op zijn attractiviteit. Dan bedoelen we vooral de passeermogelijkheden."

"Nu concentreren we ons echt op: hoe kunnen we het circuit aantrekkelijker maken voor Formule 1? In de Formule 1 heb je de DRS en daar heb je een lang recht stuk voor nodig. Dat zijn ze nu allemaal aan het uitmeten. Eind maart vinden daar belangrijke gesprekken over."

"Het is een circuit dat tien meter breed is, dat is hetzelfde als de Hungaroring in Boedapest. Die passeermogelijkheden leiden toch altijd tot een discussie. Dat doen ze met ieder circuit, want de banen moeten allemaal een recht stuk hebben, om die DRS-knop in te drukken, zodat ze extra snelheid krijgen om te kunnen passeren. Wij gaan nu kijken hoe we dat kunnen verbeteren."

Liberty pushen

Met Max Verstappen en Formule 1-sponsor Heineken heeft Vaessen een aantal troefkaarten in handen. "Liberty Media was totaal verrast toen ze van ons het bidbook kregen met alle tekeningen van de accommodatie. En ze waren verheugd, dat er vlakbij Assen een vliegveld ligt."

"Ze moeten uiteindelijk een keer een keus maken. Ze zijn aan het afwegen en wij zijn aan het pushen dat ze niet zonder Nederland kunnen, of willen. We hebben even aan 2019 gedacht, nadat de FIA positief was. Maar het wordt 2020. Daar richten wij ons allemaal op: provincie, gemeente, het TT-circuit en wij."

Reacties (26)

Login om te reageren
  • hugenholz

    Posts: 364

    Vietnam is bereid om 40 miljoen dollar per jaar als startfee (oplopend naar 64 miljoen euro in het laatste jaar...) te betalen, wat gaat de Provincie Drenthe doen als het die richting op gaat? Lijkt mij niet exploitabel.

    • + 1
    • 8 maa 2018 - 19:57
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      Ten tijde van Bernie werkte dat zo. Bij Liberty moeten we dat nog even afwachten.

      • + 3
      • 8 maa 2018 - 20:01
    • Dan gaan ze nog naar Nederland, want de sponsoren vinden dat een meer rendementvolle plek om hun logo te presenteren.
      Tuurlijk is ingbreng belangrijk. Maar ik weet zeker dat bv Liberty liever Ziggo en Vodafone adverteerd in europa dan in Vietnam.

      • + 0
      • 8 maa 2018 - 20:37
    • Overigens krijg ik helemaal geen enkel warm gevoel bij Assen, en lijkt het me helemaal niks om in die stad rond te lopen gedurende het weekend. Mijns inziens is Zandvoort al 100 miljoen meer waard puur door de history en locatie.
      Wegen aanpassen is mijn inziens onzin, je veranderd het bezoek adres gewoon naar net buiten de stad en gooit daar een tijdelijke grasveld parking met tijdelijk pendel trein station neer. Zo gaat dat ook bij sppor werkzaamheden, en dat gaat prima.

      • + 2
      • 8 maa 2018 - 20:41
    • hugenholz

      Posts: 364

      Zie artikel Forbes. Liberty is van 50 miljoen naar 40 miljoen gegaan maar die fee zal dan jaarlijk flink oplopen. Nieuwe permanente circuits zullen gewoon de pond moeten betalen. Assen (en Zandvoort) denken dat het 25 miljoen zal zijn maar dat zou wel eens een misrekening kunnen zijn.

      Stratencircuits zoals Kopenhagen krijgen wel een gunstige startfee

      • + 0
      • 8 maa 2018 - 20:48
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      @HUGENHOLZ

      Enige aanleiding om te denken dat Assen vermoedt maar 25 miljoen te moeten betalen. Hoor dat namelijk voor het eerst.

      • + 0
      • 8 maa 2018 - 22:57
    • hugenholz

      Posts: 364

      @RuckF1 Dat waren de woorden van Arjen Bos bij RTV Drenthe. Schatting Bos: startfee: 20 miljoen oplopend naar 25 miljoen.

      Dat zijn gemiddeld wel de fees van bestaande circuits (in Europa) maar die contracten dateren al van een tijdje terug.

      Focus zal toch vooral op stratencircuits komen te liggen dus de kans is gewoon erg klein dat permanente circuits de komende jaren op de kalender komen. Ik verwacht trouwens dat Spa binnenkort het contract zal gaan verlengen.

      • + 0
      • 8 maa 2018 - 23:19
    • ToTheMax

      Posts: 425

      @World Citizen: Zeker nog nooit in Assen geweest tijdens de TT?

      • + 0
      • 9 maa 2018 - 09:12
  • PKracing

    Posts: 800

    Ehm zit al verkeerd tussen de oren daar. Lang recht stuk regelen om DRS knop in te kunnen drukken.
    Moet gewoon zonder kunnen daar. Maak het maar attractiever....maar geen turboboost het is geen night rider...alhoewel ik het wel weer gaaf vind dat airwolf op tv is. Nostalgie. Kijk en dat moet ook met de DRS gebeuren....alleen dan met nostalgie denken aan de dag dat deze verbannen werd.

