user icon

'Ferrari terug naar oorsprong met geheel rode livery'

  • Gepubliceerd op 19 feb 2018 14:07
  • comments 40
  • Door: Rob Veenstra

Het team van Ferrari stapt bij de auto voor 2018 af van het wit in de livery. Dat schrijft Giorgio Terruzzi in Corriere Della Sera. Ferrari gaat met de nieuwe wagen terug naar de oorsprong met een vrijwel compleet rode kleurstelling. De Scuderia presenteert de bolide op 22 februari.

Er komen wel wat grijze flarden op de livery, naar voorbeeld van de eerder onthulde Ducati-motor voor de MotoGP, aldus Terruzzi. Het wit verdwijnt door ontwikkelingen op gebied van de sponsors. Ten eerste is sponsor Santander - rode letters op een witte achtergrond - vertrokken.

Daarnaast wil partner Philip Morris de aandacht vestigen op IQOS, een merk waarbij de tabak verhit wordt in plaats van verbrand, in plaats van de traditionele wit-rode pakjes Marlboro. Dat zijn de veranderingen aan de livery bij Ferrari, maar er zijn andere in het oog springende wijzigingen.

Ferrari kiest namelijk waarschijnlijk voor een langere wielbasis bij de nieuwe auto. Daarmee volgt de Italiaanse renstal het voorbeeld van concurrent Mercedes, dat vorig jaar met 3.760 millimeter veruit de langste wielbasis had. De kortere wielbasis hielp Ferrari vorig seizoen wel aan de winst in Monaco en Hongarije.

Een langere wielbasis zorgt echter voor meer stabiliteit in de snelle bochten. Bovendien hebben de engineers meer ruimte tussen de voor- en achterwielen om aerodynamische elementen toe te voegen en meer downforce te creëren.

Reacties (40)

Login om te reageren
  • Beri

    Posts: 4.083

    Mooi rood is niet lelijk

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 14:09
    • Dat klopt @Beri, maar die “grijze flarden op de livery” lijken me een stuk minder aantrekkelijk.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 15:09
    • Beri

      Posts: 4.083

      Mee eens Larry. Maar dan is de livery ook niet "geheel rood" als er grijze flarden in voorkomen.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 15:10
    • Al sinds 1997 rijd Ferrari met 'Marlboro-rood' rond terwijl vroegah de bolide een echte scharlaken rode kleur had. Bekijk de foto's maar op google. Hopelijk komt de scharlaken rode kleur ooit weer terug!

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 17:05
    • Roxas

      Posts: 33

      DARLOS CAINZ
      Volgens mij niet.
      Kan mij een grand prix herinneren dat Ferrari een donkere kleur rood presenteerde.
      In iedergeval de F138 is donkerder van kleur dan de F2012

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 17:36
    • @Roxas dat klopt maar Ferrari rijd nog altijd niet in de scharlaken rode kleur die ze tm 1996 gebruikten. Ze gebruiken nog altijd Marlboro rood ipv scharlaken rood.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 18:03
    • meister

      Posts: 2.772

      Kunnen wij geen Nederlands woord geven voor "livery" ik wordt helemaal kriegel van dat woord.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 18:19
    • Arie54

      Posts: 4.016

      @MEISTER: Ja hoor, kleurenschema...

      • + 1
      • 19 feb 2018 - 20:31
    • Een schema is een overzicht dus dat klopt niet helemaal. Bovendien gaat het in een livery ook om de stand en samenstelling van logo’s en teksten, etc., de vormgeving.
      Nog ff verder denken dus...

      Aankleding? Klinkt sowieso niet goed.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 23:43
  • Mooi

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 14:09
    • Exact

      Posts: 317

      Rood is het nieuwe zwart. Scharlaken aub

      • + 0
      • 20 feb 2018 - 21:50
  • Die nieuwe Ducati is overigens gruwelijk, en als ze weer een stap hebben gezet kunnen ze dit jaar écht serieus voor de titel gaan (en dan met name ook Lorenzo want Dovi deed dat natuurlijk al.

    En ja die Ferrari moet gewoon zo rood mogelijk zijn! Misschien wonnen ze daarom vorig jaar de titel net niet :p

    • + 1
    • 19 feb 2018 - 14:11
    • JV fan

      Posts: 2.131

      met natuurlijk zwarte vleugels, en wat gele accenten ;)

      • + 2
      • 19 feb 2018 - 14:13
    • Tracer

      Posts: 84

      Die Duc is zeer bruut! Ben wel beniewd naar hoe het grijs verwerkt wordt. Ik vind dat namelijk het minste aan de nieuwe livery van die fiets.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 14:41
  • Rood

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 14:11
  • De Ducati liverey zag er prachtig uit tijdens de afgelopen Moto GP test, zou best heel mooi kunnen staan op de Ferrari.

