Coureurs review deel 20: Robert Kubica - Renault

• Gepubliceerd op 17 dec 2010 12:39
  • comments 6
  • Door: Robin Smeets
Robert Kubica eindigde afgelopen seizoen als achtste in het wereldkampioenschap Formule 1 en is daarmee de 20ste coureur die F1Today.nl zal beoordelen. We kijken terug op het seizoen van de Pool die voor het eerst in zijn carrière bij het team van Renault reed.

Robert Kubica bracht zijn beginjaren in de kartsport door in Italië waar hij de eerste niet-Italiaan was die het kampioenschap op zijn naam schreef. In 2001 maakt Kubica de overstap naar de autosport en debuteert in het Italiaanse Formule Renault 2000-kampioenschap, waarna hij ook nog in de Formule 3 Euroseries reed. In 2005 maakt de Pool zijn debuut in de World Series by Renault. Drie races voor het einde van het seizoen heeft Kubica de titel al binnen en mag als beloning testen voor Renault in de Formule 1. Het team heeft echter al veel coureurs vastliggen voor 2006 en Kubica wordt bij BMW Sauber aangenomen als testrijder.

Meteen dat jaar maakt de Pool zijn Formule 1-debuut als het team Jacques Villeneuve aan de kant zet. Al in zijn derde Formule 1-race staat Kubica op het podium wanneer hij in Monza als derde over de streep komt. Dit levert hem ook een contract voor 2007 op, een jaar dat zich kenmerkt door zijn hevige crash in Canada. Ironisch genoeg behaalt Kubica een jaar later op datzelfde circuit zijn eerste, en tot nu toe enige, overwinning. Hij kan dat seizoen lang meestrijden om de titel, maar BMW kan haar auto niet zo snel ontwikkelen als de topteams.

2009 werd een teleurstellend seizoen voor Kubica en BMW. Het team loopt, net als bijvoorbeeld McLaren en Renault, achter de feiten aan door de nieuwe reglementen. Kubica tekent voor 2010 een contract bij Renault en moet daar teamgenoot Vitaly Petrov op sleeptouw nemen. De Pool kwalificeert zich voor de eerste twee races als negende, ruim voor teammaat Petrov, en behaalt in Australië een prachtige tweede plaats. In de regenrace laat Kubica zijn ervaring gelden en blijft onder andere beide Ferrari’s, Nico Rosberg en Lewis Hamilton voor.

[LEFT_IMG=8232][/LEFT_IMG]In Maleisië en China gaat Kubica door met goede resultaten in de wacht slepen en pakt een vierde en vijfde plaats. Hij eindigt steeds ruim voor teamgenoot Petrov, wat aangeeft dat de Pool het maximale uit de Renault R30 weet te halen. Het hoogtepunt van het seizoen zal de Grand Prix in Monaco geweest zijn. Kubica kwalificeerde zich als tweede, nog vóór de snellere Red Bull Racing van Sebastian Vettel. De Duitser gaat Kubica bij de start meteen voorbij, maar de Renault-coureur weet alsnog zijn tweede podium van het seizoen veilig te stellen.

Na de sterke races in het beginseizoen van Europa lijken de daaropvolgende Grands Prix wat tegen te vallen, maar Kubica haalt telkens het beste uit de Renault-bolide en dat is vaak niet beter dan de zesde of zevende plaats. Dat is ook precies waar Kubica de Grands Prix van Turkije en Canada op eindigt. In Silverstone valt Kubica pas voor de eerste maal uit dit seizoen. De Pool kampt met problemen aan zijn versnellingsbak en moet de Renault in de pits parkeren. Hij reed op dat moment op de achtste positie rond, wederom een potentiële puntenfinish.

De Grand Prix van Hongarije is één van de twee dieptepunten in het seizoen van Robert Kubica. De Pool kwalificeerde zich als achtste, zelfs één positie achter Petrov. Ook het eerste deel van de race reed Kubica op de achtste plaats rond, totdat hij in de vijftiende ronde zijn pitstop maakte. Bij het wegrijden komt de Pool hard in aanraking met Adrian Sutil, die net komt aanrijden richting zijn team. Het tweede dieptepunt van het seizoen kwam in Japan, toen Kubica al in de tweede ronde zijn Renault langs de kant moest zetten. De R30 had nog maar drie wielen aan zijn bolide zitten en zorgde voor een trieste afgang van Kubica.

Daarentegen kende het einde van het jaar ook nog enkele hoogtepunten voor de Pool. In België behaalt hij zijn derde podiumplaats van het jaar met de derde plaats en ook in Zuid-Korea en Abu Dhabi eindigt Kubica in de top vijf. Zijn race op het Yas Marina-circuit was er één om in te lijsten, nadat hij vanaf de elfde plaats moest starten. Dat was tevens de enige keer dit seizoen dat hij niet in de top tien aan de race begon.

[RIGHT_IMG=8240][/RIGHT_IMG]Robert Kubica heeft een geweldig seizoen gedraaid. Niet dat de Pool kon meestrijden om de overwinningen en elke race vooraan reed, maar dat kon de Renault R30 simpelweg niet aan. Kubica wist elk raceweekend het maximale uit de bolide te halen en dat resulteerde in de achtste plaats in de eindstand met vijfmaal zoveel punten als teamgenoot Petrov. In 2011 racet Kubica wederom voor Renault, dat dan door het leven zal gaan als Lotus Renault GP. Waarschijnlijk kunnen we volgend jaar op regelmatige basis podiumplaatsen verwachten van Kubica, mocht de betrouwbaarheid van de bolide net zo goed blijven als dit jaar.

Statistieken Robert Kubica 2010
Team: Renault
Races: 19