    • + 2
    • 8 maa 2018 - 20:14
    • Ik snap je, maar technisch gezien met het stuk nog langer zijn als de DRS knop eruit gaat en de auto blijft zoals hij is.... Dus dat langere rechte stuk hebben we toch wel nodig of we moeten het F1 format omgooien naar een groundeffect setup

      • + 1
      • 8 maa 2018 - 20:39
    • maxioos

      Posts: 1.696

      Het is gewoon een eis om al kans te maken. Zonder die toewijding kom je gewoon niet eens aan tafel.

      • + 1
      • 8 maa 2018 - 21:19
    • De +1 was trouwens voor Airwolf.

      • + 0
      • 8 maa 2018 - 22:34
  • Numnum

    Posts: 2.536

    Omg. Wat een fossiel!

    • + 0
    • 8 maa 2018 - 20:32
    • Ga eerst maar eens uitzoeken wat Jos Vaessen allemaal wel niet heeft betekend voor het TT circuit, voordat je zulke teksten uitkraamt!

      • + 10
      • 8 maa 2018 - 20:35
    • FredEx

      Posts: 446

      Zo is dat schwantz,....die jongen beledigd mij ook,...die man heeft veel betekent voor de motorsport in Nederland.
      (ik ken hem al vanaf 1975, de NED. glorie tijd met boetje,struik,middelburg,hartog,de vries,van dongen,enzenz....)

      • + 8
      • 8 maa 2018 - 20:52
    • Numnum

      Posts: 2.536

      Dat ie in het verleden veel heeft betekent voor dit mooie circuit weet ik zelf ook wel.
      Aangezien jullie niet telepathisch blijken te zijn zal ik mijn sarcastische opmerking wat verder toelichten.
      Het is toch van God los dat een dergelijke man nog steeds nodig is om het ijzer te breken met blote handen.
      Dat zegt nl genoeg over de huidige kwaliteit van de zittende orde.
      Schandalig.

      • + 0
      • 10 maa 2018 - 01:17
  • maxioos

    Posts: 1.696

    Klinkt voortvarend.

    • + 2
    • 8 maa 2018 - 21:24
  • Ik zou Anton Geesink inschakelen om de F1 naar Assen te halen..En als die ziek is zou ik die man met dat hoge voorhoofd daarvoor inschakelen......500 cc TT winnaar Wil Hartog dus...
    En in Assen mag de HALO er 1 keertje af omdat er in Assen enorm veel pakken stro voorhanden zijn....

    • + 1
    • 8 maa 2018 - 21:35
    • Heitinga

      Posts: 379

      Anton Geesink is al bijna 8 jaar dood.
      Oh, Johan Cruijff leeft ook niet meer, kun je dus ook niet "inschakelen".

      Man man man. Kneus.

      Gr.
      Wim

      • + 5
      • 8 maa 2018 - 21:48
  • Assen 1000 maal beter dan 't snobisitische Zandvoort..dat circuit tussen de duinen is lelijk en claustrofobisch.
    En die vieze Prins Bernhard jr alias de huisjesmelker doet daar lobby-werk..nog 'n reden om af te zien van dat kleffe Zandvoort.

    • + 2
    • 8 maa 2018 - 22:35
  • Zou het niet mooi zijn om 1 race zonder DRS te gaan rijden?
    Waarom moet die klapvleugel altijd ingezet worden?

    • + 0
    • 8 maa 2018 - 22:52
    • Omdat je dan een race hebt met misschien wel drie inhaalacties.

      • + 1
      • 8 maa 2018 - 23:47
    • d@nny

      Posts: 2.530

      Ach als er maar drie inhaal acties zijn met DRS, dan mis je er niet zoveel zonder DRS.

      • + 0
      • 9 maa 2018 - 09:19
  • OrangeMan

    Posts: 91

    Gotteguttegodsammekrake. Formule 1 in Assen, Jongens..... Denk ff na daar ja?

    • + 0
    • 9 maa 2018 - 00:13
  • Mijn negatieve reacties van eerder over Assen worden nu al wat minder nu ze tenminste serieus kijken naar hoe de baan moet veranderen om er een fatsoenlijke auto race op te houden...

    • + 0
    • 9 maa 2018 - 07:42
  • Ik denk meer en meer dat LM alleen maar geïnteresseerd is in een city race en de logica daar achter is volgens mij dat ze ieder jaar flex kunnen werken met een stratencircuit.
    Dus ieder jaar in een andere stad, ze willen geen lange termijncontracten afsluiten met vaste circuits en dat is natuurlijk wel wat die permanente circuits willen.
    Je investeert niet om een race 1 of 2 keer te mogen houden tenslotte.
    Als het gebeurt zie ik het dus alleen in Rotterdam of een andere stad.
    Heeft overigens ook totaal niet mijn voorkeur die stratenraces.

    • + 0
    • 9 maa 2018 - 10:40

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit