Coureurs review deel 18: Rubens Barrichello – Williams

• Gepubliceerd op 15 dec 2010 12:43
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra
Rubens Barrichello eindigde in zijn achttiende seizoen als Formule 1-coureur op de tiende plaats in het kampioenschap en is daarmee de achttiende coureur in onze coureurs reviews. Hiermee blikt F1Today.nl terug op het afgelopen seizoen door de ogen van de rijders.

Rubens Barrichello, de meest ervaren coureur aller tijden in de Formule 1, groeide letterlijk op naast het Interlagos-circuit in Sao Paulo. In 1987 voelde de Braziliaan zich na enkele jaren in de karts gereden te hebben, waarbij Ayrton Senna één van zijn sponsoren was, klaar voor het echte werk en maakte zijn debuut in het Braziliaanse Formule Ford-kampioenschap. Een jaar later ging Barrichello voor het eerst naar Europa en veroverde meteen in zijn eerste jaar de titel in de Formule Vauxhall Lotus. Datzelfde deed hij in 1991 in de Britse Formule 3.

Twee jaar later maakte Barrichello zijn debuut in de Formule 1 bij Jordan. Meteen in zijn eerste jaar behaalde de Braziliaan een vijfde plaats tijdens de Grand Prix van Japan. Tot 1997 racete Barrichello bij Jordan waarna hij de overstap maakte naar Stewart. In 2000 transfereerde hij naar het topteam Ferrari, waar hij teamgenoot werd van Michael Schumacher. De Braziliaan sleepte in Duitsland zijn eerste, zeer emotionele, zege in de wacht nadat hij vanaf de achttiende plaats moest starten. In zijn zes jaar bij de Italiaanse grootmacht behaalde Barrichello ‘slechts’ negen zeges, terwijl teamgenoot Schumacher vijfmaal wereldkampioen werd.

[LEFT_IMG=10175][/LEFT_IMG]Barrichello is het zat om tweede coureur te spelen en stapt over naar Honda. Het gaat daar echter steeds slechter en in 2007 en 2008 kan de EarthCar van Honda geen potten breken. Bij Brawn GP scoort Barrichello nog twee zeges en pakt de derde plaats in het kampioenschap. Voor 2010 stapt de Braziliaan over naar Williams, waar hij naar eigen zeggen zijn carrière wil afsluiten. Bij een historisch team. De samenwerking tussen Williams en Barrichello begint redelijk, al komen beiden later in het seizoen pas echt in vorm.

In Bahrein en Australië scoort Barrichello meteen punten met respectievelijk een tiende en een achtste plaats. Daarna gaat het een periode wat minder met de Braziliaan. In Maleisië en China komt hij niet verder dan de twaalfde plaats, in Monaco crasht Barrichello hard en in Turkije en Canada rijdt hij als veertiende over de finish. Alleen de Grand Prix van Spanje levert twee punten op met de negende positie. Aan de betrouwbaarheid van de Williams ligt het niet, want maar in twee van de negentien races komt Barrichello niet aan de finish, tweemaal door een crash. De snelheid van de FW32 is gewoon niet dusdanig dat Barrichello en teamgenoot Hülkenberg elke race in de punten kunnen eindigen.

In de tweede seizoenshelft lijkt dat te veranderen. Voor de Grand Prix van Europa in Valencia kwalificeert Barrichello zich als negende en Hülkenberg als achtste. De Braziliaan komt knap als vierde aan de finish, dertien seconden achter een podiumplaats. Ook in Silverstone gaat het lekker, waar Barrichello als vijfde over de streep komt. Zo heeft hij in die twee races al meer dan drie keer zoveel punten gescoord als in alle races daarvoor in 2010.

De Grand Prix van België, die voor Barrichello een enorme mijlpaal betekende in zijn carrière, draaide echter uit op een drama. Tijdens zijn 300ste race begon het in de eerste ronde al licht te regenen. Veel coureur verremden zich in de laatste chicane voor start/finish, zo ook Barrichello. De Braziliaan remde veel te laat, schoot door en knalde vol achter op de Ferrari van Fernando Alonso. De Williams overleefde de klap niet en Barrichello kon na één ronde alweer uitstappen.

Barrichello kon zich echter wel opmaken voor een sterk einde aan het seizoen. In de laatste zes races kwam hij nog viermaal in de punten over de streep met mooie zesde en zevende plaatsen in de Grands Prix van Singapore en Zuid-Korea. De thuisrace van in Brazilie verliep zoals gebruikelijk problematisch voor Barrichello door problemen aan zijn auto en ook in de seizoensafsluiter komt de Braziliaan buiten de punten aan de finish.

[RIGHT_IMG=8571][/RIGHT_IMG]Rubens Barrichello mag dan wel de coureur zijn met de meeste starts ooit in de Formule 1, van zijn snelheid is hij nog niet veel verloren. Dit jaar moest Barrichello debutant Nico Hülkenberg op sleeptouw nemen en de Williams-bolide verder ontwikkelen. Dit deed de Braziliaan uitstekend wat hem een keurige tiende plaats in het kampioenschap opleverde. Hij mag nog minstens één jaar blijven bij Williams waar hij een andere debutant, Pastor Maldonado, de kneepjes van het vak mag leren.

Statistieken Rubens Barrichello 2010
Team: Williams
Races: 19