user icon

Hakkinen: "Silverstone doorslaggevend voor titel Hamilton"

  • Gepubliceerd op 02 jan 2018 11:25
  • comments 9
  • Door: Bjorn Smit

De Grand Prix van Groot-Brittannië op Silverstone was het keerpunt in de strijd om de wereldtitel in de Formule 1 tussen Sebastian Vettel en Lewis Hamilton. Dat zegt Mika Hakkinen in zijn blog voor Unibet

Hamilton stond lange tijd achter Vettel in de titelstrijd, maar het momentum vloog de kant van de Brit op in het weekend op Silverstone. De Mercedes-coureur was die dag op dominante wijze de beste, terwijl Vettel door bandenproblemen niet verder kwam dan de zevende plaats. De Duitser zou daarna nog slechts twee races winnen, Hamilton maar liefst vijf.

Hakkinen is van mening dat het belang van de zege van Hamilton op Silverstone niet onderschat mag worden. Ook weet de wereldkampioen van 1998 en 1999 het werk van Mercedes op waarde te schatten. "Sommigen denken dat het keerpunt in de campagne van Lewis na de zomerstop kwam, toen hij op Spa, Monza en Singapore won. Volgens mij was de dominante zege in Groot-Brittannië echter de trigger. Daarnaast werkte Mercedes hard om de auto te begrijpen en het meeste uit de nieuwe reglementen te halen."

"Ik zag dat de nieuwe auto's erg snel waren toen ik de wintertests in Barcelona bezocht. Ze waren groter, hadden bredere banden en meer downforce, dus ze was fysiek zwaarder om ze te besturen. Mercedes heeft haar 'diva' vervolgens overmeesterd en daarom is teamwerk zo belangrijk. Er zijn zoveel mensen betrokken bij een competitief Formule 1-team en iedereen in de fabriek moet alles geven, zodat problemen opgelost kunnen worden en de auto sneller wordt."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Sparrow

    Posts: 3.592

    Vettel won de race erna redelijk dominant in Hongarije en kwam toen in punten weer voor op Hamilton. Dus ik weet niet waarom GB nu opeens de ommekeer was?

    Het lijkt mij vrij duidelijk dat Singapore de ommekeer was. Daar had Vettel weer ongeveer op gelijke hoogte kunnen komen met Hamilton, maar toen werd het gat opeens meer dan verdubbeld (ongeveer).

    • + 0
    • 2 jan 2018 - 13:07
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Foutje, na Singapore had Vettel een goede voorsprong kunnen pakken. Maarja, 'achteraf' is mooi wonen...

      • + 0
      • 2 jan 2018 - 13:11
    • Vettel won niet redelijk dominant in Hongarije, maar had dat wel gedaan als hij geen problemen had gekregen met zijn stuurinrichting.

      • + 0
      • 5 jan 2018 - 12:38
  • Mick34

    Posts: 668

    Hakinnen is meer expert dan mij, maar ik denk toch echt Singapore.... Voor die race stonden ze nog redelijk gelijk, maar daarna was er een flink gat.

    Als Vettel Singapore had uitgereden, normaal gesproken op P1 of P2, dan waren ze voor de laatste races bij elkaar in de buurt gebleven en had een DNF voor Hamilton ervoor kunnen zorgen dat Vettel de titel zou halen, ook al was Hamilton iedere race sneller.

    • + 0
    • 2 jan 2018 - 14:37
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Heeft niks met expertise te maken, maar gewoon interessant lullen... Het zijn echt maar gewoon mensen hoor. En natuurlijk begreep Mercedes de auto steeds beter, maar er was tijdens de gp van GB geen sprake van een doorbraak in de afstelling o.i.d.

      Vergeet niet dat als (I know...) Vettel Singapore had gewonnen en de top drie er niet opeens uit lag, Hamilton daar ook maximaal 3e was geworden. Das een verschil van 35 punten met hoe het gelopen is.

      • + 1
      • 2 jan 2018 - 15:07
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.779

    Silverstone was als Stalingrad, zoals Singapore als Koersk was, waarna Suzuka als D-day was om het laatste kleine zetje te geven. Ja, ik kan mij wel in Mika z'n gedachten vinden!

    • + 0
    • 2 jan 2018 - 15:15
  • Vettel: “Wat zullen we nou krijgen zeg, die Hakkinen pakt me mijn momentje af. In Singapore zorgde ik en niemand anders voor de finishing touch.”

    • + 0
    • 2 jan 2018 - 16:45
  • Na Baku dacht Hamilton "Ik heb die Vettel in de zak zitten, en ik zit in zijn hoofd"

    • + 0
    • 2 jan 2018 - 18:03
    • Na Baku dacht Vettel...die Hamilton zit helemaal in mijn hoofd, weer een verloren seizoen.

      • + 0
      • 3 jan 2018 - 10:25

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.411
  • Podiums 100
  • Grand Prix 125
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar