Fernando Alonso: "In 2011 eindelijk meer inhaalacties"
- Gepubliceerd op 18 dec 2010 17:17
-
16
- Door: Robin Smeets
Het systeem van de beweegbare achtervleugel zal ervoor zorgen dat een auto minder weerstand ondervindt en meer topsnelheid heeft, hetzelfde waar een F-duct ook voor zorgde. Dit gegeven zal het inhalen bevorderen. Daarnaast kan de coureur vanaf 2011 beschikken over meer pk's voor het inhalen van een voorganger door de terugkeer van het KERS-systeem.
Eerdere veranderingen in de Formule 1, zoals in 2009 de introductie van de beweegbare voorvleugel, hebben niet haar juiste uitwerking gehad, maar Alonso denkt dat het nieuwe pakket aan regels voor 2011 het spektakel op de baan zal verhogen. "Natuurlijk worden met de nieuwe regels voor elk seizoen geprobeerd om de Formule 1 spectaculairder te maken, meer inhaalacties te hebben en voor een betere show te zorgen", begon Alonso.
"In 2011 zijn er twee grote veranderingen in de reglementen. Natuurlijk is dat het KERS-systeem én we beschikken volgend jaar over een beweegbare achtervleugel die wij bij het inhalen kunnen gebruiken. Ik denk dat deze twee dingen je, vergeleken met je voorganger, veel meer topsnelheid geven. Dus ik ben ervan overtuigd dat volgend jaar de nieuwe regels er eindelijk voor zullen zorgen dat we voor iedereen een betere show hebben."
Trending nieuws
-
Verstappen opende de deur voor F1-debuut Antonelli
Max Verstappen heeft er volgens Jock Clear mede voor gezorgd dat Andrea Kimi Antonelli op jonge leeftijd kon debutere...
23 jun 2026 09:26 -
Oud Ferrari-coureur vreest voor Leclerc: “Hamilton heeft hem mentaal geraakt”
Charles Leclerc beleeft een moeilijke periode bij Ferrari. De Monegask zag teamgenoot Lewis Hamilton de Grand Prix va...
23 jun 2026 08:48 -
Goed nieuws voor Verstappen: "Podium in Oostenrijk zit er zeker in"
Isack Hadjar kijkt met vertrouwen uit naar de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull-coureur verwacht dat het team va...
23 jun 2026 08:11 -
Team Verstappen staat voor enorme uitdaging
Het team van Max Verstappen gaat aankomend weekend op jacht naar succes in de 24 uur van Spa-Francorchamps. Terwijl V...
23 jun 2026 07:36 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.764 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso

Reacties (16)
Login om te reagerenPosts: 1.265
Die gemaakte inhaal acties kunnen me niet bekoren. Het gaat nu niet meer om wie het beste kan inhalen, maar om wie de beste KERS heeft. Als iemand achter je rijdt dan ben je sowieso benadeelt omdat die dan ook nog zijn achtervleugel mag aanpassen.
Voor de coureurs die slecht zijn inhalen is dit natuurlijk een genot, maar de nepheid straalt er helaas wel vanaf.
Posts: 12.432
Beste KERS? Ook dat systeem gaat voor iedereen het zelfde maximum aan pk\'s geven hoor.
Posts: 3.592
@Dutch; gewicht van het systeem en overbrenging zijn toch ook echt belangrijke zaken die het ene systeem beter zullen maken dan het andere...
Posts: 2.049
Ik weet niet waarom hij hier KERS aanhaalt als een methode om in te halen. Behalve als de tegenstand niet over het systeem beschikt, kan die gewoon op hetzelfde moment KERS inschakelen en dan heb je er als inhalende geen voordeel meer aan. Alonso zal daar toch ook al over hebben nagedacht?
Posts: 1.265
Team Lotus heeft al aangegeven niet te rijden met KERS dit jaar. Dus net als in 2009 zul je teams krijgen die de afweging zullen maken tussen KERS en geen KERS. Dus dan zal het toch echt wel een inhaal voordeel zijn voor de teams die er wel mee uitgerust zijn.
Posts: 11.414
Het is natuurlijk ook een tactisch spel. De voorligger moet ook maar net op hetzelfde moment op zijn KERS knop drukken.
Ik heb het al een paar keer genoemd, maar het enige KERS op KERS duel dat ik me van 2009 kan herinneren was tussen Hamilton en Alonso. Alonso had op een gegeven moment zijn KERS opgemaakt tijdens zijn verdediging en Hamilton had nog over.
Dat was op zich ook best grappig om te zien. Alhoewel dat alleen maar werkt als er een circuit is met meerdere inhaalmogelijkheden. Niet vaak dus :(
Posts: 711
Ik hoop het, ook al denk ik niet dat het heel veel verschil maakt. Simpelweg omdat je gewoon allebei tegelijk kers kan gebruiken en je allebei tegelijk je vleugel omlaag haald. Maar als het in verhouding met je voorganger meer snelheid opleverd zal het wel leuk worden.
Posts: 2.049
Bij de achtervleugel zit het anders: dat kun je enkel gebruiken als je binnen een seconde van iemand anders rijdt. Dus de voorligger zal een nadeel hebben, behalve als ook een coureur binnen de seconde voor hem rijdt.
Het is een oneerlijk principe, maar vooral dom: als je binnen een seconde achter iemand rijdt, dan bereikt weinig lucht die achtervleugel en maakt het minnder uit of je vleugel platter ligt of niet. Dan hadden ze beter een mechanisch voordeel gegeven, dat niet efficientie verliest naarmate je dichter op je voorligger komt.
Posts: 631
Let\'s Hope so...
Trouwens, iedereen zit te zeuren dat het Kers niet werkt. Maar ik denk, als je al zo veel op iemand inrijdt dat je achter hem zit. De voorste al lang Kers gebruikt, en dan kan je hem daarna met je Kers als nog inhalen..
Posts: 439
Wat volgens mij ook veel zal helpen is de afwezigheid van de dubbele difusor. Veel minder \'vuile\' lucht
Posts: 11.414
Een achtervleugel geeft meer vuile lucht dan een diffuser. Dat is precies waarom ze overwegen om het grondeffect juist weer terug te brengen in de F1.
Het verwijderen van de dubbele diffuser is alleen maar om de downforce te verminderen zodat ze minder hard door de bochten gaan.
Posts: 107
Ben benieuwd, ik vond KERS in 2009 nou niet echt bijzonder. Het was leuk voor diegenen die het hadden om een goeie start te maken, verder had het weinig toegevoegde waarde.
Posts: 442
Hoezo Alonso? Jij vraagt even aan je teambaas of je er voorbij mag, en er gaat een wereld voor je open...
Posts: 859
Misschien lukt het je dan wel om een Renault in te halen.
Posts: 435
Aankomend seizoen zullen we vreemde taferelen krijgen met kers zonder kers, met een goed beweegbare achtervleugel of niet.
Discussie of je binnen 1 seconden van de voorganger zit.
Posts: 686
Alonso en inhalen !!! moet je wel kunnen rijden en dat kan hij niet hahahahahaha