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 14:20
  • mag hopen dat de Livery van RB ook weer bij het oude blijft..Deze vind ik spuuglelijk, maar dat zal wel een camouflagetruc zijn.

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 14:22
    • Hebben ze twee jaar geleden ook gedaan als ik mij niet vergis met een soort van zebra camouflage livery.

      • + 1
      • 19 feb 2018 - 14:28
    • Dit is niet de livery van RB de echte kleur wordt pas volgende week onthuld.

      • + 1
      • 19 feb 2018 - 14:31
    • Is (helaas) tijdelijk!

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 14:47
    • De race overalls zien er bijna het zelfde uit als de camouflage livery van de RB14.. Ook de schoenen trouwens.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 15:16
    • @ Maxiaans, dat klopt alleen denk ik niet dat ze bij Red Bull wakker liggen van een extra overalletje en schoenen om iedereen om de tuin te leiden.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 15:26
    • Maar deze RB livery is niet eens een testlivery, maar een presentatielivery! wat voegt dàt dan nog toe? Ik was hevig teleurgesteld vanochtend toen ik daar achter kwam.

      Dames en heren..hier de nieuwe livery die het NIET gaat worden! wat vinden jullie ervan?

      • + 1
      • 19 feb 2018 - 15:30
    • Gaat over Ferrari he?!

      • + 2
      • 19 feb 2018 - 17:34
    • Over wie?

      • + 1
      • 19 feb 2018 - 17:43
    • @Xam, hé verdorie.. Heb je ook wel weer gelijk aan, is denk ik meer hoop en net als @Zeswieler had ik ook zoiets van...???.. Dus dit wordt m niet??? Owee als ze niet nog een vettere livery achter de hand hebben en niet de mooist te grabbel hebben gegooid.

      • + 1
      • 19 feb 2018 - 18:04
  • Terug naar oorsprong is niet helemaal terecht. Oorspronkelijk gebruikte ferrari 'Modena Geel' als kleur voor de auto's. Alleen vanwege de voorschriften dat auto's de racekleur van het land waar ze vandaan komen heeft gemaakt dat Ferrari auto's in de kleur rossa corsa (racerood) ging uitbrengen.

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 15:46
  • Schumi81

    Posts: 621

    Wat heeft de langere wielbasis te maken met de livery ?

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 15:54
    • nr 76

      Posts: 2.157

      Als de wagen lager wordt komt er meer rood op?

      • + 2
      • 19 feb 2018 - 17:26
    • Maar rood maakt ook dik, zo lijkt de Ferrari straks nog breder en zo goed als onpasseerbaar...

      Behalve voor Max uiteraard, want hij was bij dit topic nog niet genoemd. ;)

      • + 1
      • 19 feb 2018 - 17:49
    • nr 76

      Posts: 2.157

      Oh, zie net een typo... lager moest natuurlijk langer zijn.
      @Larry, Dik is toch juist goed in deze sport?

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 20:43
    • Dat schrijf ik toch ook @76?
      Doordat de auto dik is, is die zo goed als onpasseerbaar...

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 23:47
    • nr 76

      Posts: 2.157

      Haha precies.

      • + 0
      • 20 feb 2018 - 05:42
  • 'Skip the white.'
    Dat hoop ik al jaren en t liefst ook zwart ervoor in de plaats. Maar n volledig rode bolide met wat antracieten elementen lijkt me verfrissend strak. Mijn hoop wordt gevoed in ieder geval.

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 15:57
  • louc_

    Posts: 2.285

    Daar komt het rooie gevaar! Forza Ferrari (Vettel)

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 17:24
    • Kijk nou uit met dat gevaar. Dalijk rijden ze ham en verstappen weer aan. Die 2 .

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 18:26
    • Of beukt Max Vettel er weer af, zoals in spa...

      • + 0
      • 20 feb 2018 - 12:54
  • Arie54

    Posts: 4.016

    Ik dacht dat Ferrari ieder jaar een iets andere kleur rood gebruikt. Ik kan mij een foto herinneren waar ze allemaal op een rijtje stonden en toen kon je het goed zien. Maar inderdaad, mooi rood is niet lelijk en die andere sponsoren zetten ze maar op de onderkant!

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 20:30
    • Ik vind nog altijd de versie uit 1994 met Alesi en die V12 het allermooiste om te zien(tutto rosso) en vooral om te horen, blij dat ik dat nog bewust heb meegemaakt maar ook in 95 en 96 nog zelfs life meegemaakt op Imola en Monza (ik weet niet meer zeker of ze toen nog met die motor reden maar dat weten de heren op het forum vast beter dan ik)

      • + 1
      • 19 feb 2018 - 23:04

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar