user icon
user icon

Group Lotus denkt op termijn zelf Formule 1-motoren te bouwen

  • Gepubliceerd op 16 dec 2010 10:25
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
Group Lotus sluit niet uit dat het in de toekomst zelf Formule 1-motoren gaat produceren. Dat verklaarde directeur Dany Bahar tijdens een medialunch. Wanneer Lotus-krachtbronnen in de Formule 1 beschikbaar komen is nog onduidelijk. Bahar: “Dat ligt nog ver bij ons vandaan.”

Hij vervolgt: “Echter, we hebben plannen voor een eigen motorfamilie voor ons straatauto-programma. Het feit dat we aangekondigd hebben om voor 2012 motoren te produceren voor de IndyCars toont aan dat we serieus belangstelling hebben voor de rol van motorleverancier met ons merk. We hebben de capaciteiten. We hebben al motoren voor anderen ontworpen en gebouwd, waarom zouden we dat dan niet voor onszelf kunnen doen?”

“De motor vormt het hart van elke sportauto. Het zou dus de juiste richting voor ons kunnen zijn om zelf motoren voor sportauto's te produceren, dat is geen gekke gedachte. En als je dat gaat doen kan je die technologie ook toewenden voor de autosport, bijvoorbeeld in de GT4 of GT2. Het is een logische volgende stap om daar Lotus-motoren voor te bouwen. En zodra je je daaraan verbindt, moet je het goed doen. Ik sluit Formule 1-krachtbronnen dan ook niet uit, maar dat speelt momenteel niet en is verre toekomstmuziek.”

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Big El

    Posts: 367

    En zeker met de wereldmotor regels voor de toekomst is het een extra stimulans.
    Want ook al gaat de F1 er misschien op achteruit, ik denk wel dat meer motorenbouwers het interessant vinden: 1 blok ontwerpen dat in alle klassen gebruikt kan worden met kleine aanpassingen.

    • + 0
    • 16 dec 2010 - 10:27
    • En met die kleine aanpassing bedoel je natuurlijk alleen een ander naam plaatje op het Seat blokje....voor de eigen identiteit hahaha

      • + 0
      • 16 dec 2010 - 10:35
    • F1-2009

      Posts: 562

      @hierboven. Nee, lijkt me duidelijk...een motor die in alle klassen gebruikt kan worden. Niet een motor door iemand ander laten bouwen. Moeilijk he, begrijpend lezen.

      • + 0
      • 17 dec 2010 - 16:35
  • Group Lotus = ??
    Team Lotus = ??

    welke was nou de lotus van 2010, team lotus?

    • + 0
    • 16 dec 2010 - 11:11
    • Stri

      Posts: 2.269

      yup team lotus = lotus 2010
      group lotus = lotus renault

      • + 0
      • 16 dec 2010 - 11:22
  • Lotus Engineering doet inderdaad motor ontwikkelingswerk voor anderen. Ook de compressorversies van de Toyota motoren in de huidige productie Lotussen, zijn eigen ontwikkelingen. Je moet zo\'n blok echter niet alleen ontwikkelen, maar ook produceren. Hoewel ze daar wellicht wel toeleveranciers voor kunnen vinden.
    Is het trouwens niet zo dat het Lotus blok voor de Indy\'s gebouwd wordt door Cosworth?

    • + 0
    • 16 dec 2010 - 14:10
  • VDS21

    Posts: 1.265

    Ik denk dat met eigen motoren ze Cosworth bedoelen.

    Lotus sponsort in Indycar KV Racing. KV racing wordt gerund door Kevin Kalkhoven en Jimmy Vasser. Kalkhoven kocht in 2004 Cosworth over van Ford.

    Do the math.

    • + 0
    • 16 dec 2010 - 17:09
  • Beamer

    Posts: 1.014

    Het is gewoon een kinderspelletje tussen twee ondernemingen uit Maleisie, met als middelpunt een op en top Brits merk.... Erg jammer, want zo wordt de naam Lotus wel te grabbel gegooid.
    Eerlijk is eerlijk, zowel Lotus (Proton) als Lotus (Malaysia GP of zoiets) hebben in mijn ogen helemaal niets gemeen met het oorspronkelijke Lotus.

    • + 0
    • 16 dec 2010 - 17:20
  • Spyker had ooit ook van dat soort verhalen.

    Of dat nou was om net te doen alsof ze een echt bedrijf waren om zo investeerders te strikken of dat ze die onzin echt geloofden zou ik niet weten.

    Dat gevoel heb ik met Proton/Lotus ook een beetje. Al is Proton natuurlijk wel een flink bedrijf. Groter dan Red Bull in ieder geval.

    • + 0
    • 16 dec 2010 - 22:40

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar